CrossTrainingia Esportilla

Fitlandian juoksukouluporukka tutustui lauantaina 12.4. Esport Arenalla CrossTraining-harjoitteluun allekirjoittaneen johdolla. CrossTraining-harjoittelun ideana on yhdistää voima-, kestävyys-, tekniikka- ja kehonpainoharjoittelua monipuolisella tavalla. CrossTraining-harjoittelussa valmentaja on aina läsnä ja varmistaa oikeat liikesuoritukset ja antaa liikkeelle vaihtoehtoja harrastajan tasosta ja kunnosta riippuen sekä valmentaa kaikkia tunnilla harjoittelevia yksilöllisesti.

IMG_3419

Lopputreeni menossa

Tarkoituksenani ei ollut tehdä juoksukoululaisille suoranaisesti juoksua tukevaa crosstraining-treeniä, vaan enemmänkin esitellä lajia ja opettaa muutamia peruasioita sekä innostaa siinä sivussa heitä lihaskuntoharjoittelun saralla. Päivän treenimme alkoi lämmittelyosuudella tanoke-tikapuilla. Tanoke tulee sanoista ”taito-nopeus-ketteryys” ja nimensä mukaisesti näillä maahan maalatuilla tikapuilla voi kehittää erinomaisesti kaikkia noita ominaisuuksia. Tikapuiden hyppely sujui naisilta hienosti ja taitojen kehittymisen ohella saatiin keho lämpimäksi ja valmiiksi varsinaiseen treeniosioon.

Etukyykkyä, rengaspunnerrusta ja kuminauhaleuanvetoa sekä lopputreeni

Pääliikkeinä päivän harjoituksessa oli kolme liikettä: etukyykky, rengaspunnerrus ja kuminauhaleuanveto. Etukyykky on erinomainen liike, jonka oikeaoppinen suorittaminen vaatii hyvää liikkuvuutta, keskivartalon hallintaa ja voimaa. Nimensä mukaisesti rengaspunneruksessa tehdään punnerruksia voimistelurenkailla ja kuminauhaleuanvedossa vedetään leukoja kuminauhan avustuksella. Kaikki kolme liikettä ovat kokonaisvaltaisia, koko kehon sujuvaa yhteistoimintaa vaativia liikkeitä.

Harjoittelun edetessä liikkeet alkoivat sujua hyvin koko porukalta ja kaikki saivat onnistumisen elämyksiä uusien liikkeiden oppimisen lomassa. Lisäksi jokainen sai vedettyä kuminauhan avustuksella ainakin yhden leuan!:)

CrossTraining-treenien lopuksi tehdään yleensä niin sanottu syketreeni, jossa erilaisia liikkeitä tehdään joko aikaa vastaan tai tietty kierrosmäärä. Tarkoituksena on nostaa sykettä ylös ja kehittää lihaskunnon ohella hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Lopputreeninä naiset vetivät seuraavanlaisen treenin:

8 minuutin aikana niin monta kierrosta kuin ehtii

Boksille nousu x10

Burpee x10

Rengaspunnerrus x10

IMG_3421

Kuulemani mukaan kropasta oli treenin jälkeen löytynyt uusia lihaksia ja osalla portaiden nousu oli ollut vähän normaalia haastavampaa. Treenistä jäi kaikille hyvä fiilis ja CrossTraining jätti lajina juoksijoihimme hyvä vaikutelman!  :)

 

Kinnostuitko lajista? Näin pääset CrossTrainingin pariin

CT_kesatreenitarjous_Fitlandia

CrossTrainingia voi harjoitella Esport Ratiopharm Arenalla. Ennen CT-valmennuksiin osallistumista täytyy jokaisen käydä CrossTraining-kurssi, jossa käydään kaikki olennaisimmat tekniikat läpi. Seuraavat CT-kurssit alkavat Esportilla maanantaina 28.4. ja uusimpaan kurssiin on tarjolla kampanja, johon pääset tästä.

 

Alkavat kurssit:

Ma ja pe klo 7.00 (28.4.-23.5.)

Sisältää 8 valmennuskertaa, 1,5h/krt

Ma klo 19.10 ja to klo 19.20 (28.4.-24.5.)

Sisältää 8 valmennuskertaa, 1,5h/krt

La ja su klo 10.00 (26.4.-18.5.)

Sisältää 8 valmennuskertaa, 1,5h/krt

 

Jutun kirjoittaja, Jussi Pesola, toimii Esportilla CrossTraining-valmentajana ja ryhmäliikuntaohjaajana.

Avainsanat: , , , ,

Kohti HCRää!

Kohti HCRää!

Kohti HCRää -blogi seuraa 10 juoksukoululaisen matkaa kohti Helsinki City Runia, joka juostaan 10.5.2014.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *