Aamutreenistä virtaa päivään!

Aamuharjoitukset ovat kilpaurheilijalle arkipäivää, mutta myös tavalliselle kuntoilijalle aamulla treenaaminen voi olla loistava vaihtoehto. Erityisesti kiireisen työssäkäyvän ja perhettä pyörittävän kuntoilijan kannattaa pohtia, antaisiko aamutreeni helpotusta päivän aikatauluihin.

Ajankäytön tehostumisen lisäksi aamulenkin etu on se, että aamuisin elimistö on palautunut eikä kroppa ole vielä rasittunut päivän askareista tai stressistä. Aamuharjoitus antaa myös energiaa ja pitää mielen virkeänä koko työpäivän ajan! Joskus kynnys lähteä harjoittelemaan illalla pitkän päivän jälkeen voi olla suuri, jolloin ratkaisuna voi olla hoitaa treeni pois alta jo heti aamusta.

Aloita kevyesti aamulla

Aamuharjoittelua ei kuitenkaan kannata aloittaa kylmiltään, jos siihen ei ole tottunut, vaan elimistön tulee antaa tottua uudenlaiseen rasitukseen. Aamutreenit kannattaakin aloittaa kevyesti: aluksi treeniä ei kannata edes ajatella harjoituksena, vaan pikemminkin kehon kevyenä herättelynä. Esimerkiksi parinkymmenen minuutin kevyt lenkki tai lyhyt salitreeni venyttelyineen sopivat ensimmäisiksi aamuharjoituksiksi. Kun keho alkaa tottua liikkumiseen aamuvarhain, voi harjoitusten kestoa pidentää ja intensiteettiä koventaa.

Samalla, kun keho totuttelee aamutreeneihin, voi tehdä kokeiluja, millaista ravintoa ennen harjoitusta pystyy nauttimaan. Harvalla on aamuisin aikaa odotella tukevan aamupalan sulamista, joten ennen treeniä ehkä kannattaa napata suuhun jotain nopeasti sulavaa ja syödä kunnolla vasta harjoituksen jälkeen. Muista kuitenkin nauttia kunnon aamupala harjoituksen jälkeen!

Kannattaa muistaa, että aamuharjoitus voi olla muutakin kuin kevyt juoksulenkki lähipururadalla. Useat kuntokeskukset avaavat ovensa aamuvarhain, ja usein tuntivalikoimasta löytyy ryhmäliikuntatunteja aamuvirkuillekin. Myös työmatkan voi mahdollisuuksien mukaan hyödyntää aamutreeninä taittamalla sen joko pyöräillen tai juosten.

tumblr_n56rutAB6A1sczggao1_500

Vinkit aamutreenin onnistuneeseen toteuttamiseen:

– Anna kehosi tottua harjoitteluun aamuisin. Aloita harjoittelu kevyesti, ja lisää määriä maltillisesti.

– Syö tai juo keveyesti ennen treeniä. Runsaamman aamupalan voit nauttia harjoituksen jälkeen!

– Mieti aamutreenin sisältö jo edellisenä iltana etukäteen, ja katso myös varusteet valmiiksi. Näin kynnys treenaamaan lähtemiselle madaltuu!

Aamuharjoitukselle kannattaa antaa mahdollisuus erityisesti näin kesäaikaan, sillä auringon paistaessa sängystä pääsee ylös helpommin, ja itse lähteminen on helpompaa, kun päälle ei tarvitse pukea niin runsaasti. Ja mikäs onkaan sen parempi tapa aloittaa kesäpäivä kuin lenkkeily kauniissa aamuauringossa!

Olethan jo tutustunut syksyllä 2015 alkaviin liikuntakursseihimme? Löydät ne täältä.

Päivitetty viimeksi 24.08.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Sari

    Hyviä vinkkejä ja muistutuksia jotka pitäisi muistaa ottaa taas arkeen mukaan!

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *