5 keinoa saada lisää liikuntamotivaatiota

Liikuntamotivaatio_5_keinoa_fitlandia

Liikuntamotivaatioon vaikuttaa eri ihmisten kohdalla hyvin monet eri asiat. Osalla meistä liikuntamotivaatio pysyy korkealla kuukaudesta toiseen ilman, että asian eteen tarvitsee tehdä erityisemmin mitään, kun taas toisilla motivaation löytäminen ja ylläpitäminen vaatii kovaa ponnistelua.

Jokaiselle liikkujalle, oli kyse sitten huippu-urheilijasta tai tavallisesta kuntoilijasta, tulee välillä jaksoja, jossa motivaation löytäminen on haastavaa. Älä siis lannistu, vaikka motivaatio ei olisi aina tapissaan! Esittelen tässä jutussa viisi keinoa, jolla olen joko itse saanut buustattua omaa motivaatiotani tai jolla asiakkaani on löytänyt uuden innostuksen liikkumiseen.

1. Lyö lukkoon innostava tavoite

Tavoitteen yksi tärkeimpiä seikkoja on se, että se ohjaa valintojamme. Jos olet lyönyt lukkoon esimerkiksi tavoitteen osallistua triathlon-kilpailuun ensi kesänä niin sillä hetkellä kun motivaatio on nollissaan ja olet istahtamassa sohvalle työpäivän jälkeen, voi tavoite ohjata sinut sohvan sijasta lenkille, pyöräilemään tai uimaan. Jos taas tavoitetta ei ole, on sohvalle istahtaminen paljon todennäköisempää. Huomioi kuitenkin se, että tavoitteen pitää olla sellainen, että sen pelkkä ajatteleminen saa sinut innostumaan!

2. Osallistu kurssille 

Tänä päivänä järjestetään erilaisia liikuntakursseja laidasta laitaan. Kurssit saavat yleensä innostuksen aivan uudelle tasolle. Kokeile esimerkiksi CrossFittiä/CrossTrainingia, telinevoimistelua, tankotanssia, juoksukoulua, triathlon-koulua, kehonpainoharjoittelua, tms.! Usein kurssin myötä löytyvät myös ne uudet innostavat tavoitteet liikkumiselle!

Jos olet kiinnostunut kehonpainoharjoittelusta tai haluaisit kokeilla sitä hauskalla tavalla, tammikuussa Helsingissä järjestettävällä kurssillamme on vielä muutama paikka vapaana. Lue lisää ja ilmoittaudu tästä.

tumblr_ncmhtpOn6A1tytx4ao1_500

3. Ota uusi näkökulma harjoitteluun

Usein ihmisillä on tapana käydä liikkumassa säännöllisen epäsäännöllisesti vähän mitä huvittaa. Sekin on aivan hyvä tapa varsinkin jos se tuottaa liikunnan iloa ja on motivoivaa, mutta monestikaan asian laita ei ole näin. Uuden näkökulman ottamisella harjoitteluun voi saada täysin uudenlaista intoa.

Tapaan lähes päivittäin työssäni naisliikkujia, jotka ovat vuodesta toiseen käyneet pumpissa, erilaisissa vatsajumpissa yms., mutta kaipaavat jotain uutta. Usein näkökulma liittyy yleensä suorituskyvyn nostamiseen kuten voiman kehittämiseen ja/tai erilaisten liikkeiden oppimiseen (leuanveto, oikeaoppinen suorin jaloin punnerrus, levytankoharjoittelu..)., jossa kehityksen pystyy havaitsemaan selvästi. Tämä on selvästi suuntaus, johon yhä useampi liikkuja on menossa ja josta yhä useampi saa sen uuden aivan erilaisen motivaatiobuustin liikkumiseen!

4. Asiantuntijan käyttö

Teen työkseni henkilökohtaista valmennusta ja näen lähes päivittäin, miten erilaiset liikkujat saavat uutta intoa siitä, kun joku kertoo, miten asiat tehdään oikein.

Esimerkki: luokseni tulee henkilö, joka haluaa treeniohjelman kuntosalille. Hän on saanut joskus aikanaan ohjelman, jota ei ole kuitenkaan tehnyt, koska siinä ei olla aidosti otettu huomioon hänen tavoitteitaan ja niitä tekijöitä, jotka pitävät motivaation yllä. Tällä kertaa hänelle tehdään ohjelma, joka antaa jollain tavalla uuden näkökulman harjoitteluun ja jossa on selkeä tavoite erilaisten liikkeiden ja kehityksen suhteen.

Voi olla, että asiakas on tehnyt aina liikkeitä kuntosalilaitteilla, mutta kun hänelle annetaan ajatus vapaapainoharjoittelusta ja kerrotaan, millaisiin suorituksiin hän tulee pystymään kehityksen kautta niin innostus löytyy usein siinä hetkessä! Tällainen innostuksen löytyminen vaatii tietysti sen, että asiantuntija on riittävän ammattitaitoinen ja osaa löytää kullekin sopivat liikkeet ja tavan treenata.

5. Uudet treenivälineet/-vaatteet

Kyllä, tämä on myös yksi tärkeä keino motivaation synnyttämiseksi tai ylläpitämiseksi. Jos esimerkiksi juokset huonoilla kengillä ja huonosti hengittävillä vaatteilla niin kokemus lenkkeilystä ei ole välttämättä kovin innostava. Sama pätee esimerkiksi pyöräilyyn – hyvin rullaava ja oikean kokoinen pyörä on nautinnollinen ajettava, kun taas väärän kokoinen muutamalla vaihteella varustettu menopeli voi tappaa motivaation hyvin nopeasti.

Toivottavasti löydät näillä keinoilla uutta liikuntamotivaatiota!

Kirjoittaja Jussi Pesola on Fitlandian perustaja ja intohimoinen liikkuja. Jussin personal trainer -palveluista voit tiedustella sähköpostitse jussi(at)fitlandia.fi.

Löydät Jussin myös instagramista @jupekki.

Päivitetty viimeksi 13.12.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *