Aamun pieni terveysteko

Kokeile tätä pientä ja helppoa terveystekoa:

Laita illalla ennen nukkumaanmenoa täyteen vesilasiin 1-2 ruokalusikallista pellavansiemeniä. Jätä vesilasi yöpöydälle ja juo lasi tyhjäksi heti aamulla herättyäsi.

Tekemällä tämän yksinkertaisen aamurutiinin täydennät heti aamusta yön jälkeistä nestevajausta ja saat pellavansiemenien terveyshyödyt. Pellavansiemen on terveellisten rasvahappojen lähde ja pellavansiementen sisältämästä rasvasta on 93 prosenttia tyydyttymätöntä, eli pehmeää ja terveydelle edullista rasvaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pellava#/media/File:Pellavansiemenia_(2).jpg

Siemenissä on myös paljon kuituja, jotka auttavat pitämään ruoansulatusjärjestelmän kunnossa ja olon kylläisenä. Vuorokausiannoksessa, eli parissa ruokalusikallisessa, on jo viidennes päivän kuitutarpeesta. Pellavansiemenet auttavat pitämään kurissa veren kolesteroli- ja sokeriarvoja sekä kohonnutta verenpainetta.

 

Pellavansiemenen ravintosisältö:

Pellavansiemen / 100g

Energiaa 1883 kJ (450 kcal)
Proteiinia 20 g
Imeytyvää hiilihydraattia 1 g
Kuitua 28 g
Rasvaa 41 g,

— > josta tyydyttynyttä 3,4 g

–> josta kertatyydyttymätöntä 7,4 g

–> josta monityydyttymätöntä 30 g

Pellavansiemen sisältää lisäksi muun muassa kaliumia, magnesiumia, kalsiumia ja seleeniä sekä
B-, E- ja K-vitamiineja.

Pysy ajan tasalla terveyteen ja liikkumiseen liittyvistä asioista tykkäämällä Fitlandiasta facebookissa.

Päivitetty viimeksi 05.11.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *