Herkullisempaa arkea lapsiperheille

Hyvää Naistenpäivää kaikille Naisille! <3

Haluan ottaa kantaa lapsiperheiden ravitsemuksen kolmeen sellaiseen seikkaan, joista olen keskustellut ja kuullut keskusteltavan viime aikoina. Ravintovalmentaja-koulutuksen myötä olemme mieheni kanssa alkaneet yhä enemmän kiinnittää huomiota ruoan laatuun kotona. Ei ole ihan sama, mitä poikamme syövät. Ei myöskään ole ihan sama, mitä itse syömme, jotta jaksamme arjen pyörityksessä. Mikään supervanhempi ei onneksi tarvitse olla, jotta voi parantaa perheensä ruokavalion laatua, vaan pienillä muutoksilla on suuri merkitys.

Itse olen saanut lapsena opetella syömään hedelmiä ja marjoja. Hedelmiä oli kotona usein tarjolla, ja marjat poimittiin metsästä joka syksy. Posion Maaninkavaarassa naapurissa asuneet Tyyne- mummini ja Kalle- ukkini, opettivat syömään omassa maassa kasvatettuja vihanneksia ja kasviksia.

On hassua, että pelkäämme hedelmiä, koska niissä on sokeria! Emme muista, että hedelmien sokeri on luontaista sokeria. Luontaisen ja lisätyn sokerin erotamme siitä, että jos ainesosaluettelossa lukee sokeri, sitä on tuotteeseen lisätty. Tuoreissa hedelmissä ei ole luetteloita, eikä näin ollen myöskään lisättyä sokeria. Hedelmiä voimme huoletta syödä päivittäin. Aamulla hedelmistä tulee oivallinen lisä aamupalasmoothieen, joka oikein koostettuna käy paremmin kuin hyvin ravitsevasta aamupalasta.

Hedelmiä on keittiössämme aina tarjolla. Vähintään kerran kuukaudessa hankimme jonkin hedelmän, jota emme ole koskaan ostaneet ja katsomme netistä ohjeita sen käyttöön. Viime kuussa ostin granaattiomenan, sotkin koko keittiön ja vasta sitten katsoin hedelmästä tarkempia tietoja! 

Nykyisin lapsilla on yleistynyt rasvamaksa. Liika sokeri elimistössämme saa aikaan maksan rasvoittumista. Meillä on joka päivä joulu, kaikki on saatavilla kokoajan. Minusta arkeen ja juhlaan on tehtävä ero oman hyvinvointimme vuoksi. Pidän toisaalta ajatuksesta, että kaikki on sallittua, mutta syömisessä tulee olla kohtuus. 

Maito puhuttaa myös kovasti. Mielestäni on hyvä ajatella kokonaisuutta. Tarjoamalla lapselle vaikka pelkkää täysmaitoa monta kertaa päivässä, hän saa elimistöönsä turhaan kovaa, terveydelle epäedullista rasvaa. Kova rasva jää elimistöön, mikä aikanaan kasvattaa rasvasolujen määrää lapsen elimistössä. Rasvasolujen määrä taas määräytyy nimenomaan lapsuudessa, eikä niiden määrää voi enää aikuisiällä vähentää. Usein lapset juovat juuri maitoa pääjuomanaan aterioilla. On eri asia jos aikuinen juo maitoa ainoastaan kahvissa kerran-pari päivässä. Silloin on mielestäni ihan sama, mitä maitoa kahviinsa laittaa.

Lapset ovat hyviä huomaamaan eron ruoan maussa. Vaihdoin tavallisen mannapuuron täysjyväiseen spelttimannaan ja palautetta tuli kuusivuotiaalta samantien! Totuttaminen vaatii toistoa ja taas toistoa. Samalla säästät lapsilta tämän saman tuskan, jota nyt ehkä itse käyt läpi. Kuidun määrä ruokavaliossamme jää usein suosituksiin nähden liian alhaiseksi.

Iso osa vatsaoireista aikuisilla kuin lapsillakin liittyy monesti kuidun puutteeseen. Jos verrataan esim. täysjyväruisleipää, joissa kuitua sadassa grammassa on peräti 9,6 g. Vaaleimmassa vehnäleivässä kuitua on vaivaiset 1,2 g. Leipäpakettien kansi ei kerro koko totuutta. Parempi on kurkata pakkauksen taakse ja etsiä ravintoarvoista ravintokuidun määrä. Pelkkää ruisleipää ei silti tarvitse syödä. Kaupan valikoimissa on paljon runsaskuituisia vaihtoehtoja, ne vain pitää löytää.

Kuitu vie energiapitoisuutta ruoasta sekä pitää verensokerin tasaisempana. Jos lapset syövät pelkkää ”höttöleipää”, sitä saa kasvavassa iässä oleva lapsi syödä melkoisen läjän! Hyvä vinkki olisi säästää höttöleivät herkkuhetkiin, sillä niillekin on elämässä paikkansa.

Lapset tottuvat kuitenkin muutoksiin nopeasti. Tutkimusten mukaan tarvitaan 15-20 maistamiskertaa, jotta uuteen makuun tottuu. On hyvä kuitenkin huomata, ettei kaikkea tarvitse tai kannata muuttaa kerralla. Parempiin tuloksiin päästään, kun muutokset tulevat yksi kerrallaan!

Makoisaa maaliskuuta!

-Milla-

Milla Saarela

Milla Saarela, Millafit

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *