Karjalan Kovin 2014, kisaraportti 2

Laji 1: ”Modified Nancy”

4 x 400m juoksu, 10 valakyykkyä 65kg (miehet)/45kg (naiset), 40+masters 50/35kg, 50+masters 45/30kg. Aikaraja 15 minuuttia.

Tulos: 15:16, eli minulta jäi tekemättä 16 toistoa, jotka laitettiin sekunteina tuon 15minuutin aikarajan päälle. Sijoitus: 46/55

Tiesin, että 45kg valakyykky tulee olemaan minulle vaikea joka tapauksessa, joten päätin juosta reipasta vauhtia ja yrittää sillä ottaa aikaa kyykkyihin. Juoksinkin melko vauhdikkaasti, mutta eipä niitä eroja juoksussa 400m matkalla paljoa tule. Kyykyissä ei löytynyt varmuutta suorituksiin. Välillä meni 4-6 putkeen, mutta liikaa tuli myös ykkösinä. Tuntui, että ongelmia oli saada asento vakaaksi ja tanko pidettyä pään päällä. Jalat jaksoi, mutta lavat ja kädet petti. 45kg on sen verran paljon, että minun piti viedä se riven kautta niskaan ja sieltä push pressinä suorille käsille. Tähän tuhraantui turhaa aikaa, kun kyykyt meni liian monessa osassa.

1795448_275257089341779_3825512347622135825_o

Laji 2: ”Oly ykköset”

Tempaus 1RM, 3 yritystä. Rinnalleveto ja työntö 1RM, 3 yritystä. Aikaa noston suorittamiseen oli 20sekuntia ja painojen vaihtoon yritysten välillä noin minuutti.

Tulos: 115kg (tempaus 50kg, rive+työntö 65kg). Sijoitus 34/55

Menin lämmittelyalueelle reilusti ennen lajin alkua tekemään lämmittelynostoja ja ehdinkin tehdä tempauksessa melko paljon toistoja. Nousin 42,5kg asti kohtuu helposti ja mietin aloituspainoksi 40-45kg. Tässä vaiheessa porukkaa tuli enemmän lämmittelemään ja 15kg tankoja vietiin kisalavoille, joten lämmittelyalueella oli pääasiassa 10kg ja 20kg tankoja. Aloitin riven lämmittelynostot ja tein niitä 5okg asti ja sain tehtyä ihan ok tekniikalla kyykyn kautta. Siitä ylöspäin menikin sitten vaikeaksi. Sain 60kg juuri ja juuri raakana, huonolla tekniikalla ja kun yritin uudestaan, en enää sitäkään. Meinasi iskeä paniikkia, tuntui ettei mahdu millekään tangolle enää koittamaan ja aina oli väärät painot tangossa ja jouduin nostamaan miesten paksummalla 20kg tangolla. Essi tuli onneksi lämmittelyalueelle avuksi ja muistutteli muutamista tekniikkavinkeistä, sain pari ok nostoa muistaakseni 55kg. Olo oli kyllä todella epävarma kun odoteltiin oman erän alkua jonossa.  Päätin laittaa aloituspainoiksi 45kg ja 60kg.

Kun pääsin omalle nostopaikalle yleisön eteen ja näin uutuutta kiiltävän tangon ja levypainot, päätin vain, nyt on onnistuttava. Kisaraivo päälle. 1 nosto tempaus 45kg, onnistui. Lisäsin 5kg eli tangossa 50kg. En tajua mitä tapahtui, mutta sain siihen sellaisen raivon, että nosto meni yli, mitä ei ole ikinä ennen tapahtunut. Olin  ihmeissäni, mutta samalla tiesin, että jos sain sen niin vauhdilla yli, tulen onnistumaan seuraavalla. 3 nosto 50kg, onnistui. Olin kyllä supertyytyväinen.

Laitoin tangon rive+työntö painot. Tarkoitus oli laittaa 60kg, mutta en laskenut kovin tarkkaan ja laitoin ensin vahingossa 65kg. Sain oikean painon muutettua muutama sekunti ennen omaa nostovuoroa, joten tuli vähän kiire. 1 nosto 60kg onnistui. 2 nostoon lisäsin riskillä 5kg eli 65kg. Aloin tekemään nostoa, mutta en edes yrittänyt. Tanko nousi kyllä rinnankorkeudelle, mutta en uskaltanut mennä alle. 3 nostoon taas asenne kuntoon, se on vain otettava. Niinhän se tuli ja onnistumisen ja helpotuksen tunne valtava. 65kg on sama kuin ennätykseni maaliskuulta, eli puoleen vuoteen en ollut tätä painoa saanut ylös.

Tästä lajista jäi mieleen onnistuneet suoritukset kovassa paikassa, mutta myös tietoisuus siitä, missä minun pitäisi painojen puolesta olla. Ensimmäinen ylimennyt tempausyritys 50kg osoitti, että edellytyksiä on nostaa 55kg-60kg kun tekniikka vain saadaan paremmaksi. Rinnalleveto+työntö pitäisi periaatteessa olla jo tuolla 70kg tuntumassa, mutta tämä vuosi ei ole vienyt sitä eteenpäin niin paljon, kuin olisi pitänyt. Olen kerran saanut 67,5kg rinnalle ja työntänyt räkistä 70kg, eli 70kg on hyvä seuraava tavoite rive+työntöön.

10496935_275257162675105_458974709556384284_o

Laji 3: ”V8”

4 x 8 power clean , 8 front squat, 8 shoulder to overhead. Paino 75kg (miehet), 52,5kg (naiset). Aikaraja 7 minuuttia.

Tulos: 7:54, eli tekemättä jäi 54 toistoa, ehdin tehdä siis 1 kokonaisen kierroksen ja rivet, kyykyt ja 2 työntöä. Sijoitus 43/55.

Rivet ja etukyykyt meni ihan ok, mutta nuo shoulder to overheadit… Kyllä se vaan painoi. Split jerkiin piti siirtyä aika nopeasti, enkä tainnut kovin montaa saada putkeen tehtyä. Jossain vaiheessa muutinkin ajatuksen niin, että tuo shoulder to overhead on minulle clean&jerk ja että siihen tuo 52,5kg on kevyt paino. Tämä auttoi taistelemaan muutamat toistot. Tämä laji jäi harmittamaan. Jos olisin saanut 4 työntöä enemmän tehtyä, olisin ollut sijalla 29 ja saanut yli kymmenen pistettä enemmän. Nyt en vaan parempaan pystynyt.

Näiden kolmen lajin jälkeen olin sijalla 44.

10495329_275257472675074_8844842193190095002_o

Voihan ”V8”, ilme kertoo kaiken…

Laji 4: ”ME”

2min ME viivajuoksu – 1min rest – 2min ME muscle up + rengasdippi – 1min rest – 2min ME KB rive ja työntö 2x24kg (miehet) / 2x16kg (naiset)

Tulos: 59 sijoituspistettä kolmesta osiosta. Sijoitus 18/55

10498050_275481362652685_4452317456211835755_o

Viivajuoksussa lähdin melko rauhallisesti liikkeelle. Pyrin menemään kohtuullisen matalalla koko ajan ja juoksemaan pitkällä askeleella. Viivajuoksussa koko kämmenen piti koskea viivan yli, joten astuin reilusti viivan yli, joten kosketus oli helpompi näin, kuin että olisi kurottanut viivan yli. Kun kuulin aikaa olevan 20sekuntia jäljellä, tajusin, että minulla olin mennyt ehkä liiankin rauhallisesti ja sain loppuun vielä vähän tahtia kiristettyä. Sain tulokseksi 39 juoksua ja olin tässä osiossa sijalla 10/55, eli todella hyvin meni.

Muscle-up+dippi -yhdistelmää en ollut aikaisemmin kokeillut. Onnistuin lämmitelyssä tekemään yhden onnistuneen suorituksen ja olo oli luottavainen. Ajatuksena oli tehdä toistot ykkösinä, eli yksi muscle-up+dippi ja sitten alas ja lyhyen tauon jälkeen uudestaan renkaisiin. Jalat olivat melko hyytelöä viivajuoksun jälkeen, eikä minuutti ole kovin pitkä aika palautua. Kun hyppäsin renkaisiin, ei jalkojen väsymystä onneksi enää huomannut. Sain muscle upin ylös ja siitä helposti dipin. Päätinkin koittaa suoraan toista. Ne tuli myös. Tein vielä kolmannen yhdistelmän ja olin saanut siis jo kuusi pistettä. Sain vielä tehtyä 2 kertaa kakkoset ja viime sekunneilla vielä yhden muscle-upin. Yhteensä siis 11 pistettä. Olin tässä osiossa 2/55, hävisin voittajalle vain yhden pisteen, eli yhden dipin.

Jäin ehkä liikaa leijumaan onnellsuuden tunteeseen, kun olisi pitänyt jaksaa vielä taistella kahdella 16kg kahvakuulalla rive+työntöjä kahden minuutin ajan. Toki nuo muscle-upit ja rivet painoivat alla aika kivasti, mutta kuulaosio meni luokattoman huonosti. Olin sijalla 47/55.

Tässä lajissa 4. tuli kyllä tasoitusta aika monelle siinä, että 55 naisesta vain 22 sai muscle-uppeja. Osa sai siis lepoaikaa ennen kuulaosiota yhteensä 4minuuttia. Lisäksi pistelasku ei tosiaan ollut tasapuolinen osioiden välillä. En tiedä olisiko tilanne muuttunut omalla kohdalla mihinkään ja olisinko kuitenkaan noussut semifinaaliin 30 joukkoon. Olisi vain pitänyt tehdä V8 lajissa ja kuulissa muutamat toistot enemmän, niin ei tarvitsisi syitä hakea muista kuin itsestä :)

Sijoitus oli siis 37. ja pitäähän siihen olla tyytyväinen. Tietää mitä kehittää, mutta myös tietää sen, että tietyillä osa-alueilla voi taistella ihan suomen huippuja vastaan. CrossFit on kuitenkin laji, jossa pitää olla todella monipuolinen. Mikä parasta, se edellytttää myös monipuolista harjoittelua.

 

CrossFitiin kuuluu vahva yhteisöllisyys ja muiden kannustaminen. Onnistumisista iloitaan yhdessä.

CrossFitiin kuuluu vahva yhteisöllisyys ja muiden kannustaminen. Onnistumisista iloitaan yhdessä.

Kuvista kiitos Arttu Muukkoselle!

Avainsanat: ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *