BoxBattle kisat: 1.laji



Joukkueemme CF Oulu (minä, Matti, Janne, Jenni) kisaili CrossFit BoxBattle tiimikisoissa Espoon Barona Areenalla 14.6. 

Kisaan selvisi mukaan karsintojen kautta 30 joukkuetta. Olimme karsinnoissa sijalla 8. ja tavoitteeksi asetettiin, että emme ainakaan tuota sijaa huonompia ole itse kisassa. Oletettiin finaaliin menevän kuusi joukkuetta, joten sinne pääseminen olisi tosi kova juttu. 

Aamulla selvisi, että finaaliin pääsee viisi joukkuetta. Niin vain laji kerrallaan tehtiin ja lopputuloksena oli, että selvisimme finaaliin ja lopputuloksena oli koko kilpailun 3.sija ja aivan huikea päivä. 

Kisoista on nyt vierähtänyt jo viikko, mutta käyn vielä niitä läpi laji kerrallaan.


Laji 1

Pareittain (mies+mies ja nainen+nainen):

3 kierrosta:
10 leuanveto pareittain yhtäaikaisesti
20 wallball (14lb=6,3kg) heitto pareittain
10 maastaveto 140kg pareittain
20 wallball (14lb=6,3kg) heitto pareittain

Tästä se lähti, 1. laji. 

En ole ehkä ikinä nauttinut treenistä niin paljon kuin tätä ensimmäistä lajia tehdessä. Ne hetket on kyllä olleet harvassa, että minä oikeasti hymyilen leukoja tehdessä, kun ne kulkee niin hyvin. Näin kävi kolmannella kierroksella, kun siitä viidennen toiston kohdalla tajusin, että putkeenhan ne menee ja hyvällä tahdilla. 

Pallon heitossa heitettiin palloa ylös päin pieneen lätkään, josta pari otti pallon kiinni ja heitti sitten taas lätkään. Oltiin tätä treenattu ja löydetty siihen hyvä tyyli. Standardeihin lisättiin kuitenkin vielä yksi jännitysmomentti, että jos pallo tippui maahan, alkoi sarja alusta. Eli jos vaikka se 19. heitto tippuu niin piti aloittaa uudestaan ykkösestä. Sarja piti olla siis ”un-broken” ja tiedettiin että homma on aikalailla siinä, jos näin käy. 

Lähdettiin kuitenkin tekemään harjoitellulla tekniikalla: kun pallo tulee seinästä, otetaan se kiinni ja mennään pallon mukana alas ja sieltä suoraan ylös. Liikuttiin myös jonkin verran sivuttain kaverin tieltä pois, että palloa ei tarvitse heittää kovin vinoon, vaan suoraan ylös. Ala-asennossa pitää olla riittävä kyykkysyvyys, jotta suoritus on standardien mukainen. Wallballit ovat meille molemmille Jennin kanssa hyvä liike, joten sopi ihan mainiosti, että palloa heitettiin vielä vähän korkeammalle kuin normaalisti naisten heitot. Muistan vain, kun heitin palloa lätkään ja sitten keskityin ainoastaan ottamaan pallon kiinni, kun se putoaa heitosta lätkän kautta minulle.



Maastaveto 140kg vedettiin putkeen myös joka kierroksella ja nämäkin meni hyvin yhtäaikaisesti ja putkeen, vaikka emme ihan samanpituisia olekaan. Toisen ja kolmannen kierroksen toistot 7-10 oli melko raskaita, mutta hyvin saatiin taisteltua. Kovin eriaikaiset nostot rasittavat turhaan selkää, joten selän ja keskivartalon tiukkana pitäminen oli erityisen tärkeää.

Kuva: Valtteri Nygren / Stellar Photography

Kuva: Valtteri Nygren / Stellar Photography

Saimme lajin valmiiksi ajassa 7:52 ja olimme naisista sijalla 2. Janne ja Matti saivat myös ehjän suorituksen eka lajissa ollen kahdeksansia, joten kisapäivän aloitus ei olisi voinut olla parempi. 

Kuva: Valtteri Nygren / Stellar Photography


Tässä ensimmäisessä lajissa korostui parin yhteishenki ja luottamus. Piti paitsi tehdä parhaansa itse, myös kuunnella ja aistia toisen tekemistä. Olen Jenniä hieman hitaampi tekemään leukoja, joten treeneissä Jenni joutui vähän odottelemaan ja muuttamaan omaa tahtiaan minun tahtiin sopivaksi. Kisassa sain kuitenkin nopeamman vaihteen päälle ja meidän leuat kyllä tanssi niin nätisti yhteen, että ei se ihme ollut että vähän hymyilytti. Pallon heitoissa luottaa 100% siihen, että pari ottaa heittämäsi pallon kiinni. Auttaa kaikin keinoin tekemällä heitto, joka on helppo saada kiinni. Maastavedossa aistia, milloin lähdetään nostamaan, milloin ollaan ylhäällä ja miten saadaan tanko yhtäaikaisesti maahan, että voidaan tehdä seuraava toisto suoraan pompusta.

Jenni on aivan huikea mimmi ja loistava treenikaveri. Ollaan tehty treenejä paljon yhdessä ja meillä molemmilla on samanlaista asennetta ja kilpailuhenkisyyttä oikeiden asioiden tekemiseen. Treeneissä kerätty tsemppi, luottamus ja usko omaan ja toisen tekemiseen olivat tärkeimpiä asioita, miksi onnistuimme tärkeässä paikassa. Tästä oli helppo lähteä jatkamaan toiseen lajiin.

Kuvista kiitos Hennalle.


Avainsanat: , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *