Joulun lepoisat kuulumiset ja PR-hommia

Kas niin loppui joululoma ja arki koitti. Tämä viikko tosin on kevyt laskeutuminen arkihommiin, sillä töitä on vain kolmena päivänä. Onneksi, sikäli takkuiselta töissä olo tänään vaihteeksi tuntui ja mieli paloi tekemään ihan jotain muita, kiinnostavampia puuhia. Esimerkiksi treenaamaan. Pidin joulun kunniaksi seitsemän vuorokautta totaalilepoa ja nyt treenaaminen taas kiinnostaakin ihan uuteen malliin.

2014-12-23 14.25.42

Menomatkalla oli ihan pätevä keli

Vaikka pidän säännöllisesti kevyempiä viikkoja ja aina silloin tällöin viikottainen treenimäärä reissujen tai muiden menojen takia jää pariin kolmeen kertaan. Varsin harvoin silti maltan pitää ihan kokonaisia lepoviikkoja, joten tänä vuonna päätin jo hyvissä ajoin levätä joulun. En edes pakannut  joulun reissulla mukaan mitään urheiluvaatteita (!). Ihan täysin sohvaperunamoodiin en päässyt, sikäli paljon sukulointia ja kavereiden näkemistä joulun pyhiin sisältyi, mutta oli kyllä varmasti tervetullutta antaa kropalle kokonaisvaltaista lepoa.

Ruokapuolen kanssa kävi tosin hieman hassusti. Minulla ruokahalu tuntuu olevan aika suoraviivaisesti sidottu treenimääriin, ja kun treenaan paljon, syön paljon. Ja kun en, noh, sitten en syö. Normaalioloissa pistelen hyvällä halulla melkoisia ruokamääriä. Vaan nyt kun oli joulu, vuoden suurin ruokabakkanaali, jaksoin hädin tuskin syödä lautasellisen kerrallaan. Ja vain yhden lämpimän ruoan päivässä. Suklaakonvehtejakin taisi koko viikon aikana upota yhteensä alle kymmenen kappaletta.

2014-12-24 11.43.02

Lomalla mm. katsoin televisiota

No, vaikka tankkaus olisi voinut mennä paremminkin, oli olo kuitenkin joulun jälkeen ihan mukavan levännyt, joten eilen oli kiva mennä salille. Ohjelmassa oli 3×1 takakyykyt sekä ihan hauskanoloinen metcon. Olo ei aloittaessa ollut ihan vahvimmasta päästä, pikemminkin tuntuma oli vetelä ja heikko. Olin kuitenkin kaavaillut vielä ennen vuodenvaihdetta kyykkääväni ykkösen 90 kilolla, joten eipä siinä muuta kuin rautaa tankoon ja kyykkyyn ylös. Lämppäilin nopeasti 7o kiloon, nostin kerran 80 kg, kerran 85 kg ja sitten olikin siirryttävä ennätysyritykseen 90 kg:lla. Pohjille tehdyt, kahdeksikolla alkavat ykköset nousivat verrattain kevyesti, mutta 90 kg nostossa paineet eivät oikein olleet kohdillaan. Nostin kuin nostin painon ylös, mutta kauniimpiakin kyykkyjä on varmasti nähty.

Rumuudesta huolimatta kyykky oli oma, ja pienessä PR-huumassa sain päähäni samassa rytäkässä kokeilla myös toista loppuvuoden tavoitetta, 70 kg rinnallevetoa. Tein alkulämmittelyksi väliin jääneet 5x (power clean + jerk). Raakarive+jerkki-kombo meni 60 kg asti, jonka jälkeen kahdella korotuksella hain uuden ennätyksen normaalin riveen (eli kyykyn kautta). 70 kg nousi vieläpä suhteellisen helposti, joten ehkä sinne vielä vähän jäi korotusvaraa. Harmi, että split jerk laahaa tällä hetkellä jonkin verran perässä, joten ihan suoraan tuosta ei voi c&j-tulosta arpoa.

Ennätysten päälle urakoin vielä metconin, kaksi 7 minuutin amrapia, ensin wall balleja ja toes-to-bareja ja kahden minuutin palautuksen jälkeen kahvakuulaswingejä ja burpeita. Erittäin perus-crossfittiä siis. Kahden tunnin reenailun päätteeksi illan ohjelmassa oli välipala ja reissu avantoon ja saunaan Kuusijärvelle. Viime vuonnakin tuli avannossa käytyä, mutta siitä lisää tuonnempana: tulossa siis postaus avantouinnista ja kylmän mahdollisista positiivisista vaikutuksista myös treeneistä palautumiseen.

Myös vatikaanin joulumessun. Höysteenä paavin kanssa sopiva punaviini.

Tuli vielä mieleen sekin, että takakyykyn ja riven parannuksen myötä tämän vuoden epävirallisista tavoitteista taitaa olla täyttymättä enää 5 toistoa tiukkoja myötäoteleukoja. Ennen joulua toistoja meni 4, joten täytynee vielä yrittää viimeistään uuden vuoden aattona korotusyritystä. Tarkempaa koostetta treenivuodesta, PR:istä ja ensi vuoden suunnitelmista on luvassa vuoden aluksi.

Avainsanat: , , , , , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *