Aloittelijan Ahaa-elämykset

10 viikkoa juoksukoulua on nyt yhtäkkiä vierähtänyt, HCR koittaa ja ajattelin näin blogisarjamme päätökseksi koostaa näiden viikkojen aikana kerryttäneeni älynvälähdykset juoksemisesta. Kuten moni muukin meistä, olen ensikertalainen puolimaratonilla ja nyt ensimmäistä kertaa harjoittelemassa juoksua määrätietoisesti. Aiemmin oli kyllä kausia, jolloin tuli lenkkeiltyä useitakin kertoja viikossa, mutta jälkikäteen katsottuna päämäärättömästi. Ja toisaalta välillä arjen rullatessa huomasi viikkojen tai jopa kuukausien kuluneen lenkkikengät rauhassa kaapissa leväten. Juoksukoulusta olenkin saanut nyt hyvää oppia, miten juosta niin, että lenkille jopa tekee mieli mennä eikä pitkiä taukoja kerry mutta myös niin, että kunto kehittyy. = Win-win!

Ensinnäkin LEPOPÄIVÄT taisivat aina ennen unohtua. Kun ne lenkkarit löytyivät talviunilta, kuntoilukärpänen puraisi kovaa ja tuli mentyä heti juoksemaan, jonka jälkeen taas heti varaamaan ryhmäliikuntatunteja loppuviikolle. Seuraavana päivänä vähän bodycombatia, sitten taas bodypumpiin… Pian vauhdin kuitenkin pysäytti aina flunssa. Kun flunssa hellitti, liikuntainto taas heräsi uudelleen parin viikon päästä ja kappas vaan hetken kuluttua jostain iski uusi flunssa. Nyt juoksuohjelmaan kirjattuja lepopäiviä noudattaen kevät on mennyt terveenä. Kumma juttu ☺ (Yhden flunssan onnistuin saamaan, sekin kyllä juuri levon puutteesta, tuli valvottua yövuorossa ja heti kostautui.)

IMG_1120

SYKEMITTARI onkin juoksuintoa lisäävä kapine eikä mikään hifistelijöiden pelleilyvehje. Kyllä, aiemmin vähän vierastin ajatusta “koneellistaa” juoksuharrastus, mutta nyt uuden Suunto Ambit’ini kanssa ei ole ollut epäilystäkään ettei sykemittari/ urheilukello ole tehnyt treenaamisesta mielenkiintoisempaa ja vaihtelevampaa, vaikka ollaankin vain harrastelijoita.

LENKKI= ei ole aina yksi ja sama rinkula, jonka käy vetämässä hapenpuutteesta huohottaen. Minullakin lempilenkiksi muotoutui viikon pitkä lenkki, jolloin saa (ja pitää!) rauhalliseen tahtiin nauttia menosta ja kuikuilla maisemia. Myös porukalla juokseminen oli aina mukavaa, vaikka aiemmin luulin pitäväni enemmän antisosiaalisesti jolkottelusta.

Maaliskuussa tuli ensimmäistä kertaa otettua lenkkarit myös MATKALLE. Oli mukavaa hikoilla Kalifornian auringossa, kun kotona sää olisi ollut luminen. Ja olisin juossut enemmänkin, jollei eräs nimeltä mainitsematon hollantilainen lentoyhtiö olisi kämmänyt matkalaukkujen kanssa niin, että jouduimme lenkkareiden kanssa eroon toisistamme viideksi päiväksi. Juoksu on tosiaan siitä helppo harrastus, että sitä voi tehdä missä tahansa ja kamat saa otettua helposti mukaan (ensi kerralla käsimatkatavarassa). Arjessa saman joustavuuden huomaa siitä, mitä monet ovatkin jo hehkuttaneet, eli että treeni alkaa jo kotiovelta, ei tarvitse mennä erikseen minnekään harrastaakseen.

Sitten sekin on tullut kantapään kautta huomattua, että juoksun lisäksi pitää ottaa huomioon myös ELÄMÄ. Harjoitusohjelmassa saa lukea mitä tahansa, mutta jos eilinen yövuoro painaa vielä vointia, allergia räjähtää rööreihin tai kaukana asuva ystävä tulee yllätysvisiitille, ohjelma joustaa. Kun ohjelma on mielekäs, sen kanssa ei ole tarvinnut pelätä, että joustavuus venähtäisi myöskään ketjuksi erilaisia tekosyitä vältellä hikoilua. Tarvittaessa viikon treenit vaihtavat helposti viikonpäiviä tai jos jokin treeni täytyy jättää välistä sairaana ollessa, seuraava treeni odottaa jo kalenterissa, josko vointi olisi jo kohentunut.

Ja nyt HCR:in äärellä huomaa, että katse alkaa kohdistua myös jo tulevaisuuteen. Jotta jatkossakin kepin päässä pysyy porkkana, mielessä on jo muutama seuraava juoksutapahtuma. Joku MAALI on aina hyvä olla.

Hurjasti tsemppiä, onnistunutta juoksua ja hurmiota HCR:iin kaikille! Ja kohti seuraavia ahaa-elämyksiä!

-maija

 

Avainsanat: ,

Kohti HCRää!

Kohti HCRää!

Kohti HCRää -blogi seuraa 10 juoksukoululaisen matkaa kohti Helsinki City Runia, joka juostaan 10.5.2014.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *