Hiihtoloma, päivä 4

Aamulla oli pakkasta -25 astetta, mutta nopeasti se lähti lauhtumaan ja näytti tulevan taas upea ulkoilupäivä. Auto starttasi ennen kymmentä ja vei isommat veljekset Iso Ylläksen rinteisiin.  Me Voiman kanssa tehtiin vielä eväitä ja valmistauduttiin päivän hiihtoon. Tai siis minä yritin tehdä niitä eväitä ja Voima tyhjensi keittiön laatikoita.

fullsizeoutput_15e9

Klo 11:30 päästiin kuitenkin vihdoin matkaan ja Voima nukahti jo ensimmäisellä suoralla.

Miten pukea lapsi ahkioon/kelkkaan? Kerrospukeutumisen oppien mukaan:

1. kerros, lämmittävä ja kosteutta siirtävä: villabody, villakerraston housut, ohuet villasukat, kypärälakki, lapaset
  2. kerros, lämmittävä ja eristävä: villa-fleecehaalari, villasukat, toppakintaat, kauluri. Voimalla on ollut vielä reilun kokoinen untuvaliivi, joka tulee reilusti pepun alle. Kylmemmillä keleillä vielä merinovillainen ohut välipipo.
  3. kerros, suojaava ja lämmittävä: untuvahaalari, jonka hihat jäävät tumpuiksi toppakintaiden päälle, kengät, pipo. Suojaava makuupussi on hyvä pienimmille vauvoille ja sinne Voima vielä viime talvenakin sujahti. Nyt toimiva on ollut kääntää lampaantalja suojaamaan ja lämmittämään. Talja on ollut kätevä taukopaikalla istuinsuojana.

fullsizeoutput_15ea

Hiihdettiin Ahvenkankaalta, Aurinkotuvan kautta Iso Ylläkselle. Matkaa tuli n. 13km. Pääosin matka oli mukavan leppoista maastoa, mutta loppumatka olikin sitten kivaa nousua. Nousu ei onneksi ole jyrkkä, eli pystyin hiihtämään latua pitkin. Kun kyltti ilmoitti matkaksi 0.5km ja ajattelin että nyt on enää tosi vähän jäljellä, mutta kun se on pelkkää nousua, se onkin yllättävän paljon. Siinä pääsi ihan kunnon treenifiilikseen, kun taisteli ylämäkeä menemään. Mahtava polte ojentajissa ja paita märkänä saavuimme perille. Ilman toimivia suksia olisi ollut melkoisen tuskaista, nyt jokainen metri ja sauvan isku oli pelkkää nautintoa. Rossingolin R-Skin karvapohja suksissa on aivan erinomainen pito. Luisto saattaa vähän kelistä riippuen välillä olla heikko, mutta kelkkaa perässä vetäessä erityisesti pitoon on voitava luottaa. Tänään kyllä luistokin oli kohdallaan.

fullsizeoutput_15ef

Laskettelijat odottelivatkin jo nälkäisinä. Lohileivät ja jugurtit katosivat nopeasti ja yhtä nopeasti katosivat veljekset takaisin mäkeen. Meillä oli ruokatermarissa mukana myös kaurapuuroa. Miten se maistuikin niin hyvälle. Ruokatermari on muuten ihan huippu retkeillessä. Ruoka pysyy siinä koko päivän lämpimänä. Retkieväs ei tarvitse olla aina vain makkaranpaistoa.

fullsizeoutput_15eb

Olin varannut itselle kuivan varapaidan, ylimääräisen välipaidan, primaloft takin, kuorihousut, kuivan pipon, taukokintaat ja kengät. Kaikki tulivat tarpeeseen. Ihana oli saada kuivaa ja lämmintä päälle. Paita märkänä olisi ollut ikävä syödä eväitä ja palella. Voimalta vähensin untuvaliivin haalarin alta, niin liikkuminen oli vähän helpompaa. Pieni taapersi onnellisena ja ihmetteli laskettelevia lapsia ja moottorikelkkoja. Mentiin mattohissillä ylös ja käveltiin alas. Keinuttiin ja kiipeiltiin kiipeilytelineessä. Pari tuntia vierähti kuin huomaamatta.

Kotimatkalla kierrettiin vielä Kahvikeitaan laavun kautta vähän eri reittiä. Jos mennessä oli ylämäkeä, niin sehän tarkoitti paluumatkalle mukavia laskuja. Voima tosin nukkui taas alkumatkan ja koki vauhdin hurman vain unissaan. Auringon laskiessa oli upea hiihdellä. Kun mennessä muita hiihtäjiä oli liikkeellä paljonkin, nyt illan hämärtyessä laduilla oli hiljaista. Poskissa tuntui pakkasen kiristyminen ja kun takaakin alkoi kuulua pientä tyytymättömyyttä, pidettiin vielä pieni tauko. Hörpättiin vähän lämmintä teetä, ihmeteltiin männyn käppyröitä ja upeaa maisemaa.

fullsizeoutput_15ee

Mieleeni on herännyt ajatus hiihtovaelluksesta. Jos ensin vaikka yksi yö ja ilman lapsia. Sitten ehkä lastenkin kanssa. Jos hiihtopäivän päätteeksi odottaisikin autiotupa. Nyt meitä odotti lämmin mökki ja mökille saapuneet mummo ja pappa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Avainsanat:

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.