CrossFit kengät

CrossFit lajiin ja -treeniin voi kuulua melkein mitä vain, joten urheilijan kenkävalikoimakin on melkoisen kirjava painonnostokengistä nappulakenkiin ja juoksukengistä uimaräpylöihin. Tässä tulee melko kattava kenkäpostaus perustuen omiin kokemuksiini sekä lajin harrastajana, että urheilukaupan tätinä.

Kun aloitat lajin harrastamisen, ÄLÄ aloita ainakaan näillä:
– kantavaimennetut sisäpelikengät
– kantavaimennetut juoksukengät
– kantavaimennetut jumppakengät

CrossFitissä ei tarvita kantavaimennusta, joka vajoaa ja vaimentaa askelta kannan iskeytyessä maahan. CrossFitissä tehdään kyllä paljon liikkeitä, mm. kyykyt, jossa paino pitää olla kantapäillä, mutta lösähtävä ilmatyyny ei ainakaan auta näiden liikkeiden sisäistämistä.

Jos et kuitenkaan halua ostaa heti varsinaisia CrossFit kenkiä, tarkista löytyykö kenkähyllystäsi seuraavia yksilöitä:

– futsal kengät, eli sisäjalkapalloon tarkoitetut kengät. Kestävät ja kovapohjaiset.
– sisäpelikengät mahdollisimman joustamattomalla vaimennuksella ja kohtuu ohuella pohjalla
– mikäli sinulla on hyvä liikkuvuus eli pystyt tekevään esim. valakyykyn vaivattomasti ja omistat paljasjalkakengät, voit aloittaa lajin niillä. Huomaat kyllä kun on aika hankkia toiset (ja kolmannet) kengät lisäksi.

CrossFit yleiskengät
CrossFit kengät ovat hyviä yleiskenkiä, joita voi käyttää monipuolisesti CrossFit harjoittelussa.  Erityisesti ne puolustavat olemassa oloaan metconeissa, joissa tehdään erilaisia liikkeitä peräkkäin eikä aikaa kenkien vaihtamiseen ole. Samassa metconissa kun voi olla esim. rinnallevetoja, juoksua, boxihyppyjä ja kahvakuulaswingejä.

CrossFit yleiskengissä on joustamaton kanta, malli on usein melko leveä, erityisesti varvastilaa on reilusti. Reebok on kehittänyt jo vuosia varsinaisia CrossFit-jalkineita ja heidän Nanot ovat suosituimpia yleisjalkineita.

Itsellä on edelleen käytössä kohta kaksi vuotta sitten hakitut Nano 2.0 jotka ovat kyllä olleet loistavat yleiskengät. Ostin 3.0 mallin, mutta se ei sitten iskenytkään samalla tavalla. Malli oli leveämpi kauttaaltaan, kumista pintaa oli lisätty ja rullaavuus ja tossumaisuus kadonnut. Tykkään yleiskengissä siitä, että jalkaterä pääsee kuitenkin tekemään töitä, eikä kenkä ole liian kiertojäykkä. Huomasin jalkojen kipeytyvän, kun tein 3.0 mallilla esim. wallballeja ja boxihyppyjä. Kärjistetysti Nanoilla kävelykin oli ”läpsyttelyä” ilman  jalan luonnollista rullaavuutta.

Minun omani, Reebok Nano 2.0

Jos et omista tai halua hankkia painonnostokenkiä, Reebok Nano 2.0 ja erityisesti 3.0 toimivat tukevuutensa puolesta kohtuullisesti myös painonnostossa ja kyykyissä. En ole vielä päässyt testaamaan uutta 4.0 mallia, mutta kuvien perusteella näyttäisi, että sitä on tuotu lähemmäs vanhempaa 2.0 mallia, eli paremmalta näyttäisi.

Reebok nano 4.0 (kuva reebok.fi)
Alla oleva kuva on Winter War 2014 kisoista, joissa yhdessä lajissa oli käsillä kävelyä, rinnallevetoja, toes to bareja ja muscle uppeja. Jokainen teki kenkä valintansa omien mieltymysten mukaan, osa meni painonnostokengillä, osa yleiskengillä, osa vaihtoi kenkiä välissä. Minulla oli tässä Reebokin Nano 3.0

Inovilla on loistavia malleja yleiskengiksi. Kannattaa valita kuitenkin kannallinen malli, ei paljasjalkakenkiä. Inoveissa on Reebokin Nanoja parempi rullaavuus, juostavuus ja tuntuma. Jos omistat myös painonnostokengät, Inovit ovat hyvä valinta siihen pariksi yleiskengiksi. Inovit ovat jalkojen hyvinvoinnin kannalta paremmat kuin Nanot. Itsellä on käytössä Inovin F-lite 239 malli. Nämä ovat myös erinomaisen juostessa, jos on tottunut kevyesti vaimennettuun tossumaiseen kenkään.

Minun omani, Inov F-lite 239

Suositut Nike Freet ovat yleiskengiksi CrossFitiin liian löysät. Ne eivät kestä köysikiipeilyä ja hyppynaru voi mennä pohjan palikoiden väliin irrottaen ne. Toimivat kyllä useimmissa kehonpainoliikkeissä, juoksussa, boxihypyissä ja after-training hengailussa. 

Osa harrastajista kaipaa yleiskenkään enemmän pehmeyttä ja vaimennusta, kuin minkä Inovit tai Nanot antavat. Juoksukengistä maraton- ja triatlon kisakengät käyvät kohtuullisesti yleiskengiksi, kunhan vain kantavaimennus on tarpeeksi kova. Se ei siis saisi antaa liikaa periksi. Näissäkin tulee kestävyys köysikiipeilyssä kyseenalaiseksi. Köysi kuluttaa melkoisesti kengän sisälaitaa, mikä on huomioitu varsinaisissa CrossFitiin suunnitelluissa kengissä. Niissä on kengän keskiosan reunat vahvistettu nimenomaan köysikiipeilyä ajatellen.

CrossFit kengät ovat kuitenkin aina kompromissi. Samaan kenkään on mahdotonta saada painonnostokengän tukevuutta, juoksukengän vaimennusta ja rullaavuutta sekä paljasjalkakengän tuntumaa. Tulee vähän mieleen markkinoilla joskus olleiden kombisuksien ajatus siitä, että samoilla suksilla voisi hiihtää perinteistä ja luistelua. Hiihtäjät vaihtavat suksia lajien välillä, CrossFittaaja vaihtaa kenkiä lajien välillä.

Painonnostokengät
Painonnosto on niin oleellinen osa CrossFit harjoittelua, että painonnostokengät ovat yhdet tärkeimmistä kengistä mitä tulee omistaa. Painonnostokengissä pohja, erityisesti kanta, on korotettu ja todella tukeva, joka ei anna yhtään periksi. Esimerkiksi kyykkyyn mentäessä, kun paino pitää laittaa kantapäille, voi painonnostokengissä rohkeammin painaa painoa kantapäille ilman pelkoa pyllähtämisestä. Korotettu kanta auttaa kyykkyyn mentäessä, jos nilkan liikkuvuudessa on ongelmaa. Usein näkee tehtävän kyykkyä lenkkareilla ja sitten on haettu korotusta ja tukevuutta pienillä levypainoilla kannan alla. Painonnostokenkä ajaa asian paremmin.

Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä muistuttaa myös siitä, että painonnostokenkä ei poista sitä todellista ongelmaa, eli ei paranna todellista liikkuvuuttasi. Se on parannettava ihan muilla keinoin kuin kengillä. Eikä painonnostokengät myöskään paranna keskivartalon hallintaa ja koordinaatiota. Ne mahdollistavat kuitenkin turvallisen lajiharjoittelun ja niistä on selvää hyötyä myös aloittelevalle CrossFittaajalle, vaikka painona olisi vain pelkkä tanko. Pohja on varmasti riittävän pitävä, että esim. liukastumisen vaaraa ei ole.

Minun omani, Adidas Adipower

Painonnostossa vaaditaan tiukkuutta, räjähtävyyttä ja uskallusta. Sinun pitää uskaltaa mennä tangon alle, iskeä jalka maahan, mennä kyykkyyn ja hallita kroppasi täydellisesti. Sinun on samalla voitava luottaa jalkoihisi ja kenkiisi 100% varmuudella. Jos treenaat pehmeäkantaisilla kengillä, miten uskot niiden ottavan tukevasti vastaan kyykkytempauksen, ilman että automaattisesti varmistelet painoa päkiöille kun et uskalla mennä koko jalkapohjalla alle? Tai miten takakyykyssä uskallat pitää painon kantapäillä, jos kantavaimennus keinuttaa sinua kuin aallot venettä?

Painonnostoa ja kyykkyä treenaavat myös niin monet muiden lajien harrastajat, esim. palloilijat, mutta millä kengillä? Olin kerran Ouluhallilla kun siellä oli salibandyjoukkue tekemässä voimatreeniä. Siellä kyykkäiltiin samoilla sisäpelikengillä, millä juostaan pallon perässä kentällä. Ainoastaan yhdellä oli painonnostokengät jalassa. Mikäs siinä, jos haluaa satojen eurojen kengät pilata väärällä käytöllä ja toisaalta ihmetellä, miksi kyykky ei oikein onnistu.

Sopivat painonnostokengät löytyvät kokeilemalla ja malleja tulee koko ajan lisää. CrossFit on lisännyt esimerkiksi Adidaksen painonnostokenkien myyntiä niin räjähdysmäisesti, että maahantuojalla on ollut vaikeuksia toimittaa kenkiä riittävästi. Reebokilla ja Nikellä on omat painonnostokenkämallinsa. Erityisesti Reebokin kengät on kehitetty nimenomaan CrossFit painonnostoa ajatellen. Niiden kanta on jämäkkä, mutta päkiä selvästi perinteisempiä painonnostokenkiä pehmeämpi. Ajatuksena, että niillä voi tehdä muutakin kuin painonnostoa.

Hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset erityisesti aloittelijalle ovat Adidas Powerperfect 2 kengät. Malli ei ole liian leveä kapeaankaan naisten jalkaan, vaikka malli on ns. unisex malli. Adidas Powerlift 2 puolestaan on hieman kevyempi välipohjaltaan ja joidenkin jalkaan sopii lestiltään paremmin. Valitettavasti kestävyyden kanssa on ollut useammallakin ongelmia, erityisesti kärkiliimauksen osalta. Edullisemman hintaluokan kenkä löytyy esimerkiksi Dowiniltä, sopii leveään jalkaan, mutta hintaero Adduihin niin pieni, että mielummin ottaisin Adidakset.

DoWin (kuva: klsport.fi)
Power Perfect 2
Adidas Powerperfect 2 (kuva: ip-agency.fi)
Powerlift 2
Adidas Powerlift 2 (kuva: ip-agency.fi)

Meille naisille Adidaksen malleista ylivoimainen on Adipower, vaikka se onkin unisex malli miehille ja naisille. Kenkä on siro, kevyt ja kuitenkin äärimmäisen jämäkkä. Hinta on parin sadan euron pintaan, mutta varmasti joka sentin arvoiset. Minulla on nämä ja lämpimästi voin suositella.

Tässä videolla teen 10×3 takakyykkyä 75kg Adipowerit jalassa:

Tein näillä lauantaina Karjalan Kovimman karsinnan osan 1 ja 2 eli thrusterit, boxin ylitykset sekä työnnön. Viimeiseen osaan vaihdoin Inovit kun aikaa oli kenkien vaihtoon. Edellisenä päivänä tein valmistavan treenin, jossa hypin kohtuullisesti myös tuplanarut näillä kengillä.

Reebokin Lifterit ovat samantyyppiset kuin Adipowerit. Päkiäosa on kuitenkin leveämpi. Ensimmäisissä versioissa oli vain yksi tarrastrap kiristykseen (naisten malli nimellä Uform), mutta Plus malliin oli lisätty toinen. Käyttäjäkokemuksista olen kuullut, että se löystyy melko nopeasti nimenomaan tuosta päkiästä, joten lisäkiristystä vamasti tarvitaan. Voi toki johtua myös siitä, että se joutuu kovemmalle rasitukselle, kun sitä käytetään pajon myös muuhun kuin pelkkään painonnostoon ja kyykkäämiseen.

Reebok Lifter Plus (kuva: reebok.fi)

Mallista on tullut myös Lifter Plus 2.0, johon vielä varmasti haettu parannusta käyttäjien toiveiden mukaisesti, kannan rakenne on merkittävästi erilainen. Muistuttaa ulkonäöltään etäisesti Nike Romaleos 2 kenkiä, jollaiset bongasin mm. Anni Vuohijoella, kun kävi meidän salilla vetämässä painonnostoleiriä.

Reebok Lifter Plus 2.0 (kuva reebok.fi)

Kuva: roguefitness.com

Yhden kiristysstrapin uusi malli Reebok Lifter 2.0 ei sen sijaan ole mielestäni enää varsinainen painonnostokenkä, vaan menee enemmän seuraavaan kategoriaan.

Jenni Puoliväli kirjoitti äskettäin postauksen painonnostokengistä ja siitä kun vaihtoi Adidaksen Powerperfect mallin Adipoweriin. Jennin blogin juttuun pääset tästä.

CrossFit yleis-painonnostokenkä

Jotta homma ei menisi liian helpoksi, on markkinoilla vielä malleja, joissa on haettu painonnostokengän ja CrossFit yleiskengän täydellistä kombinaatiota. Inov Fastlift ja Reebok CrossFit Lifter ovat tällaisia malleja. Kannasta jämäkkä, mutta päkiältä löysä ja liikkuvampi. Pelkäksi painonnostokengäksi ei ehkä riittävä, mutta puolustaa paikkaansa tosi harrastajan kenkänä, jolla on käytössä useampia treenikenkiä. Täydellinen metcon/kisakenkä, jos aikaa kenkien vaihtoon ei ole ja samalla kengillä tykitetään peräkkäin raskaita rautoja ja vaikka boxihyppyjä ja tuplia.

Tämän vuoden Karjalan Kovin karsinnassa olisi ollut minun ehdoton valinta jos tällaiset omistaisin. Lajissahan oli ensin thrustereita ja boxin ylityksiä. Thrustereissa painonnostokengistä on ehdottomasti hyötyä, mutta taas boxin ylityksissä kevyempi kenkä olisi mukavampi. Tästä mentiin suoraan hakemaan ennätyspainoja työntöön, eli painonnostokengät. Tämän jälkeen oli 2minuutin tauko, mutta mielummin sen käyttäisi muuhun kuin kenkien vaihtoon. Kolmannessa osiossa oli rinnallevetoja ja jotta väsyneenä pystyy pitämään tekniikan hyvänä, on painonnostokengistä hyötyä. Varsinkin jos paino on kohtuu raskas ja taipumuksenasi on alkaa vetämään rivet liikaa käsillä. Chest to Bar leuoissa kengillä ei ole niin väliä, mutta jos kippi ei onnistu ja joudut vetämään tiukkana, on lisäpaino raskaista painonnostokengistä turha. Jos tuplanaruhypyt tuottaa vaikeuksia, ei ne ainakaan painonnostokengillä helpommaksi muutu.

Eli kombikengät ovat must juttu, ilman ei taida tulla toimeen. Menee seuraavaksi hankintalistalle.

Inov Fastlift 315 (kuva inov-8.com)
Reebok CrossFit Lifter 2.0 (kuva reebok.fi)



Juoksukengät/lenkkarit
Valitaan riippuen käveletkö, hölkkäätkö vai juoksetko. Suosittelen lukemaan aiemman juoksukengän valintaa käsittelevän postaukseni tästä.

Nappulakengät
Nurmella tai tekonurmella tehtävät treeneihin, joissa juoksua ja nopeita suunnanmuutoksia ja käännöksiä sopivat jalkapallokengät. Varsinkin märkä nurmi on todella liukas, joten futiskenkien pitoa tarvitaan.

ZigZag sprinttejä tekonurmella

Minun omani, Adidas woman adizero F50 


Piikkarit
Opettele juoksemaan  urheilukentällä kovaa. Pikajuoksupiikkarit sopivat ainoastaan pikajuoksuun, eli 400metrille ja sitä lyhyemmille matkoille. Tasapohjaisempi yleispiikkari käy myös esim. pituushyppyyn, siinä piikkarin malli ei ohjaa askelta niin voimakkaasti päkiälle.

Uintitossut
Jos et ole vielä kokeillut avantouintia treenin jälkeiseen palautumiseen, suosittelen kokeilemaan. Ui nyt koko kesä ja jatkat siitä sujuvasti syksyyn ja siitä talveen. Neopreenitossuilla veteen meno on erityisesti talvella miellyttävämpää, jos portaat ovat jäässä. Suojaavat ne kesälläkin teräviltä kiviltä ja lasinsiruilta.

Uimaräpylät
Opettele uimaan! On vain ajankysymys, milloin suomen kisoissa tulee ensimmäisen kerran uintia. uinti on myös erinomaista palauttavaa ja peruskestävyystreeniä.

Paljasjalkakengät
Mikään ei poista sitä tosiasiaa, että tosi CrossFittaaja on pohjimmiltaan luonnonmukainen paleo-luolanainen ja pystyy tekemään kaikki jumpat vaikka paljain jaloin. Aiemmassa juoksukenkäpostauksessa kehotin kiinnittämään huomiota jalkateriin ja varpaisiin ja pitämään niiden hyvinvoinnista huolta. Liikkuvuus-, jooga ja mobbailuharjoitukset siis mahdollisuuksien mukaan paljainjaloin tai mahdollisimman ohut pohjaisilla paljasjalkatossuilla. Hidasvauhtiset peruskestävyys ja palauttavat lenkit suosittelisin juoksemaan metsässä ja poluilla paljasjalkakengillä.

CrossFitissä kehitetään meidän kymmentä fyysistä ominaisuutta (crossfitoulu.com)

1. Hengitys- ja verenkieroelimistön kestävyys
2. Lihaskestävyys
3. Voima
4. Liikkuvuus
5. Nopeusvoima
6. Nopeus
7. Koordinaatio
8. Ketteryys
9. Tarkkuus
10. Tasapaino

CrossFit on niin monipuolista, että on turha ajatellakaan selviävänsä yhdelä kenkäparilla. Jokainen fyysinen ominaisuus tarvitsee kehittyäkseen parhaat liikuntamuodot, liikkeet ja edellytykset. Myös jalkineiden puolesta. Tai niistä se ei saa ainakaan jäädä kiinni.

Salillasi on varmasti uusia CrossFittaajia, jotka kyselevät millaiset kengät olisivat hyvät. Jos ajattelet, että tästä postauksesta olisi jotain hyötyä, jaa ihmeessä juttua eteenpäin. Mielelläni kuulen myös omia kokemuksiasi kommenttikenttään.

Avainsanat: ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (3)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Karoline

    Mainitsit, että Inovin yleiskengistä kannattaa valita kannallinen malli. Miksi? Sovitin f-lite 219:ää ja tuntui tosi kevyeltä, tasaiselta ja pitävältä. Se on kuitenkin ”zero” kenkä. Tuossa 239:ssä kantaa on 3mm. Ei iso ero, mutta kumminkin. Olin jo päätymässä noihin 219 kenkiin, mutta jäi tämä kommenttisi mieleen ja kuulisin mielelläni kokeneelta perustelut ennen hankintaa

    Vastaa
    • Hanna Uusitalo Kirjoittaja

      Hei! 219 on kuitenkin F-lite sarjan kenkä, eikä Bare-sarjan kenkä. Vaikka se tosiaan on zero kenkä eli 0mm dropilla, lukisen sen itse enemmän yleiskenkä kategoriaan kuin paljasjalkakenkiin. Tosin metconeissa, joissa tulee isompia rautoja ja pitää pystyä lisäksi esim. juoksemaan ei tuo 0mm droppi ole paras valinta. Karjalan Kovimmassa tänä viikonloppuna oli eka lajissa 400m juoksuja ja 45kg valakyykkyjä, enkä uskaltanut lähteä noilla 3mm Inov 239 niitä tekemään, vanhoista Nanoista sai kannan alle paremman tuen. Toki jos sinulla on hyvä liikkuvuus ja tekniikka kyykkyihin, niin en usko että ongelmaa tulee. Tai sitten on vain oltava useammat tossut. Inovit on kyllä ihan mielettömän hyvät jalassa, oli ne sitten millä kantamillillä tahansa. Mallien leveyksissä on paljon eroja, joten jos sekin oli tuossa 219 sinulle kohdallaan, niin osta ihmeessä pois. Tsemppiä treeneihin. -hanna-

      Vastaa
  • Karoline

    Kiitti vastauksesta! Kyllä täytyy tuo 3mm drop käydä sitten sovittamassa myös ennen valintaa :)

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *