Erilaista reeniä

Taidan olla jo kolmas Fitlandian bloggaajista, joka kertoo tehneensä tällä viikolla jotain uutta ja erilaista reeniensä suhteen. Itse en ihan niin poikkeavaa muutosta ole tehnyt mutta siirsin siis fillarin sisätiloihin ja vastuksen päähän. Hyvä orientoitumisviikko trainerilla ajamiseen takana siis. Talvi on hiipinyt Tampereelle vähän vaivihkaa; Lunta on muutama sentti ja mittarin lämpöasteet ovat vaihtuneet hetkittäin ainakin pakkasen puolelle. Eli siis kovat treenit täytyy tehdä tästä etiäpäin sisätiloissa. Ainakin tälläisen laborantti-henkisen pilkun viilaajan. :) Jos ohjelmassa lukee tietty minuuttimäärä niin voit olla varma että vetoni ovat sekunnilleen sen mittaisia. Tästä sain valmennusjohdolta hieman palautettakin viime kesänä kun kuulemma 20min vedon voi jättää 19minuuttiin jos esim. olosuhteet ovat sen kaltaiset että veto päättyisi vaikka jyrkkään ylämäkeen jos tuota viimeistä minuuttia lähtisi vielä ajamaan… Labratyttö kun näkee tuossa yhtälössä sen ongelman ettei 19minuuttia voi olla 20minuuttia. :) Joskus varmaan saan vielä kelallisen rautalankaa..

Mutta siis tarkoitukseni oli kertoa kuinka trainerilla saa hyvät kovat treenit tehtyä talviaikaan mutta ainakin oma mielikuvitukseni tarvitsee hieman muutakin ärsykettä kuin sekkakellon tuijottaminen. Kävinpä nimittäin kaikki ohjelmiston mukaiset treenit ajettuani  lauantaina väsyneillä jaloilla hiukan ulkona ajelulla voin kertoa että oli pikkusen helpompia watteja ja minuutteja, vaikka periaatteessa laji on sama ja ulkona ajan yksinkin ilman musaa. Tiedän silti tapauksia jotka harjoittelevat trainerilla ajamista aika-ajopyörälläkin mutta kerran sitä hupia kokeilleena en voi muuta kuin toivottaa mukavaa talvea näille tsemppareille! :)

Treenimotivaatiota pitäisi tietysti olla tekemään niitä ei-niin-mieluisiakin harjoituksia, mikäli haluaa menestyä, tai tietenkin riippuu mitkä ovat niitä mukavuus-tason ulkopuolisia harjotteita..Mentaalivalmentajia ei suotta käytetä, mutta omalla perusasenteella ja itsepsyykkaamisella saa yllättävän paljon aikaiseksi. Ihan tosissaan omalla kohdalla sprinttilajit on aina olleet sellasia mitkä eivät hirveästi innosta ja tunnustuksena voinkin kertoa että muutamana ensimmäisenä kesänä psyykkasin itseni ajamaan 500m SM-kisaa toistelemalla itselleni että kuinka kivaa se on ja että saapahan antaa kyytiä fillarille ihan tosissaan.. Ilmeisesti toimi, koska ikinä en ole kisaa jättänyt ajamatta sen takia ettei tuo kyseinen matka pahemmin innosta. Kuin kohtalon ivana tuo matka on tietenkin vielä Omniumin viimeinen laji ja meidän Teamsprintissäkin tuo täysi 500m on aina päätynyt osakseni.. :) Onneksi se kuuluu nykyään suosikkimatkoihini! Se on kivaa!!Uskomattoman hyvän fiiliksen treenaamiseen saan myös vaaleanpunaisten ajokenkieni vaaleanpunaisten narujen solmimisesta, en tiedä miksi mutta jostain syystä ne saavat suupielet ylöspäin harmaanakin päivänä.


tossut

Tähän samaan aiheeseen liittyen tiimspirittiä voi parantaa kisamatkoilla monella tapaa. Hollannissa Elisan kanssa löysimme jättimäisen Bosu-pallon.. jostain syystä tuo pehmeällä alustalla hyppiminen osuu nauruhermoon. :)


pomppulinna

Täytyypäs kokeilla traineri-trampoliini-kompinaatio-harjoitusta..

Lopuksi; Tsemppiä kaikille treeneihin, stay motivated!

Pia Pensaari

Pia Pensaari

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *