4 yleistä virhettä sykemittarin käytössä

Fitlandia_sykemittarin_käyttö

Lisääntynyt kiinnostus kuntoiluun ja terveyteen on näkynyt jo pitkään sykemittareiden suosiossa (lähde 1,2). Sykemittari onkin erinomainen apuväline kuntoiluun ja sillä on muun muassa tutkitusti todettu olevan merkittävä rooli liikuntasuhteen muodostumisessa (3).

Välttämällä näitä muutamaa yleistä virhettä sykemittarin käytössä, saat laitteesta parhaiten hyödyn irti:

Virhe 1: Ajatus, että sykemittari on monimutkainen vempele, jota käyttävät vain huippu-urheilijat ja ”pro-kuntoilijat”

Tämä ei tietystikään pidä paikkaansa, vaan jokainen käyttää sykemittariaan omien tarpeidensa mukaan oli sitten kuntolija tai huippu-urheilija. Sykemittarilla on useita eri käyttötapoja:

  • Toimii kellona ja mittaa suorituksen kestoa
  • Antaa kuntoilijalle tietoa kunnon kehittymisestä ja liikuntasuorituksen intensiteetistä
  • Voi tukea painonpudotusta, yleistä hyvinvointia ja jaksamista
  • Motivoi liikkumaan (Jotkut mittarit jopa konkreettisesti muistuttamalla treenistä)

Yleinen virhe siis on jättää mittari kokonaan hankkimatta väärien luulojen vuoksi. Kannattaa tutustua erilaisiin mittareihin ja miettiä, antaisivatko ne innostusta ja uutta ulottuvuutta omaan treenaamiseen!

Virhe 2: Sykemittarin käyttäminen nopeusharjoituksissa

Lyhyissä, minuutin tai alle kestävissä, spurteissa ja korkean intensiteetin suorituksissa sykkeen perusteella harjoittelu ei ole järkevää. Vetoharjoituksissa ei tarvitse katsoa sykkeitä. Syke reagoi hiukan hitaasti ja siksi aika ja matka ovat parempia vertailuja.

Virhe 3: Sykkeiden vertaileminen kaverin kanssa

Olet kaverisi kanssa lenkillä molemmilla sykemittarit kädessä ja sinulla on 20 lyöntiä korkeampi syke kuin kaverillasi samassa vauhdissa – tarkoittaako se, että sinulla on huonompi kunto kuin kaverillasi? Ei välttämättä. Sykkeet ovat jokaisella yksilölliset ja niissä voi olla todella suuriakin eroja. Jollain toisella kaverillasi syke voisi olla samassa vauhdissa 150 ja eteneminen silti kovaa puuskuttamista ja raastamista. Sykkeitä voi toki vertailla, mutta samalla on hyvä muistaa, että vertailu ei välttämättä kerro sinun ja kaverisi välisestä kuntoerosta paljoakaan – jos mitään.

Sykemittari voi tarjota tietoa moneen lähtöön.

Sykemittari voi tarjota tietoa moneen lähtöön. Käppyröistä voi hyvin nähdä, että kyseessä on ollut intervallityyppinen treeni, jossa syke on välillä käynyt ylempänä ja välillä alempana. Lisäksi alku- ja loppuverryttelyjen matalampi syketaso näkyy selkeästi.

Virhe 4: Sykemittarista saadun tiedon ylitulkitseminen

”Hyvä renki, huono isäntä” pätee myös sykemittarin kohdalla. Sykemittari antaa paljon hyödyllistä tietoa, mutta loppujen lopuksi kannattaa kuitenkin aina kuunnella itse omaa kroppaa ja jaksamista sen sijaan, että tuijottelee orjallisesti sykemittarin lukemia. Monet sykemittarit esimerkiksi arvioivat menneestä harjoituksesta palautumisajan. Palautumiseen vaikuttaa kuitenkin niin moni asia, että varsinkin sen kohdalla on parempi kuunnella omia tuntemuksiaan.

Myös sykemittarin arvioimat sykerajat ovat kokemukseni mukaan hieman kyseenalaisia ja niiden tuijottamisen sijaan hyödyntäisin muita tapoja sykkeiden määritykselle. Itse tehdyt laskennalliset määritelmät ovat yleensä aivan riittävän tarkat kuntoilijalle, mutta niissäkin tulee huomioida yksilölliset erot. Esimerkiksi naisilla on usein korkeammat sykkeet johtuen muun muassa pienemmästä sydämestä, joka joutuu hakkaamaan kovempaa, jotta sama verimäärä saadaan liikkeelle kuin miehen suuremmalla sydämellä. Tämän vuoksi naisten olisikin tärkeää kuulostella hengitystä ja peilata sykkeitä 4P:n sääntöön: lenkillä ollessasi kuullostele ensin hengitystäsi (4P = peruskestävyyttä kehittävillä lenkeillä sinun Pitää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta) ja tuntemuksiasi ja sen jälkeen vilkaise vasta mittaria ja sykelukemaa.

Käytätkö sinä sykemittaria harjoittelussasi? Oletko sortunut näihin virheisiin?:)

Päivitetty viimeksi 22.10.2015

Artikkelikuvan lähde: suunto.fi

Artikkelin lähteet:

1) http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/sykemittareiden-suosio-kasvaa/15693/

2) http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/02/19/gps-kuntoilukellojen-myynti-kasvaa-50-prosenttia/20132703/7

3) https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/42188/URN:NBN:fi:jyu-201309192324.pdf?sequence=1

 

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *