Edustaminen

Pyöräilykauden alku lähenee ja tänään upeasti paistellut aurinko kirvoitti kirjoittamaan hieman pohdiskelua edustamisesta.

Urheilijan vaatteissa on logoja. Urheilijasta tai seurasta riippuen logon paikka on maksanut useita euroja logon omistavalle yritykselle. Yritys toivoo saavansa tämän logopaikan ostamisella näkyvyyttä. Tähän tuntuu usein loppuvan urheilijan ajatus sponsorin logon suhteen. Moni urheilija ainakin käytöksellään on näin osoittanut. Eipä tosin voi kaataa kaikkea lokaa urheilijoidenkaan niskaan, koska yritysten logoilla varustettujen autojen törttöilyä liikenteessä on tullut myös nähtyä turhan paljon. Saadakseen yritykselleen näkyvyyttä on yrityksellä paljon parempiakin keinoja tarjolla, kuin urheilijoiden vaatekappaleet, mutta usein yritys haluaa urheilua tukemalla myös viestittää omista toiminta- ja ajatusmalleistaan. Jos yrityksen pitäisi valita minkälaisen kuvan yrityksestä haluaa antaa niin yleensä käytetään adjektiiveja kuten raikas, iloinen, reipas, nopea, tehokas yms. Tälläistä imagoa tavoitteleva yritys valitsee sponsoroitavakseen urheiluseuran, vaikka hän tapaa seurasta ainoastaan seuranjohtajan. Seuranjohtaja esittelee seuran toimintaa, näyttää valokuvia tapahtumista yms. noissa valokuvissa seuran vaatteisiin on pukeutuneina hymyileviä tai tiukalla ilmeellä urheilusuoritustaan tekeviä henkilöitä. Yritys haluaa näkyä tuollaisten henkilöiden vaatteissa.
Kun puen päälleni seuran ajovaatteet edustan samalla jokaista yritystä jonka logo on noissa vaatteissa. Siviilielämässä tulee tilanteita joissa vaikkapa tietyn pankin toimintatapa ei aina miellytä, mutta jos kyseisen pankin logo on seurani ajovaatteissa niin pyrin pitämään suuni kiinni asiasta. Muutenkin kun oma mielipiteensä erilaisista yrityksistä on helppo tuoda esille ja monien ihmisten luettavaksi niin mietin usein kannattaako tästä nyt kovin lujaan ääneen huudella, koska voihan olla että ensi vuonna seuranjohtaja menee kyseiseen yritykseen neuvottelemaan sponsorirahoituksesta ja neuvottelu vastapuoli on jostain saanut kuulla mitä olen täällä huudellut..
Tämä nyt on suhteellisen kärjistetty esimerkki, mutta koskee muutakin kuin urheilijan elämää. Olen työnantajaltani saanut joululahjoiksi vaatteita joissa on työpaikkani logo. Vaatteet ovat mielestäni mukavia päällä, joten käytän niitä paljon. Huomioin vaatteiden logon mm. en kävele logo selässäni punaisia päin tms. Samoin kun olen ajovaatteet päällä lenkillä, koen edustavani pyöräilijöitä ja pidän erityisen tärkeänä hyvää liikennekäyttäytymistä; suuntamerkit, jonossa ajaminen yms. Myös se on edustamista.

Tiedän, että mielipiteeni tästä aiheesta johtuu osittain myös siitä että olen pohtinut Signaturen logon esille saamista urheilijoiden vaatteissa. Mutta se saa miettimään ehkä pintaa syvemmältä. En näe sitä kovinkaan positiivisena että meidän sponsoroima urheilija/ sponsoroiman seuran urheilija hehkuttaa internetissä ostaneensa meidänkin myymiä tarvikkeita halvalla, eli samaan hintaan, ulkomailta.
Mitä itse yritän olla, ja odotan sponsoroitavilta urheilijoilta, on positiivista käyttäytymistä; tarkoittaen yleistä asennetta, ei tietenkään tarvitse hymyillä auringon lailla jos juuri on kaatunut loppukiri kahinoissa tms., sosiaalisuutta ja ne logot näkyviin! Eräs isompi yrityksemme edustama merkki lähetti juuri eilen heidän sponsoroimisehtonsa, siinä sanottiin mm. urheilijalta odotetaan raportointia/blogin kirjoittamista kauden kilpailuista, valokuvia kilpailuista ja tapahtumista, joissa urheilija tuo merkkiä esille. Mikäli näiden ehtojen mukaan ei toimita on merkillä oikeus periä sponsoroidulta urheilijalta annetut edut takaisin.
Ehdoissa ei edellytetty kisamenestymistä, koska urheilijan elämässä voi sattua sairastumisia loukkaantumisia tai muuta, mutta ehtoihin oli kiteytetty edustamisen tärkeimmät asiat:
NÄY postitiivisena, OLE positiivinen, KÄYTTÄYDY asiallisesti, PUHU ihmisten kanssa, KERRO omia kokemuksiasi (ei oleteta että jokainen pyöräilijä tuntee pyörän mekaaniset osat kuin omat taskunsa).

Pia Pensaari

Pia Pensaari

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *