CrossFit Open 2015 on täällä

En nyt tokikaan ole ihan ajan tasalla, sillä johan Open on ollut täällä parisen viikkoa. Ensimmäiset kaksi lajia, 15.1 ja 15.2 on julkistettu ja pitkälti jo jumpattukin. Niille, jotka eivät ole ihan kaulaansa myöten CrossFit-suossa, kyseessä on siis lajin suurimman vuosittaisen kisan, CrossFit Gamesien kaikille avoin ensimmäinen vaihe. Openeissa parhaiten pärjänneet pääsevät mittelemään aluekisoihin eli Regionalseihin. Tänä vuonna aiempia alueita on hieman yhdistelty  ja esimerkiksi Euroopan ja Afrikan regionit pitävät yhteiset Regionalsit toukokuun lopulla Kööpenhaminassa. Regionaaleista parhaat atleetit puolestaan lunastavat lipun itse CrossFit Gameseihin, jotka kisaillaan heinäkuussa Carsonissa Kaliforniassa.

CFG15_Map_Legend.FINAL_large1

Vaikka seuraaviin kisavaiheisiin pääsevät vain eittämättä kovakuntoisimmat ristiinkuntoilijat, on Open nimensä mukaisesti kaikille avoin. Itse osallistuin Openeihin virallisesti ensimmäistä kertaa viime vuonna, ja tänä vuonna ei paljon tarvinnut osallistumista miettiä: vaikka monet liikkeet ovat itselleni vielä vaikeita eikä kunto läheskään tapissa, on mukava päästä mittelemään taitoja ja koettelemaan omaa kuntoa ihan maailmanlaajuisesti. Lisäksi oma jännityksensä on aina perjantaiaamuna ensimmäiseksi avata sosiaalinen media ja tarkastaa, mitä Castro ja kumppanit Headquartersilta ovat osallistujien päänmenoksi keksineet.

Tänä vuonna ensimmäinen laji käsitti kaksi osaa, ensin 10 minuutin AMRAP toes-to-bareja (15), maastavetoja (10) ja tempauksia (5), jonka jälkeen oli heti perään 6 minuuttia aikaa löytää 1RM rinnallevedossa ja ylöstyönnössä.

CrossFit-Open-15.1-Movements

Koska ensimmäisen osion ohjepaino oli verrattain pieni, naisilla vain 34 kg, oli treeni itselleni aika voimakkaasti T2B-painotteinen. Maastavedot menivät joka kierros putkeen ja tempauksetkin helposti raakatempauksina. Toes-to-bareissa en ole mikään mestari, vaikka liikkeen sinänsä osaankin. Taktiikkani olla ottamatta no-reppejä ja pilkkoa toistot hyvissä ajoin kakkosiksi ja ykkösiksi myös kämmenien ja gripin säästämiseksi. Loppumielikuvani jumpasta on se, että tein koko ajan toes-to-bareja, vaikka todistetusti kävinkin aina 15 toiston välein nostelemassa tankoa. Tavoitteena oli päästä neljännelle kierrokselle ja se ylittyi kirkkaasti, ehdin tehdä viidenneltä vielä yhden T2B:n, tulos siis 121 toistoa.

Painonnosto-osio sen sijaan meni vähän penkin alle. Aloitin yhdellä kevyellä ja helpolla nostolla, sitten nostin 56,5 kg:n joka itselleni on C&J-painoksi vielä varma. Tämä nousikin helposti, jonka jälkeen päätin kokeilla uudella PR:llä ja laitoin tankoon 63,5 kg. Valitettavasti – joskin odotettavasti – alle tehty jumppa oli vienyt keskivartalosta pidon ja forkuista puhdin, jonka seurauksena jerkki jäi kahdella yrityksellä vähän vajaaksi. (Lopulta paransin C&J-ennätystä tänään ihan normitreeneissä 65 kg:aan.)

Lajia 15.2 en ole vielä tehnyt, vaan tällä kertaa suoritus jäi viime tippaan eli maanantai-iltaan. Laji itsessäänhän on sama kuin viime vuoden 14.2: 3 minuuttia aikaa tehdä 2 kierrosta: 10 ohs ja 10 chest-to-bar. Jos saa molemmat kierrokset suoritettua aikarajan puitteissa, seuraavan kolmen minuutin aikana tehdään 2 kierrosta 12 ja 12 toistoa, sitten 14 ja 14 jne.

CrossFit-Open-15.2

Viime vuonna tuloksenani oli 10 toistoa, sillä en vielä tuolloin saanut yhtään ainoaa chest-to-bar-leuanvetoa. Tuloksen parantamisen pitäisi olla helppoa: vaikka C2B:t eivät vieläkään ole minulle yhtään helppoja, saan kuitenkin niitä yksittäisinä toistoina naputeltua muutamia. Tavoite ei silti ole kovin korkealla, mutta olisi kyllä mahtavaa päästä seuraavalle 3 minuutille eli saada vähintään 40 toistoa. Huomenna se sitten nähdään.

Alun perin minun oli määrä suorittaa laji lauantaiaamuna kisaryhmän kanssa, mutta torstaina tekemieni leuanvetojen ja roikuntojen takia olkapäät ja yläselkä tuntuivat yhä tosi väsyneiltä, joten päätin lykätä suoritusta. Tänään kiskoin voimistelutunnin lopuksi vähän C2B-ykkösiä ja sain ensimmäistä kertaa suht helpon tuntuisia toistoja myötäotteella, joten oloni on varovaisen toiveikas.

Yhtä kaikki olen siis sitä mieltä, että vaikka ei tosissaan CrossFitissä ikinä ehkä aikoisi kilpailla, kannattaa Openeihin ehdottomasti osallistua. Useimmilla saleilla open-lajit tehdään jossain välissä osana ohjelmointia joka tapauksessa, mutta mutu-tuntumalla sanoisin, että lajien suorituspäivinä on ainakin meillä Herttoniemessä tavallistakin parempi  boogie, lajien suorittajia kannustetaan äänekkäästi ja monet onnistuvat saamaan itsestään irti enemmän kuin olisivat ehkä itsekään uskoneet. Itsekin sain viime talvena 14.2 parissa ensimmäiset kippileukani, kun tavoittelin silloin vielä haaveeksi jäänyttä chest-to-bar-leukaa.

Tämän vuoden osalta mukaan on tietysti vähän myöhäistä lähteä, mutta ensi vuonna sitten ainakin!

(postaus on valitettavan vähäkuvainen, kun en ole muistanut napsia kuvia oman salin kisasuorituksista. Yritän loppujen lajien kohdalla ryhdistäytyä kuvaamisessa, jotta loppuraporttiin tulee vähän paremmin kuvitusta)

Avainsanat: , , , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *