Arjen helpotusruuat

arjen_helpotusruuat_fitlandia

Tässä vähän helpotusta arkeen. Helppoja, nopeita ja ihan syötäviäkin ruokia. Raaka-aineet sellaisia, mitä itse yleensä käytän ja tykkään syödä. Jokainen testattu moneen kertaan, mausteiden määriä en osaa sanoa enkä muitakaan oikein, kun yleensä vain ”heittelen” ainekset pannulle/kattilaan ruoaksi ;)

A) Valmisteluaika alle 5min + kypsennys

1. Jauhelihakeitto:

– jauhelihaa murennettuna kattilaan

– pastaa/riisiä/perunaa kattilaan

– pari ruokalusikallista tomaattipyrettä + salsaa + muita mausteita maun mukaan

– yrttejä, pippuria, liemikuutio

– pakaste -keittojuurespussi

– vettä niin että ainekset peittyy

–> keitä n.10 min (pastan keittoaika..)

 

2. Lihapata:

– laita paisti ym. kuutiot pataan ja sekoita jauhoja pintaan 2rkl

– lisää uunijuurespussi sulatettuna

– kieuhauta vedenkeittimellä vettä, ja kaada pari-kolme desiä pataan

– lisää liemikuution puolikas murennettuna ja sekoita hyvin

– lisää mausteita ja kermaa maun mukaan

–> paista uunissa n. 2h

 

3. Uunikiusaukset

– laita peruna-sipulisekoitus vuokaan

– lisää kinkku/jauheliha/lohi ym.

– kaada valmiskermakastike päälle

–> uuniin (perunoista aika)

 

4. Itämainen keitto

– laita kattilaan kookosmaitoa, kalalientä, limeä, hedelmämehua ja currya

– lisää nuudelipussi ja wok vihanneksia

– lisää pakastemaissia puoli pussia

– keitä nuudelien keittoaika ja lisää valmiit katkaravut kun ruoka on valmis

–> tarjoile

 

5. Uunilkala

– laita vuoalle iso lohifilee

– ympäröi se sulatetuilla uunijuureksilla/kasviksilla

– kaada päälle kermaa ja mausteita

– paista uunissa kala kypsäksi n. 30min

–> tarjoile esim. salaatin tai perunoiden kera

 

B) 10min ruoat

1. Salaatit

– pilko rehut, lisää valmis liha/kana/muna ym. (paista pannulla nopeaa jos ei ole valmiina)

– lisää kastike, raejuusoa ja esim. ananaspaloja

–> syö leivän ym. kera

 

2. Kanawok:

– ruskista kana ja wok-vihannekset pannulla

– lisää hedelmäsäilyke, chilikastiketta ym.

– lisää vettä, hedelmäpiltti tai kookomaitoa loraus

– mausta

–> syö!

(samaan aikaan kun paistat, niin keitä pikanuudeli jos haluat täyttävämmän)

 

3. Helppo ”hienompi ruoka”

– mikrota hyviä vihanneksia pussillinen astiassa

– paista pannulla pihvi ja siitakesieniä ym. ja mausta pannulla suolalla ja pippurilla

– sekoita yrttejä vihannesten sekaan

– lorauta kermaa, ja vettä pannulle kun pihvit on paistettu ja sekoita + kaada lautaselle kastikkeeksi (pihvistä ylimenneet mausteet maustaa kastikkeen)

– lisää valmissalaattimix lautasenreunalle ja siihen kastiketta päälle

+ sama toimii myös kalalle

–> syö

 

C) Reilussa puolessa tunnissa valmista herkkua

1. Välimeren ruoka

– lämmitä uuni 200C

– pilko kesäkurpitsa siivuiksi asettele pellille ja sipaise päälle homejuustoa/juustoraastetta/tuorejuustoa/fetaa

– pilko paprikaa ja munakoisoa isoiksi siivuiksi/lohkoiksi ja öljyä + ripottele hieman suolaa päälle

– laita kasvikset uuniin n.15-20min ajaksi

– keitä samalla pasta

– pilko kirsikkatomaatteja, eri salaattilajeja ja jotain makeaa sipulilajiketta salaatiksi

– sekoita balsamicoa, öljyä, yrttejä, sitruunaa, etikkaa, suolaa ja sokeria kastikkeeksi salaatille

– paista pannulla lampaan/naudan jauhelihaa ja sipulia, lisää kasa lohkottuja kirsikkatomaatteja, tomaattipyrettä, yrttejä, suolaa ja muita mausteita maun mukaan. lisää vesi-jauhosuurusta että saat hieman kastiketta aikaiseksi.

– sekoita kastike pastaan, asettele lautaselle, lisää sivulle uunikasviksia ja kesäkurpitsaa ja salaattia

 

2. ”Suomalaisempi” ruoka

– laita pilkottuja juureksia (porkkana, bataatti, palsternakka, lanttu, nauris, sipuli..) öljytylle leivinpaperille ja uuniin 200C 20-30min riippuen kasvisten koosta. Pinnalle voi ripotella esim. yrttisuolaa, ruohosipulia tai rosmariinia

– Keitä perunoita ja porkkanoita kattilassa kypsiksi samaan aikaan

– Soseuta perunat ja porkkanat, lisää tuorejuustoa, maitoa ja mausteita sekä reilusti rakuunaa

– Laita kalafile voihin pannulle paistumaan ja ripottele yläpuolelle korppujauhoja, suolaa ja pippuria. kännä ja ruskista korppujauhopuoli ja nosta se pinta ylöspäin lautaselle juuresten päälle. Lisää viereen kasa muusia. Ruisleipä ja rieka sopivat hienosti mukaan.

 

3. Risotto

– Kuullota voissa sipulia ja valkosipulia.

– Lisää risottoriisiä ja kuullota hetki.

– Sitten lisää vuoronperään valkoviiniä ja kanalientä välillä hämmentäen. (pienissä erissä)

– Loppuvaiheessa lisää kermaa ja parmesanraastetta

– Pilko samalla kasa sieniä ja jätä muutama kokonaiseksi (esim. siitakesieniä)

– Kuullota ne toisella pannulla ja lisää risottoon. jätä isot sienet koristeeksi päälle

– Mausta suolalla ja pippurilla sekä halutessasi tuoreilla yrteillä (persilja, ruohosipuli…)

–> asettele risotto lautaselle, ripottele päälle parmesanlastuja/raastetta, lorauta hieman kermaa ja laita sienet koristeeksi

 

4. Juhlavampi käristyskeitto

– paista käristysliha pannulla ruskeaksi

– keitä pilkottuja keittojuureksia ja perunaa lihaliemessä

– lisää käristyksen loppuvaiheessa sieniä pannulle

– Sekoita koskenlaskijaa, kermaa ja mausteita keittoliemeen maun mukaan

– lisää käristys ja sienet ja sekoita

– ripottele sekaan tuoretta persiljaa

– kaada syvälle lautaselle, koristele persiljasilpulla ja paahdetuilla ruisleipätikuilla. Rieska sopii hyvin seuraksi.

 

Päivitetty viimeksi 19.10.2015

Sanna Ketonen

Sanna Ketonen

Kirjoittaja on lääkäri sekä Body Fitnessin tulokkaiden Suomen Mestari 2012 ja yleisen sarjan SM 5. 2013 -163cm -sarjassa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *