Ennen kuin täytän 40

Toisilla on haave juosta maraton ennen kuin täyttää 40-vuotta. Minulla on myös haave. Kilpailla yleisurheilun naisten 7-ottelussa ennen kuin täytän 40.

Olen harrastanut lapsena yleisurheilua ja kävin viime talvena kerran viikossa aikuisten yleisurheilukoulussa. Talvella osallistuin hallikisoissa 400m juoksuun ja kolmiloikkaan. Tänä kesänä kävin kahdet kisat: 300m juoksu ja kuulantyöntö sekä toisissa kisoissa keihäänheitto ja kolmiloikka. Kesän aikana olen käynyt muutamia kertoja lasten kanssa yleisurheilemassa ja nauttinut siitä todella paljon. En ole missään lajissa erityisen hyvä, mutta luulen että tulen kaikista niistä selviämään. Tämän vuoksi 7-ottelu, mahdollisesti ensin hallissa 5-ottelu.

Ikäni puolesta pääsen jo veteraanisarjaan, naiset 35-vuotiaisiin. Tässä sarjassa heittolajien välinepainot, aitakorkeudet ja välimatkat sekä ottelun pistelasku menevät samalla tavalla kuin yleisessä sarjassa.

7-otteluun kuuluvat seuraavat lajit:

1. päivä: 100m aidat (aitakorkeus 83,8cm), korkeus, kuula (4kg), 200m

2. päivä: pituus, keihäänheitto (600g), 800m

Hallissa kilpaillaan 5-ottelussa, johon kuuluvat: 60m aidat (aitakorkeus 83,8cm), korkeus, kuula (4kg), pituus ja 800m

Kirjoittelen blogiin kokemuksia myös tästä projekstista. Aloitetaan ensimmäisestä lajista, 100m aitajuoksusta.

Aitajuoksu tulee olemaan ylivoimaisesti vaikein laji. Ajatuksissa olisi nimittäin juosta aidat oikealla rytmillä, eikä vain selviytyä hölkkäämällä ja pomppimalla aitojen yli. Aitakorkeus on naisilla tuo melkein 84cm, aitoja on 100m matkalla 10 ja aitaväli 8,5m. Oikein juostuna aitojen välissä tulee vain neljä askelta, joten juosta saa tosissaan. Olen nyt testannut junioreiden 60m aitajuoksua, jossa korkeus 76,2cm ja aitaväli 7,5m. Tässä aitomisrytmi menee tuolla neljällä kohtuu helposti. Metri lisää väleihin ja oikea aitakorkeus, niin ajatuskin tuntui mahdottomalta.

Viime viikolla laitoin naisten 100m aitojen kaksi ensimmäistä aitaa paikoilleen oikealla aitavälillä, mutta matalammalla korkeudella. Ei millään meinannut uskaltaa ja juoksinkin sitten hetken aikaa viidellä askeleella, jossa aidan ylittävä jalka vaihtuu joka aidalla. Kentällä sattui olemaan yleisurheiluvalmentajia, joilta sain hyviä vinkkejä juoksuun ja rohkaisua yrittää aitomista oikealla rytmillä. Lyhennettiin ensin aitaväliä ja juoksin matalammilla aidoilla. Sitten laitettiin eka aita oikeaan korkeuteen, mutta jälkimmäinen matalamaksi. Lopulta aidat olivat oikeilla paikoillaan ja pääsin kuin pääsinkin tuon yhden aitavälin oikealla rytmillä. Ensi kerralla nostan tuon kakkos aidankin oikeaan korkeuteen.

Haasteena juoksussa on pysyä päkiöillä, kun tulee aidalta alas takaisin juoksuun. Lösähdin helposti koko jalkapohjalle ja lantio putosi alas. Sieltä on todella hankaa pitää vauhtia yllä. Tämä parantui huomattavasti kun vaihdoin piikkarit jalkaan. Aitajuoksu on lajina mahtavan haastellinen ja rytminen laji. Kun lajia harrastamaton pistetään juoksemaan aitoja, näyttää se pikemmin juoksulta ja aitahypyiltä. Yleisurheilu.fi sivustolla kuvataan aitajuoksua näin: ”aitojen yli jatkuvaa pikajuoksua, jossa askelpituudet sopivat väleihin ja vauhti ei silmän perusteella aidalla hidastu.” Katso tästä esittelyvideo aitajuoksusta. Jos et ole aiemmin lajiin perehtynyt, saatat yllättyä. Itselleni oli jotenkin yllätys, kuinka kaukaa aidan ylitykseen lähdetään. Tuo onkin se pelottava kohta, kun tuntuu että on niin kaukana aidalta ja pitäisi vain uskaltaa juosta yli.

Aikataulua en tälle haaveelle ole asettanut. Luotan siihen, että CrossFit kehittää fyysisiä edellytyksiä haaveen toteutumiselle. Tekniikkaharjoituksille otan aikaa sopivissa väleissä, kun CrossFitin ohjelmoinnissa on sopivia rakoja.  Tästä linkistä pääset katsomaan videon minun 60m aitajuoksukokeilusta, eli tästä lähdetään hommaa kehittämään kohti 100m aitajuoksua ja yleisurheilun 7-ottelun ensimmäistä lajia.

artikkelin kuva: Kari VR Lyytikäinen

 

Avainsanat:

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (4)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • arskavaan

    Hyvä homma!!
    Mutta mitämitä?Daami luottaa crossfitiin tässä hommassa? Ehkä kannattais mennä sinne yleisurheilun pariin mieluumin!

    Vastaa
    • Hanna Uusitalo Kirjoittaja

      Minulle tämä haave on osa CrossFit harjoittelua. Tiedän, että treenaan monipuolisemmin Crossfit ohjelmoinnin mukaan ja minulle salin yhteisöllisyys on niin tärkeää, etten ole siitä valmis luopumaan. Aikuis harrasteyleisurheilijoille ei ole oikein omia ryhmiä, joten joutuisin treenaamaan liikaa yksin.

      Vastaa
  • Annu Montell

    Jos tarvit tekniikkavinkkejä ex 7-ottelijalta, niin vetaisehan hihasta. Nimimerkillä 5931p.

    Vastaa
    • Hanna Uusitalo Kirjoittaja

      Loistavaa Annu! Nuo pisteet on kyllä niin komeat, että siellä on kyllä tekniikkavinkkejä taatusti antaa. Pidät mulle joskus leirin…

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *