Energy for muscles?

Vielä pari vuotta sitten kuuluin siihen ”koulukuntaan”, joka vältteli kaikenlaisia lisäravinteita kuin ruttoa. Pyöräilin useimmiten pitkätkin lenkit pelkällä vedellä tai itseasiassa monesti palasin lenkiltä kotiin koskemattoman vesipullon kanssa. Pelkäsin ensinnäkin urheilujuomien, palautusjuomien ja geelien tai patukoiden ”ylimääräisiä” kaloreita ja sitten lenkin jälkeen söin karkkia – fiksua ja urheilijaa kehittävää toimintaa, vai mitä?

Niinkuin olen jo aiemminkin monessa yhteydessä todennut, polven hajoaminen, leikkaus ja kuntoutus toivat mukanaan paljon hyviäkin asioita ja yksi niistä oli myös ravitsemusasioihin herääminen. Ruokapäiväkirjan pitäminen alkoi siitä, kun kuntoutuksen alkaessa olin laihtunut 48-kiloiseksi loukkaantumista edeltäneistä hieman yli 60 kilosta. Paino piti saada nousemaan fiksulla tavalla ja voimat palautumaan. Ruokapäiväkirjan pitäminen jatkuu edelleen lähes kolme vuotta tavan aloittamisen jälkeen ja kiinnostus sekä paneutuminen ravintoasioihin lisääntyy samaa tahtia urheilutavoitteiden kasvamisen kanssa.

Harjoitusmäärien lisääntyessä ja niiden muuttuessa laadullisesti haastavimmiksi, olen myös joutunut taipumaan vanhasta periaatteestani ja nykyisin käytän myös erilaisia lisäravinteita niin harjoittelun aikana kuin treenejä ennen ja niiden jälkeen. Pääasiallisessa käytössäni ovat erilaiset urheilujuomat, geelit ja palautumiseen tarkoitetut tuotteet, mutta edelleen pääasiallisesti saan päivittäisen energiani ihan tavallisesta ruuasta ja käytän näitä tuotteita nimensä mukaisesti vain LISÄravinteina, enkä esimerkiksi juo urheilujuomaa kevyissä tai lyhyissä harjoituksissa, vaan näissä mukanani pyörii edelleen vain tuttu ja turvallinen vesipullo. Myöskin palautusjuomaa käytän pääsääntöisesti vain kovempien ja pidempien treenien jälkeen tai silloin, kun en heti treenin jälkeen pääse syömään. Palautusjuomajauheeni tosin pääsee usein myös mukaan aamiaislautaselleni, sillä käytän sitä esimerkiksi jauhojen korvikkeena erilaisissa vohveleissa tai vaikkapa aamupuuron seassa.

Joskus aiemmin lisäravinteiden käyttöäni on rajoittanut myös niiden hinta, sillä säännöllisesti käytettynä yksi purkki, pussi tai geelilaatikko ei kovin pitkään ehdi pölyttyä kaapissa. Tällä kaudella olen siitä onnellisessa tilanteessa, ettei minun tarvitse murehtia ravinteiden hinnoista, sillä mukanani menossa on myös lisäravinnemerkki Nutrend, jonka tuotteita olen jo pitkään käyttänyt ja joista Tommilla on kokemusta jo ammattilaispyöräilyajoiltaan eli lähes 7 vuoden ajalta. Merkki on Suomessa varsin uusi, mutta esimerkiksi virolaispyöräilijöiden parissa paljon käytetty sekä Tsekin ja Slovakian olympiajoukkueiden virallinen lisäravinnemerkki tunnetuimpina kasvoinaan esimerkiksi maastopyöräilyn olympiavoittaja Jaroslav Kulhavy sekä hiihtäjä Lukas Bauer.

Nutrendin tuotteista kaapistani lyötyy tällä hetkellä hyvin monipuolinen valikoima, mutta ajattelin esitellä muutaman tuotteen, jotka ovat lähes päivittäisessä käytössäni:

  • Urheilujuoma PROFIDRINX
    • Profidrinx kulkee mukanani kovimmissa treeneissä niin uima-altaassa, juoksulenkillä, hiihtoladulla kuin nyt kevään ja kesän myötä myös pyörälenkeillä, sekä tietysti kisoissa. 
    • Profidrinx on Nutrendin urheilujuomista uusin, Lontoon olympialaisia varten kehitetty juoma, joka ainoana urheilujuomista sisältää palatinoosia eli pitkäketjuista, hitaasti imeytyvää hiilihydraattia
  • Palautusjuoma REGENER
    • Regener on Nutrendin ”kestävyysurheilusarjan” palautusjuoma, joka monista muista palautusjuomista poiketen ei ole valmistettaessa koostumukseltaan paksua ja jauhomaista, vaan samalaista nestemäistä juomaa kuin urheilujuomat tai tavalliset mehut. Yleensä yökin kaikki palautusjuomat pihalle heti niitä juotuani makeuden ja klönttien vuoksi, mutta Regener on yksi harvoista, jota pystyn juomaan irvistelemättä.
    • Regener sisältää mm. BCAA:ta, jota monissa muissa kestävyysurheiluun suunnatuissa valmiissa palautusjuomissa ei ole, mutta jonka voidaan katsoa olevan palautumisessa merkittävässä asemassa
  • Geelit ENDUROSNACK ja CARBOSNACK
    • Geelit ovat kätevissä hammastahnatuubimaisissa pakkauksissa, joista geeliä on helppo syödä käsiään sotkematta ja tarvittaessa useammissa osissa. 
    • Myös endurosnack-geelit sisältävät BCAA:ta
  • Kramppeja ehkäisevät ANTICRAMP ja MAGNESLIFE
    • Näitä käytän usein esimerkiksi ennen pitkiä juoksu- tai uintitreenejä, joissa monesti kramppeja ilmaantuu sekä myös tilanteissa, joissa menen suoraan kovan juoksun jälkeen uimaan. Näiden ”täsmäkäytön” aloitettuani ei kramppeja ole tullut ollenkaan.
    • Tommi otti sekä anticramp-kapseleita, että juotavan magneslife -shotin ennen Pirkan hiihtoa ja totesi reissun jälkeen selvinneensä siitä ensimmäistä kertaa ilman kramppeja. 

Millainen suhde teille lukijoilla on lisäravinteisiin? Tuleeko niitä käytettyä, paljonko ja millaisissa olosuhteissa? Mitkä ovat teidän lempparituotteitanne, jotka ovat säännöllisessä käytössä?

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,

Terhi Martikainen

Terhi Martikainen

Kirjoittaja on triathlonisti, moninkertainen pyöräilyn SM-mitalisti ja urheilukaupan ammattilainen.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *