Karjalan Kovin 2014 -karsinta

Karjalan Kovin -kilpailussa etsitään ihmisiä, joka omaa fyysistä voimaa, kestävyyttä ja taitoa. Kilpailuissa urheilijoiden täytyy kyetä liikuttamaan ja hallitsemaan oman kehonsa lisäksi ulkoisia kuormia. Liikekavalkaadi käsittää voiman- ja painonnoston, kahvakuulaurheilun, voimistelun ja yleisurheilun eri osa-alueita. (www.karjalankovin.fi)

Karjalan Kovin kilpailu on järjestetty vuodesta 2011 alkaen Lappeenrannassa. Tapahtuma on kasvanut vuosi vuodelta ja tänä vuonna sinne järjestetäänkin karsinnat, joiden kautta kilpailemaan pääsee yleisiin sarjoihin 60 miestä ja 60 naista. Lisäksi masters sarjat erikseen, joihin paikkoja on jaossa yli 40 vuotiaille 10+10 ja yli 50 vuotiaille 5+5

Karsinta tulee suorittaa 28.6. – 6.7.2014 välisenä aikana virallisella CrossFit salilla.


Yleiseen sarjaan on ilmoittautunut karsintaa suorittamaan 152 naista.

Tässä video karsintalajiin:


Meidän salilta osallistui kisaan taas mukavasti porukkaa, joten tekemisen meininkiä oli ilmassa kun ensimmäiset vedot tehtiin. Suunnitelmissa oli tehdä laji kaksi kertaa läpi.
Viime viikolla kävin keskiviikkoiltana hieronnassa ja olin niin järkyttävän jumissa että huh huh. Jotain tuolta ylökropasta ja käsistä taisi kuitenkin aueta ja veri lähteä oikein kunnolla kiertämään. Oli kyynärvarret sen verran kipeänä ja löysinä, että pidin torstain ja perjantain täysin lepopäivinä. 
Lauantaina tein sitten karsinnan. Suoritus kestää kokonaisuudessaan siis 23 minuuttia ja aika otetaan juoksevalla kellolla ja tietyt väliajat pitää vielä merkitä. Ne ratkaisevat tasatilanteessa.
OSA 1: 5min AMRAP (=niin monta kierrosta/toistoa kun 5minuutissa ehtii)
10 Box over jump

10 Thruster 30kg
Tulos: 106 (väliaika 4:39)

Tämä oli todella kauhea viisiminuuttinen. Jalat aivan hapoilla könysin boxia yli, thrusterit sain kuitenkin aina nuo 10 putkeen, ettei tarvinnut tankoa välillä laskea maahan. Osan 1 päättyessä ei ollut mitään hajua paljonko oli kierroksia, tuntui että meni aivan surkeasti. Tuo tulos olikin positiivinen yllätys, koska olin ajatellut että vähintään 5 kierrosta (100 toistoa) on tehtävä. 

OSA 2: 6min aikaa hakea ykkösmaksimi työntö (shoulder to overhead)

Ennätykseni on 65kg ja kokeilin lämmittelyissä ja sain 60kg, joten päätin aloittaa sillä. Olin kuitenkin aivan loppu 1 osan jälkeen ja kun otin 60kg olkapäille, en vaan edes jaksanut yrittää ja tanko putosi. Ei muuta kuin uutta yritystä, vähensin painon 55kg. Sen sain ylös ja lisäsin pienellä riskillä 10kg eli 65kg. Ajassa 10:05 nostin sen split jerkillä ylös ja olin kyllä tyytyväinen.

OSA 3: 10min AMRAP (=niin monta kierrosta/toistoa kun 10minuutissa ehdtii)
5 power clean (raaka rinnalle veto)
10 chest to bar pull ups (rinta tankoon leuat)
20 double unders (tuplanaruhyppynaru)
Tulos: 152 (väliaika 21:29)

Onneksi rivejä oli vain 5, sain ne jotenkuten väännettyä, vaikka tekniikkani on tosiaan hukassa. Sain muutamalla kierroksella ne putkeen ilman tangosta irrotusta ja muutenkin kohtuullisen nopeina ykkösinä, vaikka pudotinkin tankoa. Liian pitkään aina tosin mietin ja huilasin, ennen kuin tartuin tuplien jälkeen tankoon.

Chest to Bar leuat meni minun tasooni läpi hyvin. En lähtenyt alkuunkaan yrittämään yhtään kolmosia pidempiä sarjoja. Tein kolmosia, kakkosia ja ykkösiä. Toisella ja kolmannella kierroksella oli vaikeuksia ja pidin turhan pitkiä taukoja, mutta neljännellä ja viidennellä kierroksella vaikka tein ykkösinä ja kakkosina otin heti aina uudestaan tangosta kiinni.

Tuplissa tuli muutama katkos, mutta niihin homma ei kyllä kaatunut.Turhat tauot pois liikkeiden siirtymisien väliltä ja leuoista sekä rivet nopeammalla tahdilla niin jos pääsisin edes noihin viidennen kierroksen tupliin, siitä saisi lisää toistoja helpolla.

Elokuun kisoihin ei mennä helpolla, mutta minä haluan sinne. Teen karsintalajin uudestaan lauantaina ja teen kaikkeni. Saan ykkösosassa vähintään saman kuin eka yrityksellä. Työntöennätystä lähdetään hakemaan ja kolmososassa viisi täyttäkierrosta. Silloin voin sanoa, että olen tehnyt kaikkeni ja jos sillä ei kisapaikka irtoa, niin muut ovat vaan sitten vielä paljon parempia.

Kukas se täällä?


kuva: googlen kuvahaku Rich Froning

Avainsanat: , , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *