Äiti hei, muista syödä!

Kun esikoiseni oli aivan pieni, olin tosi kiireinen! Oikeastaan olin aivan järjettömän kiireinen äiti, jolla ei ollut aikaa syödä eikä liikkua! Olisipa joku sanonut, että äiti hei, muista syödä! Valinnoillani ei ollut päätä eikä häntää! Näin jälkeenpäin ajateltuna oli jännä yhtälö, että lapsi söi ja nukkui lähes kellon tarkasti, mutta miten oli mahdollista, etten voinut itse syödä? Mikä muka oli niin tärkeää, että hyörin pitkin kämppää väsyneenä ja silti NIIN kiireisenä? Oliko ne pyykit todella niin tärkeä saada sinne koneeseen juuri sillä sekunnilla tai pitikö sitä imuria heiluttaa juuri silloin, kun olisi voinut syödä. Muistan hyvin, kuinka aamupalasta saakka ateriat jäivät syömättä, mutta kahvia ehti kyllä keittää ja mutustaa keksejä ja muuta roskaa. Neuvolareissuilla oli helpompi ottaa kaupasta karkkia ja suklaapatukoita, muttei esimerkiksi hedelmää. Ruokaa oli kaapit pullollaan, mutta päivän ruoka-annoksen söin vasta sitten, kun lapsi oli nukkumassa.

Äitienpäivänä 2018 -omat rakkaat pojat <3

Tässä kohtaa täytyy kyllä todeta, ettei elämänhallintani ollut esikoisen aikana muutenkaan ihan kohdallaan. Elämäni alkoi uudelleen oikeastaan vasta sitten, kun päätin silloisen, varsin myrkyllisen parisuhteeni. Kerron tämän siksi, jotta Sinäkin huomaisit, että mikäli haluat tehdä muutoksia liikunnan tai ravinnon suhteen, mielenkin pitää pystyä olemaan mukana. Olen huomannut, että muutoksia halutaan usein lähteä tekemään aina ensin ulkoisiin asioihin, vaikka oikeasti mieli kaipaisi ensin hieman valmennusta.

Huomattavaa on myös, että ammattitaitoinen valmentaja kouluttautuu myös mielen asioihin, sillä ne ovat merkittävä lähtökohta onnistumiselle. Odotan innolla, että pääsen jälleen opiskelemaan Ouluun, kun aloitan syyskuussa Trainer4You:n Psyykkinen valmentaja  -koulutuksen. Siellä odotan saavani täsmätyökaluja juuri mielen valmentamiseen. Haluan osata auttaa etenkin elämäntapamuuttujia sekä suurien muutoksien edessä olevia ammattitaitoisemmin, jotta kenenkään ei tarvitsisi tehdä samoja turhauttavia virheitä, joita itse tein elämäntapamuutokseni alussa. Kirjoitin muuten siitä oman postauksen aiemmin. Voit lukea hölmöilystäni täältä.

energinen äiti!

Imetysaika on myös tosi kiva tekosyy vetää kaikkea sokerista! Imetys ei edes ollut minun tekosyyni herkutella. On hurjaa kuulla, kuinka äidit välttelevät oikeita ruoka-aineita, koska ne muka heikentävät äidinmaidon laatua tai aiheuttavat lapselle allergioita. Kuitenkin he syövät karkkia senkin edestä! Mitähän ne herkut tekevät sille maidolle? Osa kuulemma tulee jopa synnärille herkkukassin kanssa?! Miten ne karkit ja suklaa eivät heikennä rintamaidon laatua? Olet sitä mitä syöt, joten niin on myös lapsesikin.

Liikuin aika säännöllisesti, kun esikoinen oli pieni, mutta jotenkin en mieltänyt tunnin vaunulenkkiä liikunnaksi. Kerrohan, mitähän tässä oikein ajattelin? Hatara ajatukseni meni muistaakseni niin, että liikunta on oikeaa liikuntaa vain, kun sen voi tehdä ”rauhassa”. Rauhassa miltä? Halusin oleilla ilmeisesti jotenkin harmonisessa tilassa ja olla kuin suoraan liikuntalehden kansikuvasta. Siihen euforiaan eivät kuuluneet itkevän lapsen ääni, kiukkumaratooni vaunuissa juuri ennen nukahtamista tai puklujen siivoaminen kesken lenkin. Muistan myös sen, että lenkin jälkeen olo oli kuitenkin juuri niin ihana kuin kuvittelin ”oikean” liikunnan olevan! :D

Nuoremman lapsen syntymän jälkeen ajatukset olivat huomattavasti järkevämmät ja kotitreenit ja vaunulenkit olivat parasta, mitä siltä ajalta on jäänyt mieleen! Syöminen oli edelleen hakusessa, sillä hain edelleen sitä nopeinta ratkaisua. Toisesta äitiyslomasta kuitenkin lähti kypsymään hiljainen ajatus siitä, että asiat voisi varmasti tehdä ”kivuttomammin”. Toinen äitiyslomani oli monella tapaa erilainen. Minulla on parisuhde, jossa saan olla oma itseni ja tunnen, että minua arvostetaan ja rakastetaan. Sellaisen varaan voi rakentaa jo paljon helpommin. <3

Kun olin toisella äippälomallani, meitä oli silloin monta äitiä pienessä kylässä yhtäaikaa. Sen kevään ehdottomasti parhaita hetkiä oli se, kun menimme letkassa pitkin kotikylän raittia vaunuinemme ja koirinemme! Jos päivä ei ollut alkanut ihan hienosti, lenkin aikana aamun harmitukset unohtuivat ulkoilmassa. Toisista äideistä oli myös iso apu, jos halusi tehdä vaikka pihatreenin ulkoilun lomassa! Näihin muistoihin on mukava palata.

Tässä vielä esimerkki lapsen kanssa yhdessä tehtävään iloiseen kesätreeniin. Hymy huulille eikä mietitä sitä miltä se vatsa nyt näyttää tai onko se tukka just niin hyvin! Nautitaan auringosta ja omista rakkaista! :)

  1. Nousu korokkeelle tai portaalle – 20/jalka
  2. Etuheilautus lapsen kanssa – 20 toistoa
  3. Jalan loitonnus sivulle seisten – 20/jalka
  4. Pystypunnerrus – 20 toistoa
  5. Leveä Kyykky – 20 toistoa

Tee niin monta kierrosta, kuin hyvältä tuntuu. Kierrosten välissä parin minuutin tauko.

Voit katsoa poikani kanssa tekemäni videon liikkeistä täältä. Jumppakaveria piti vähän houkutella joihinkin liikkeisiin :D

Ja hei! Olet enemmän kuin tervetullut liittymään MillaFIT- jengiin ja saamaan minulta sähköpostia! Uutiskirjeeni ilmestyy tällä hetkellä kerran kuukaudessa -yleensä loppukuusta ja lupaan auttaa sinua palanen kerrallaan kohti hyvinvoivaa, unelmiesi arkea!

Avainsanat: , , , , , , , , ,

Milla Saarela

Milla Saarela, Millafit

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *