Hyistä menoa eli avantohommissa

2015-01-31 19.11.05

Viime talvena innostuin käymään aina silloin tällöin avannossa Herttoniemenrannassa muutamien treenikavereiden kanssa. Rannan tuntumasta löytyy lämmitetyt pukuhuoneet, mutta saunaa avannon yhteydessä ei ole. Kovan treenin päälle kalseaan veteen pulahtaminen tuntui aluksi sangen masokistiselta, eikä minulla ollut aiempaa avantokokemustakaan kuin muutaman kerran lapsuudesta ja jostain parin vuoden takaiselta sydäntalven mökkireissulta. Jotain kumman koukuttavaa puuhassa kuitenkin on, ja aina kun vain tarjoutui tilaisuus päästä jonkun völjyssä polskimaan pariasteiseen meriveteen, olin valmiina puuhaan.

2015-01-11 13.52.22-2

Tänä talvena kun olen pääsääntöisesti fillaroinut treeneihin, ei avannossa ole juuri tullut suoraan treenin jälkeen käytyä (jotenkin ei nimittäin houkuttele ajatus reilun 8 km polkemisesta avannon päälle). Tämän talven ainoa visiitti Herttoniemenrannan avannossa ajoittui uuden vuoden aattoon. Sen sijaan tänä talvena olen jo muutamia kertoja käynyt saunomassa ja avannossa sekä Vantaan Kuusijärvellä että Kotkan Sapokassa. Saunan ja avannon yhdistelmä on eittämättä pelkkää kylmää kylpyä mukavampi kokemus, ja tällöin avannossa ja saunassa tuleekin käytyä useamman kerran.

Oli mukana sitten sauna tai ei, avannosta tulee eittämättä aina melko lailla mahtava olo.

Avantouinnilla on väitetty olevan yhtä jos toista positiivista vaikutusta terveyteen. Olen kuullut avantouinnin niin laskevan verenpainetta, parantavan vastustuskykyä, kehittävän kylmänsietoa, lisäävän ns. ruskean rasvan osuutta rasvakudoksesta ja kohentavan unen laatua. Useimmille terveysväittämille ei vahvaa tieteellistä näyttöä (esim. tämän Lääkärilehden jutun mukaan), mutta tutkittua on ainakin se, ettei avannosta perusterveelle ihmiselle haittaakaan ole.2015-01-11 13.52.45

Treenin kannalta kiinnostava kysymys on myös kylmien kylpyjen vaikutus palautumiseen. Kylmähoidon vaikutusmekanismit treenistä palautumiseen ovat nekin moninaiset: kylmällä voidaan pyrkiä estämään tai vähentämään lihasten kipeytymistä, tehostamaan suorituskyvyn palautumista sekä hermoston palautumista rasitustilasta. Ihan yksiselitteisiä tutkimustulokset eivät tämänkään asian suhteen ole, mutta ilmeisesti kylmäaltistuksen positiivinen vaikutus palautumiseen perustuu verenkierron ja aineenvaihdunnan tehostumiseen sekä hormonitoiminnan reipastumiseen. Aiheesta on lyhyt katsaus mm. Super-Sets-blogissa.

Oma treenini on harvoin superraskasta enkä ole mitenkään säännöllisesti tutkiskellut omien avantoreissujeni vaikutusta palautumiseen sinänsä. Ihan mututuntumalla sanoisin kuitenkin, että vaikka avanto välittömästi käynnin jälkeen piristää, se myös rentouttaa ja seuraavana yönä nukkuu paremmin ja syvemmin. Lihakset tuntuvat rentoutuneemmilta ja ainakin senhetkisen kolotukset myös selkeästi lievittyvät. Pidän näitä kaikkia omalla kohdallani sangen toivottuina vaikutuksina ja aion jatkaa satunnaisen säännöllistä pulikointiani vastaisuudessakin.

2015-01-11 13.52.35-1

Avainsanat: , , , , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *