Aktiiviliikkujan matkavarustus

Tämänkertainen lyhyt artikkeli on aiheeltaan hieman erilainen. Harjoittelun, siihen liittyvien liikkeiden tai periaatteiden sijasta käsitellään vain ja yksinomaan välineitä. Tarkoitus ei ole lähteä kuitenkaan kylmän sodan aikaiseen kilpavarusteluun vaan käydä läpi lyhyt lista välineistä, jotka olen kokenut hyödylliseksi matkustaessa.

Matkapäiviä tulee vuodessa arviolta 30-45 kappaletta, hieman vuodesta riippuen. Suurin osa näistä, ellei jopa kaikki tapahtuvat koulutuksien, seminaarien, töiden ja harjoitusmatkojen merkeissä. Tässä lyhyt lista, joka on muokkautunut vuosien varrella.

1. Äänikirja ja/tai podcastit.

Olen viime vuosien aikana kasvanut etenkin podcastien suurkuluttajaksi. On jopa häkellyttävää, että miten paljon hyvää ja laadukasta materiaalia on tarjolla – ja vieläpä ilmaiseksi! Olen hankkinut tätä varten erikseen iPod touchin, ettei puhelimen akkua tule käytyä montaa kertaa päivässä läpi vain podcastien vuoksi. Jos podcastit ovat uutta aluetta ja lontoonkieli taipuu edes auttavasti, niin tässä on muutama hyvä lähtökohta.

Strength Matters Podcast

Guru Performance Podcast

Tim Ferriss Show

GMB Fitness

Total Human Optimization Podcast

Robb Wolf Podcast

Äänikirjojen puolella audible.com on lyömätön. Tällä hetkellä teoksia on muistaakseni tarjolla vajaat 200 000 kappaletta! Eli valinnanvaraa riittää sielläkin.

2. Välineitä omatoimiseen lihashuoltoon

Valmentajalegenda Dan John on summannut matkustamisen (eli siis pitkäaikaisen istumisen vaikutukset) hyvin ytimekkäästi. Yleensä seuraavat kolme asiaa tapahtuvat:

1)   Rintaranka jäykistyy

2)   Lonkankoukistajat jäykistyvät

3)   Keskivartalon stabiliteetti huononee (tämä näkyy FMS:ssä rotary stability –screenissä)

Allekirjoitan ja alleviivaan etenkin kohdat 1 ja 2. Tuntuukin, että esimerkiksi pitkän lentomatkan jälkeen koneesta kävelee ulos ryhdiltään enemmän katkarapua kuin ihmistä muistuttava olento. Venyttely ja omatoiminen lihashuolto ovat siis entistäkin tärkeämpiä, jos istumatunteja tulee paljon.

Olen pitänyt jo vuosia pientä Rumble Rolleria reissussa mukana, mutta uusi suosikkini on RAD Roller*, koska se mahtuu pienempään tilaan ja siitä saa silti lähes samat hyödyt irti. Lentokentällä voi saada joskus pitkiä katseita terminaalin nurkassa rullaillessa, mutta onpa toisaalta joskus oikeasti kiinnostuneitakin ihmisiä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun näissä tilanteissa kiinnostuneita kyselijöitä on tullut opetettua rullailun saloihin.

radroller.fi

radroller.fi

4-hour –kirjasarjan kirjoittaja Tim Ferriss suosii myös RAD Rolleria ja sanoo oheisessa haastattelussa sen olevan yksi tavara, jonka hän pakkaa aina mukaan.

3. Luettavaa

Mikään ei edelleenkään voita painettua sanaa. Vaikka kirjojen mukana kantaminen voi tuntua työläältä, niin reissuun kuin reissuun pitäisi mahtua ainakin yksi mukaan. Mikä parasta, kirjaa ei tarvitse asettaa lentokonetilaan. On lukeminen sitten faktaa tai fiktiota, niin se tekee jo vaikka Atlantin ylittävän lennon huomattavasti lyhyemmän tuntuiseksi. Tässä muutama teos, jotka ovat jääneet mieleen viime ajoilta:

Frank Forencich – Beautiful practice

Gary Keller – The One Thing

Josh Hillis & Dan John – Fat Loss Happens on Monday

Pavel Tsatsouline – Simple & Sinister

Marty Gallagher – Purposeful Primitive

4. Kompressiosukat

Oletko kuullut selityksen, että jalkojen turpoaminen lennon aikana johtuu korkeuserosta ja matkustamon ilmanpaineesta? Tämä on tuoreen käsityksen mukaan puppua. Turpoaminen johtuu pitkäaikaisesta liikkumattomuudesta! Tähän on tietenkin paras lääke nousta tuolista vaikkapa 30-45 minuutin välein verryttelemään ja pysyä muutenkin liikekannalla. Kompressiosukat ovat kuitenkin hyvä apu ja lisäksi ne tuntuvat turkasen mukavilta pitää! Mobilitywod.comin pitäjä Kelly Starret on kuvaillut kompressiosukkia matkustaessa termillä game changer.

chainreactioncycles.com

chainreactioncycles.com

Omat suosikkini ovat Enduran pyöräilykäyttöön tarkoitetut sukat. Näitä uskallan suositella varauksetta.

5. Voimistelurenkaat

Matkalla tekisi mieli treenata, mutta saleista ei ole tietoa ja vaikka olisi, niin kertamaksut voivat olla hintavia ja salille suunnistaminen voi olla vaivalloinen projekti. Vaikka kehonpainoharjoittelua voi tehdä ilman mitään välineitä, niin voimistelurenkaat antavat hurjasti lisää mahdollisuuksia. Lisäksi niitä on helppo kuljettaa ja ne ovat kevyet. Paremman puutteessa ne voi ripustaa vaikkapa tukevan puunoksan ympärille, eli edes leuanvetotankoa ei tarvitse lähteä erikseen metsästämään ellei välttämättä halua.

Voimistelurenkaiden perusliikkeitä ovat leuanveto, dipit, vaakasoutu, L-sit ja vaikkapa muscle up. Päälle 1-2 kappaletta keskivartaloliikkeitä, pistoolikyykkyjä tai siihen johtavia progressiota tai muutama mäkisprintti, niin olet saanut enemmän aikaan kuin 90% salilla kävijöistä.

Matkustaminen on mukavaa ja avartavaa. Toivottavasti siitä saa näiden vinkkien avulla vieläkin enemmän irti.

Artikkelin asiantuntija Jukka Mäennenä on monipuoliseen harjoitteluun perehtynyt osaaja. Lisää Jukan ajatuksia ja artikkeleita treeniin liittyen voi lukea osoitteesta super-sets.com.

*Toimin kyseisten välineiden maahantuojana, mikä on syytä mainita. Sisällytin tuotteet listaan, koska uskon niihin ja niiden tuomiin hyötyihin.

Päivitetty viimeksi 09.07.2015

Jukka Mäennenä

Jukka Mäennenä, super-sets.com

Kirjoittaja on tamperelainen monipuoliseen harjoitteluun perehtynyt osaaja sekä Bmx- ja maastopyöräilyn aktiiviharrastaja. Kirjoittajan ajatuksia treeniin liittyen voi lukea osoitteesta super-sets.com sekä Probody-, Edge-, Fillari- ja Polku-lehden sivuilta.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *