”Hara hachi bu” – Lopettamisen mestarit

Olet juuri istunut kaksi tuntia palaverissa. Päivä on ollut heti aamusta asti kiireinen, hörppäät viimeiset jäähtyneet kahvit kupista… on maanantai. Muistat unohtaneesi syödä välipalan etkä ole varma onko kotona ruokaa. Kiiren keskellä lounaskin jäi väliin. Samassa hetkessä huomaat tutun tunteen hiipivän…”NÄLKÄ…”.  Pomon tarjoamat berliininmunkit tulevat näkökenttääsi. Kymmenen minuuttia myöhemmin painat hissin nappia ja kaivat rasvaisilla sormilla auton avaimet esiin. Automatkalla käännyt kauppaan ja ennen kassojen karkkihyllyä huomaat taas saman hiipivän tunteen… ”NÄLKÄ”

Mitä tapahtui?

A) Menetitkö itsekurisi? Ehkä, mutta kukaan ei pysty olemaan askeettinen munkki 24/7… Ei kukaan, ei edes munkit, ainakin näin uutisoi yle: https://yle.fi/uutiset/3-10351813

B) “Mokasitko?” Ehkä, mutta käyttäisin tässä tilanteessa “ei-niin-optimaalinen-valinta”…

vai 

C) Vai luulitko että NÄLKÄ on HÄTÄ? 

Itse veikkaisin C:tä. Melko normaali tunne. Kun verensokeri laskee, aivomme tunnistavat sen ja vapauttavat adrenaliinia. Adrenaliini oli se “taistele ja pakene” hormoni. Vapautuessaan se tuntuu “paniikilta”. Meidän sydän lyö kovempaa ja tunnemme pientä kauhua ja paniikkia, olemme valmiita pakenemaan. Tunne on vielä erityisen voimakas kun olet saanut reilusti sokeria tai kofeiinia vähän aikaa sitten. Tunteen voi myös laukaista se jokin negatiivinen tai positiivinen reaktio, haju, mainos tai sosiaalinen ympäristö. Tämä on ihan normaalia.

Eräässä tutkimuksessa selvitettiin “laihojen” suhtautumista ruokaan ja nälkään. Mitä selvisi?

  1. He osasivat tunnistaa fyysistä nälkää. Ja jos nälkä oli sosiaalinen tai psykologinen, he osasivat olla huomioimatta sitä.
  2. Jos heillä oli ruokaa ympärillä, he söivät kunnes tulivat kylläisiksi (ei täyteen)
  3. Jos heille jäi nälkä kun ruoka loppui, he vain kohauttivat olkapäitään ja jatkoivat hommiaan. Missään nimessä he eivät ”panikoineet”.

Tutkimus tehtiin myös ylipainoisille. Mielenkiintoista oli huomata, että he eivät osanneet tunnistaa fyysistä nälkää… He eivät tienneet milloin olivat kylläisiä… He “painikoivat” jos heille tuli nälkä. 

Jos meillä on nälkä ja samalla fillis että jotakin pahaa tapahtuu jos emme saa ruokaa nyt heti, niin ei-niin-optimaalisiin-valintoihin sortuminen on todennäköisempää. Lisäksi jos ateriarytmi ei ole kunnossa ja ruuan laatu ei vastaa mitä meidän kroppa oikeasti tarvitsee, energiatasapaino saattaa keikahtaa plussan suuntaan. Jos se on vielä toistuvaa, meidän nälkä-kylläisyyssignaalit heikentyvät. Olemme hyppäämässä oravanpyörään, joka on täynnä huonoja ruokavalintoja. Kehon luonnollinen viesti kertoa ”milloin on nälkä” ei enää pelitä.

Jos meidän elämäntyyliin kuuluu jotenkin järkevä ateriarytmi. Lautaselle suurimmaksi osaksi valitaan kasviskunnan tuotteita, kuitupitoista ja ravinnerikasta ruokaa, niin silloin minimoimme riskiä tuntea ”paniikkia” tai ”hätä” fiilistä. Riskin ylipainoon ja vyötärölihavuuteen ja sitä kautta elintapasairauksiin vähenee.  

Okinawalaisilla ei ole diabetesta tai vyötärölihavuutta ja he pysyvät toimintakykyisinä koko elämänsä aikana. Heillä on pisin eliniän ennuste kuin missään muulla maailmassa – noin yhdeksän vuotta enemmän kuin meillä suomalaisille, niin miehillä kuin naisilla. Heidän keskiarvo BMI on parin kympin luokkaa ja siellä on myös eniten yli 100 vuotiaaksi eläviä maailmassa.

Mitä okinawalaiset tekevät eri tavalla? 

No ainakin he syövät paljon kasviksia, hedelmiä ja yrttejä. Yleensä heidän lautaselta löytyy hyviä rasvoja oliiviöljystä, lisää hyviä rasvoja kalasta, vähemmän lihaa, hiilarit tulevat bataateista ja riisiäkin syödään vähemmän kuin muulla Japanissa. 

Hyvien ruokavalintojen lisäksi heillä on yksinkertainen elämänohje: HARA HACHI BU. ”Lopeta kun olet 80% kylläinen.” Tämä yksinkertainen okinawalaisten elämäntapa ruokapöydässä. Vähentääkö tämä neuvo elintapasairaukset minimiin? Lisääkö se todennäköisyyttä elää jopa sinne kasikympin paremmalle puolella? Ehkäpä, mutta varmasti on monta muuttujaa…

Mitä jos aloitat seuraamaan elämänohjetta ”Lopeta kun olet 80% kylläinen.”, mitä hyötyä sinulle olisi tästä olisi? Ainakin nämä asiat tuli mieleen.

1 ) Stressittömän elämänasenteen

Okinawalaiset ovat lopettamisen mestareita. He tauottavat työtä ja voimistelevat päivittäin. He eivät treenaa tai seuraa askeleita, ottavat liikunnan miellyttävänä asiana. Ohjenuorassa sinäänsä kytee stressittömän ja kiireettömän elämän salaisuus. Se opettaa sinua lopettamaan ja rauhoittumaan. Muuallakin kuin ruokapöydässä.

2 ) Rajoitat sinun energiansaantia

Okinawalaiset syövät paljon vähemmän kaloreita kun suomalaiset. Kun pienennät aterioiden kokoa, aloitat yksinkertaisesti saamaan vähemmän kaloreita kuin ennen (noin 20%). Vyötärönympärys pysyy kurissa. Yksinkertaista! Jos et osaa vielä hahmottaa mitä tarkoittaa 80% kylläinen, niin aloita vähentämällä viidesosa lautasesta. Tämän lisäksi hidasta hieman syömisen tahtia.

3 ) Syöt rauhallisemmin

Kun lopetat työnteon ja rauhoitut syömään, hyviä asioita tapahtuu vatsassa ennen ensimmäistä suupalaa. Lisäksi jos syöt 20 minuuttia ruokapöydässä tietoisesti ja pyrit samalla tarkkailemaan kylläisyyttä, joudut luopumaan hetkeksi kiireestä. Keskityt vain tähän hetkeen – ruokaan, kylläisyyteen, sinun omiin ajatuksiin tai mahdollisesti ympärillä olevaan ihmiseen. 

4 ) Valitset paremmin

Jos syöt tietoisesti, niin aloitat varmasti kiinnittämään huomiota ruoka-ainevalintoihin. Muutaman viikon harjoittelun jälkeen kymmenen minuutin ateriahetket ovat historiaa. Ensimmäisen kerran tunnistat syömisen aikana kylläisen olotilan, olotila joka saa sinut lopettamaan syömisen. Turhat herkkut ja jälkiruuat jäävät ruokalistasta pois. Teet parempia valintoja.

5 ) Osaat tunnistaa nälkää tai olla huomioimatta sitä

Kun noudatat elämänohjetta: Lopeta kun olet 80% kylläinen, aloitat syömään juuri sopivia annoksia sinulle. Ajan myötä nälkä-kylläisyyssignaalit vahvistuu ja tiedostat oikean nälän tunteen. Nyt ensi kerralla kun koet ”berliinimunkkiepisodin”, voit hengittää syvään, kohautat olkapäitä ja jatkat juuri sitä mitä olit tekemässä.

 

– Coach Krisu

 

Avainsanat: , , , , , , , ,

Kristian Popov

Kristian Popov, Coach Krisu

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *