Aikuisyleisurheilun SM-kilpailut 2016

Suomen Aikuisurheiluliitto SAUL:n yleisurheilun mestaruudet kilpailtiin elokuun alussa Iisalmessa Sankariniemen stadionilla. Aikuisurheiluliitto on entinen Veteraanienurheiluliitto ja nimenvaihdos ihan perusteltu, koska näissä kisoissa ensimmäiset sarjat ovat yli 30-vuotiaille. Sarja vaihtuu aina viiden vuoden välein ja seuraavaan ikäryhmään pääsee sinä vuonna kun kyseisen iän täyttää. Iisalmessa nuorimmat olivat 30-vuotiaita ja vanhimmat miehet kilpailivat  yli 90 -sarjassa ja naiset  yli 85 -sarjassa. Eri sarjoja on siis paljon ja ilmoittautuneita oli huimat 953 urheilijaa. Melkoisen kokoinen tapahtuma siis kyseessä.

Ilmoittauduin mukaan kahdeksaan eri lajiin, jotka valitsin aikataulun perusteella niin, että tekemistä tulisi tasaisesti kaikille kolmelle päivälle. Juoksuja, heittoja ja hyppyjä. Juoksumatkoista pisin oli 400m eli tätä pidemmät matkat jätin nyt suosiolla pois. Ehkä ensi kerralla lähden haastamaan itseni ja otan ohjelmaan mukaan vaikka 3000m estejuoksun.

Päivä 1

Korkeushyppy

Tulos 142, sijoitus 4/5

Kävin pari päivää aikaisemmin kokeilemassa erilaista vauhtia youtube videoiden ”korkeushypyn vauhti” -ohjeilla. Aikaisemmin olin sipsuttanut pidemmällä vauhdilla, mutta nyt otin vain merkin neljälle loppuaskeleelle, mikä oli hyvä ratkaisu. Ostin lisäksi korkeushyppypiikkarit, mikä toi kyllä varmuutta ettei tarvinnut liukastumista pelätä.

Hyppäsin 124/127/130/133/136/139/142

Korkeudet 136 asti meni ensimmäisellä, mutta 139 vasta kolmannella. Kaksi pudotusta ja kilpailija-minä heräsi. Perhana kun muutkin sen pääsi, niin onhan se mentävä. Menihän se. Sitten uusi ennätyskorkeus 142cm, joka jäi kesäkuun ottelussa vielä haaveeksi. Lähdin vauhtiin ja… rimakauhu. Pakitus. Onneksi en koskenut patjaan ettei mennyt yritystä. Nopeasti takaisin merkille ja ehdin vain miettiä, että nyt prkle hyppää! Riittävän kaukaa. Lähinnä se oli sitä, että ei anna rimakauhulle periksi. Se oli paras hyppy tiukassa paikassa. Ehkä siksi kun sitä mietti vain sitä, että nyt uskalla ponnistaa. Kun sitte uskalsi niin ne muut vaiheet vain seurasivat toisiaan. Uusi ennätys ja ekalla yli.  145 yrityksetkään ei nyt aivan surkeita olleet. Se olisi vaadittu pronssisijaan, mikä jäi vähän kaivelemaan, koska neljäs sija on aina se neljäs. On kuitenkin aina hienoa kun tuloksissa pääsee uusille kymmenluvuille. Niin painonnostossa kuin korkeushypyssä.

IN-5474

100m

Aika: 14.18, sijoitus 5/8

Lapsena ja nuorena nämä pikamatkat 60m ja 100m olivat ajatuksen tasolla sitä, että pamauksesta matkaan ja juoksit vain niin nopeasti maaliin kuin pääsit. Enkä ole oikein koskaan ollut kovin nopea ja en tiedä miksi se ajatus onkin niin sitkeästi juurtunut päähän. Kaiken lisäksi se ajatus vielä, että tuota nopeutta ei voisi enää näin vanhana kehittää. Nyt kun harjoiteltiin treeneissä telinelähtöjä ja mietittiin alkukiihdytystä ja sitten juoksin tuon 100m kilpaa. Ei voi kun todeta, että kyllähän tässä ehkä on vielä paljonkin tehtävissä. Jos ei vaikka ponkaisisikaan sieltä telineistä ihan suoraan pystyasentoon vaan käyttäisi sitä voimaa kunnolliseen starttiin ja kiihdytykseen. Miten maksiminopeus saavutetaan ja ennen kaikkea miten se ei hidastuisi samantien. Kisassa meni 60m ihan kohtuullisesti, mutta sen jälkeen hyydyin selvästi enkä jaksanut painaa loppuun asti. Askeleeni on aivan liian pitkä ja loikkiva näille pikamatkoille, juoksen todennäköisesti samalla askeleella 100m ja 800m. Askeltiheyttä ja tehokkuutta siis harjoittelemaan ja tavoite alle 14 sekunnin. Lujempaahan siellä neljä muuta pinkoi, mutta olin kuitenkin tyytyväinen, että onnistuin muutaman voittamaankin.

IMG_5772

Päivä 2

400m aitajuoksu

Aika: 1.16,33, sijoitus 1/2

Ensimmäinen mestaruus. Vaikka osallistujia olikin vain kaksi ja voitto tuli niukkaakin niukemmalla erolla. Päästiin juoksemaan samaan erään 40- ja 45-vuotiaiden kanssa, joten ihan kunnon kilpajuoksulta tuntui. Ei mitään hajua monellako askeleella välit menivät, vaihtelua oli varmasti. Osa ylityksistä meni todella hyvin ja juoksu jatkui aidan ylityksen jälkeen vaivattomasti. Toisaalta osa oli aivan kauheita, kun uskallus loppui ja aidalle tulo meni sipsutteluksi. Sitten vauhti pysähtyykin ja aidan yli joutuu loikkaamaan ja vauhti pysähtyy. Kokonaisuutena kuitenkin näin elämäni ensimmäiseksi 400 m aitajuoksuksi oikein hyvä.

HS-2639

Pituushyppy

Tulos: 4,41, sijoitus 4/7

Huonoin hyppy 4,28 ja paras 4,41 eli tasaisen varmasti se oma taso on nyt tuossa 4,30-4,40 paikkeilla. Varaa on kuitenkin huomattavasti enempään. Pituushyppy on sillä tavalla simppeli laji, että pitää osata vain juosta ja hypätä. Minä tein juuri niin ja tulos näillä fyysisillä ominaisuuksilla on juuri tuossa päälle neljässä metrissä. Kiihtyvän juoksun ja oikeanlaisen ponnistuksen yhdistäminen toisi senttejä lisää. Samoin ponnistukseen räjähtävän voiman tuottaminen lantion voimakeskuksesta. Nyt vain ponnistan, mutta lantion alueella ei tapahdu juuri mitään. CrossFitin toes to barit kippaamalla, eli varpaat tankoon -liike tuli ensimmäisenä mieleen, kun mietin mistä voisi olla apua. Samoin painonnostossa en tempauksessa saa tankoa tarpeeksi ylös lantiolle, että saisin sieltä kaiken otettavissa olevan voiman irti. Tai kolmantena vielä käsinseisontapunnerrukset kippaamalla. Ne ovat aina olleet jotenkin laiskoja. Yhtymäkohtia löytyy siis lajeista ja liikkeistä toiseen. Yhteistä kaikille kuitenkin nimenomaan lantion- ja keskivartalon alueen räjähtävä voimantuotto. Jos siis meinaan parantaa pituushyppytulokseni lähemmäs viittä metriä, on opittava myös tempaisemaan oikein, nopeammin ja räjähtävämmin.

HS-3201

200m

Aika:  29,66, sijoitus 7/9

Tässä päästiinkin sitten juoksemaan sekä alkuerät että finaali. Varmistaneita juoksijoita oli yhdeksän, mikä tarkoitti että yksi putoaisi pois finaalista. Tavoitteena oli siis omassa alkuerässä voittaa yksi nainen. Ei siinä kyllä yhtään uskaltanut alkuerässä loppua kohden löysätä, vaikka tiesin että en viimeisenä ollut. Alkuerän ja finaalin välillä oli aikaa pari tuntia. Alkuerissä aika oli 29,77 ja pystyin siitä vielä hieman finaalissa parantamaan, vaikka takana oli jo melko monta suoritusta edelliseltä ja samalta päivältä. Tavoite oli alle 30 sekunnin, joten siihen nähden meni tavoitteen mukaisesti.

HS-3415

Päivä 3

400m

Aika: 1.06,78, sijoitus 4/6

Juoksin ulointa rataa kahdeksan ja kun Kalevan Kisojen tämän vuoden 400m finalisti Sanna Erkinheimo (os.Aaltonen) pyyhkäisee jo alkumetreillä ohi, niin totesin että parempi mennä ihan rauhassa omaa vauhtia. Lopussa oli mukava huomata, että en hyytynyt vaan jaksoin painaa loppuun saakka rennosti omaa vauhtia. Erkinheimon voittoaika oli 56,12 eli hävisin yli kymmenen sekuntia. Siinäpä sitä eroa ratakierroksella Kalevan Kisojen viidennen ja veteraanikisojen neljännen välillä.

Kuula

Tulos: 8,16, sijoitus 10/13

Kuulassa vähän sama kuin pituudessa, että räjähtävää voimaa ei löytynyt. Työntö tuli liikaa vain kädellä. Yli kahdeksan metriä on kuitenkin ihan kohtuullinen tulos, mutta tavoite on oltava tulevaisuudessa lähempänä 9 metriä. Tavoite oli kahdeksan parhaan joukkoon, että olisi päässyt työntämään kaikki 6 työntöä. Se ei nyt toteutunut, vaan olisi vaatinut sen yli 8,50 työnnön. Tämä laji meni muutenkin vähän jotenkin siinä sivussa. Ensi kerralla parempi keskittyminen.

Kolmiloikka

Tulos: 9,69, sijoitus 2/4

Seitsemän lajia takana ja viimeisenä lajina kolmiloikka. Alkoi olla jo vähän väsymystä ilmassa, mutta kisan alkaessa sai hyvän tsempin päälle. Olin ottanut aiemmin viikolla askelmerkin todella lyhyeen vauhtiin ja päättänyt hypätä seitsemän metrin viivalta. Kisassa saa siis alussa päättää, miltä viivalta (6,7,8,9,10m) hyppää. Naisten oikea lankku on 11 metrin kohdalla, eli lisäviivat ovat todellakin tarpeen. Lämmittelyhypyissä päätin kuitenkin pidentää vauhtia useammalla askeleella, mikä oli ihan hyvä ratkaisu. Kaikki hypyt menivät yli 9 metrin ja viimeisellä tuli tuo 9,69, mihin olin oikein tyytyväinen ja sain vielä kisojen toisen mitalinkin, hopeisen. Haastavinta oli uskaltaa ottaa tarpeeksi kova vauhti, että se olisi hallittavissa ensimmäiseen ponnistukseen tultaessa. Kolmiloikassa pitää jalkojen kestää melkoisia iskuja ja ensimmäisestä kinkasta ja toisesta loikasta alastulon jälkeen pitää löytyä kykyä ponnistaa välittömästi uudestaan. Kolmiloikka on ehdottomasti yksi suosikki yleisurheilulajeistani. Rytmiä, voimaa, räjähtävyyttä ja vartalonhallintaa. Jos jokaiseen pomppuun saa vähän lisää pituutta, niin se 10 metriä menee vielä.

FullSizeRender

IMG_5775

Kokonaisuutena kolme päivää olivat aivan loistavat paitsi kisoina, myös treenimielessä. Useamman lajin urakoinnissa oli hyvin paljon samaa kuin CrossFit kilpailupäivissä. Erityisesti 400 metrin sileä ja aitajuoksu haastavat maitohapon sietokykyä. Pitää osata lähteä kovaa, mutta kuitenkin niin että et täysin hyydy. Korkeushypyssä joko pääset riman yli tai sitten et. Hyvin paljon samaa kuin painonnostossa, joko onnistut tai et. Yleisurheilussa tulee enemmän nopeita yksittäisiä suorituksia, joissa pitäisi saada se räjähtävyys juuri siihen yhteen hetkeen ja sitten saa taas huilata hetken. Tulos on sekä mikä on. CrossFitissä näitä räjähtäviä hetkiä pitää jaksaa tehdä useita peräkkäin, jotta pääset etenemään metconissa. Joko onnistut tai sitten et ja jäät siihen.

IMG_5781

CrossFit on kasvattanut kilpailuhermoja ja päättäväisyyttä. Jokainen suoritus on tehtävä täysillä, riippumatta siitä onnistuiko edellinen laji tai edellinen suoritus. Tykkään kilpailusta, siitä tunteesta kun saan tsempata itseni yrittämään. Yleisurheilussa on sitä upeaa perusliikuntaa, juoksua, hyppyjä ja heittämistä. Sitä mitä lapsena tehtiin, sitä mihin lapsena liikunnassa rakastuttiin. Varalan Voimavalmennus seminaarissakin psykologi Tiina Röning sanoi, että motivaatio kaivetaan aina lopulta sieltä ensirakkaudesta. Sen tunteen voi herättää liikuntasuoritus, mutta myös joku lapsuuden liikuntapaikka. Oletko sinä kokenut sen?

IMG_5786

 

Avainsanat: , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *