3-2-1-GO: CF Santasport salikisat

Viikko sitten olimme Rovaniemellä Kyöstin telinevoimistelukisoissa ja siellä sattui sopivasti olemaan salikisat CrossFit Santasportissa. Kisat olivat matalankynnyksen parikisat ja osallistuin niihin mieheni Miikan kanssa. Tehtiin mukavat kolme lajia.

Laji 1

2minuuttia on, 1min off

ROPE CLIMB (köysikiipeily)

HSPU (käsilläseisontapunnerrus)

TTB (varpaat tankoon)

SQUAT CLEAN 60/40kg (rinnalleveto kyykkyyn)

STOH 60/40kg (tanko olkapäiltä pään päälle)

WALL BALL (seinäpallo)

Liikkeet piti jakaa niin, että molemmat suoritti kolme liikettä. Meillä oli ehkä samat vahvuudet molemmilla, mutta Miikalle HSPUt ja STOHit ovat olkapäiden takia vaikeita, joten ne tuli sitten minulle. Liikkeiden suoritusjärjestys oli tuo määrätty, joten kolmas liike oli sitten TTB. Pääsin siis todella tekemään omia heikkouksia, mikä oli erittäin hyvä juttu.

Miika teki 2minuutin aikana 14 köysikiipeilyä.

HSPUt tehtiin yhdellä abmatilla ja sain tehtyä niitä 24 toistoa. Tein alkuun max reps ennätyksenkin, 13 peräkkäin. Sitten vähän hyytyikin ja loppu tuli aikalailla ykkösinä ja kakkosina. Olin kuitenkin tähän tyytyväinen, kun tämä on ollut niin pitkään järkyttävän vaikea liike minulle.

TTB sain 37 toistoa. Olin tehnyt tämän 2min setin TTB Winter War 4.lajissa ja sain tuolloin 24 toistoa, joten nämä meni kyllä hyvin.

Miika sai 20 rinnallevetoa.

STOH tulos oli 25 toistoa. Tangon sai ottaa räkistä. Taisin tehdä alkuun 6-4 ja sitten loput 1-5 toisota kerrallaan. Push pressejä ja push jerkkejä ja oli siellä jokunen split jerkkikin. 40kg painoi kyllä aikalailla enkä ollut tähän kovin tyytyväinen. Parempi suunnittelu toistojen määrästä ja tekniikasta olisi ollut paikallaan.

WALL BALL toistoja Miika sai mahtavat 49.

Tässä lajissa sijoituttiin toiseksi. En tiedä kuinka monta toistoa hävittiin voittajille.

kuva: CrossFit Santasport

kuva: CrossFit Santasport

Olimme kisoissa tuomarina kahdelle tytölle, jotka olivat käyneet On-ramp kurssin aivan äskettäin ja osallistuivat heti rohkeasti kisoihin. Monet liikkeet olivat varmasti sellaisia, että niitä ei ollut kovin vielä ehtinyt harjoittelemaan. Tytöt kyllä selvisivät ensimmäisistä kisoistaan ja erityisesti ensimmäisestä lajista todella hienosti. En uskalla ehkä tähän nimiä laittaa, mutta olkoot he nyt vaikka A ja D. A kiipesi köyden ylös asti useamman kerran ja jalkalukko oli hallussa. D sai tehtyä yli kymmenen HSPUta, mikä ei todellakaan onnistu tuosta vain. TTB molempien jalkojen on osuttava yhtäaikaa tankoon ja liike vaatii sekä kippaustaitoa, että vatsalihaksia. A yritti ja yritti ja yritti ja sai sen yhden toiston. Taisi olla ihan ensimmäinen TTB, aivan mahtavaa! Rinnalleveto kyykkyyn 40kg tuotti aluksi D:lle vaikeuksia. Tanko nousi kyllä todella ylös, mutta alle menoon ei meinannut löytyä uskallusta. Katse painui alaspäin. Tiesin tuon tunteen. Tiesin myös, mikä merkitys on sillä kun joku valaa sinuun uskoa tuolla hetkellä. ”Pää pystyyn, usko itseesi, raivolla. Mene sinne tangon alle!” Ja D meni ja kauniisti vielä kyykkyyn. Ja teki todella monta onnistunutta rinnallevetoa. Tuo tunteiden kirjo, mitä voi kahden minuutin aikana saavuttaa, on aika valtava. Myös tekniikan kehittyminen, mitä voi kahden minuutin aikana saavuttaa, on valtava. A:n shoulder to overheadit paranivat toisto toistolta. Hän huomasi, miten liike tehdään taloudellisemmin ja helpommin. Upeita kilpailijoita!

Toisessa lajissa soudettiin 60cal yhteensä. Aina 10cal kerrallaan, parin kanssa vuorotellen. Tämän jälkeen tehtiin yhteensä 60 OHS valakyykkyä 5 toistoa, parin kanssa vuorotellen. Rx painot olivat naisilla 30kg ja miehillä 50kg. Naisten paino tuntui minulle helpolta, mutta Miikan liikkuvuudella tuo 50kg tuntui todella kovalta. Eikä hän näyttänyt olevan ainut, joka tuskaili liikkuvuuden kanssa tässä liikkeessä. Koska kyseessä oli matalan kynnyksen salikisat, sai painoa skaalata itselle sopivaksi reilustikin. Mietittiin lajin alussa, jos olisimme vaihtaneet painot keskenämme, mutta aloitettiin sitten kuitenkin omilla tangoilla.

Minulle 30kg oli tosi kevyttä ja toistot tulivat helposti ripeällä tahdilla kaksi kierrosta. Miika sai taisteltua myös kaksi kierrosta, mutta sen verran vaikeaa oli, että aikoi sitten skaalata painoa pienemmäksi. Päätin kokeilla tehdä loput neljä vitosen settiä tuolla miesten 50kg ja Miikalle sitten 30kg. Paino oli raskas, mutta toistot tulivat tehtyä yllättävänkin helposti. OHS treeniä on ollut viimeaikoina treeneissä melko paljon. Olen tehnyt 10 toiston sarjoja 35-42,5kg ja saanut liikkeeseen paljon lisää varmuutta. Tämän suorituksen myötä sitä tuli vielä lisää.

Kolmas laji: lyhyt kottikärrykävely, 10x synkronoidut yhtäaikaiset kahvakuulathrusterit, 15x burbee+boxihyppy, kottikärrykävely ja 10×10 DU unbroken ja sprintti maaliin. Todella lyhyt ja intensiivinen rykäisy, jossa vaikeimmaksi osoittautui muistaa mitä tapahtuu seuraavaksi ja montako kertaa. Kaikki sujui muuten hyvin, mutta teimme sitten liian vähän tuplia, eikä tuomaritkaan siitä mitään huomauttaneet. Vasta maalissa tajusimme, että pari kierrosta tuplia jäi tekemättä. Eipä se mitään, hauskaa oli silti.

Kiitos vielä CF Santasportille, kun päästiin mukaan.

 

Avainsanat: ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *