7 arkista ajankäyttövinkkiä

Kahdessa aiemmassa ajankäyttöartikkelissamme, ”10 ajankäyttövinkkiä liikkujalle” ja ”Kiireisen treenaajan ajankäyttövinkit TOP5”, keskityimme siihen, miten liikuntaa saa lisättyä päivään soveltaen ja rutiineja muuttaen. Tässä artikkelissa jaamme ajankäyttövinkkejä hieman toisenlaisesta näkökulmasta – näitä asioita kun vähennät päivittäin niin liikkumiselle jää kuin huomaamatta enemmän aikaa!:)

1. Internetissä surffailu (myöhään yöhön).

Yritä sulkea tietokoneesi viimeistään paria tuntia ennen nukkumaanmenoasi. Ellet erikseen päätä sulkea konetta johonkin tiettyyn aikaan, surffailu helposti venähtää pitkäksi ja vaikuttaa nukahtamiseen ja sitä kautta yöunien pituuteen. Seuraavan päivän väsymys taas johtaa helposti siihen, että liikkumisen sijaan jäädäänkin kotiin makaamaan.

2. TV:n katselu

Joku on sanonut, että televisio on kuin varas, joka vie aikasi eikä anna sitä takaisin. Ja sen lisäksi, että televisio varastaa aikasi, voi se myös varastaa terveytesi. Mutta toki tv:llä on myös rentouttava vaikutus eikä sen katsominen pienessä määrin ole varmasti kenellekään haitaksi.

Ajankäytöllisesti on kuitenkin hyvä joko tallentaa valitut ohjelmat ja katsoa ne hyvänä ajanakohtana tai valita ennalta joku tietty ohjelma, jonka katsomisen jälkeen laittaa ruudun kiinni. Jos tv:tä alkaa selailemaan vain huvin vuoksi, huomaa pian katsovansa tuntikausia sellaisiakin ohjelmia, jotka eivät oikeasti edes kiinnosta!

3. Puhelimessa puhuminen

Luurin ääressä vierähtää helposti kymmeniä minuutteja päivästä ellei asiaan kiinnitä ajankäytöllisesti huomiota. Jos aikasi on tiukalla ja sinulla on puheluita puhuttavana, yhdistä kuulumisten vaihtaminen esimerkiksi kotitöihin tai liikkumisen yhteyteen. Hands-freen hankkimalla saat päivääsi helposti niitä kaivattuja lisäminuutteja.;)

original

Image by eflon under Creative Commons license

4. Torkuttaminen

Laita kello joko soimaan suosiolla myöhemmin ja nuku yhtenäiset pidemmät unet tai herää aiemmin ja säästä aikaa päivän tärkeisiin aktiviteetteihin. Torkuttamisella et saa päivään lisää aikaa etkä myöskään herää yhtään sen virkeämpänä!

5. Puhelimen/sähköpostin/sosiaalisen median vilkuilu vähän väliä

Vilkaisu puhelimeen tai sähköpostiin ”pikaisesti” ei tunnu vievän siinä hetkessä paljoakaan aikaa, mutta päivän mittakaavassa voidaan puhua jo helposti useista kymmenistä minuuteista. Jatkuvan vilkuilemisen sijaan tee päätös katsoa puhelinta, tai ainakin niitä sähköposteja ja sosiaalista mediaa, maksimissaan kolmena ajankohtana päivässä – esimerkiksi aamulla sekä lounaan ja päivällisen jälkeen. Kokeile lisääkö tämä minutteja päivääsi!

6. Erilaisten ”uutisten” lukeminen Internetissä

Mieti viime viikolla tai edellisenä päivänä Internetissä lukemiasi juttuja ja ”uutisia”. Kuinka moni niistä jäi mieleesi tai kuinka moni vaikutti jollain tavalla elämääsi? Niinpä, harva uutinen on oikeasti sellainen johon kannattaa uhrata aikaa siltä ”oikealta elämältä”, joka tapahtuu yleensä jossain muualla kuin koneen ääressä. Uutisia ja otsikoita on loputon määrä ja niiden klikkailuun jää helposti koukkuun. Kokeile testimielessä parin päivän ajan olla lukematta vapaa-ajallasi mitään uutisia Internetistä ja laita merkille miten se vaikuttaa elämääsi.

7. Ylimääräinen pähkäily

Päivästä saattaa helposti mennä iso osa erilaiseen miettimiseen, jos aikatauluja ei ole lyönyt ennalta lukkoon. Käytä edellisenä iltana 10 minuuttia seuraavan päivän suunnitteluun niin olet jo pitkällä. Jos olet päättänyt jo ennalta mitä teet tiettyyn aikaan seuraavana päivänä, vältyt tältä pähkäilyltä ja aikaa jää enemmän oikeasti tärkeille asioille.

Näillä pienillä ajansäästövinkeillä kiireisinkin ihminen saa raivattua kaivattuja lisäminuutteja esimerkiksi liikunnalle, joka monesti jää ”ajanpuutteen” vuoksi välistä. On hyvä muistaa myös se, että jos liikuntaa harrastaa terveysliikunnan suositellun minimimäärän 2h 30min (reippaasti) + 2 kertaa lihaskuntoa ja liikehallintaa (esim. a’ 45min) aikaa liikkumiselle tarvii varata n. 4h viikossa. Tuo 4h on 2,4% viikon kokonaistuntimäärästä. Edellä mainituilla keinoilla tuo neljän tunnin ”säästö” viikossa muiden aktiviteettien kustannuksella tulee kuin itsestään.;)

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 02.06.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *