Kesän treenivinkit top 3

Miten olet onnistunut liikkumaan kesän poikkeusoloissa? Sillä poikkeusoloja nämä helteet on näillä leveysasteilla todellakin olleet! Ellet ui, vesijuokse tai liiku salilla, on melkein liian lämmintä. Lämpö väsyttää ja se myös nostaa sykkeen nopeasti, hengästyy ja uupuu nopeammin. Juomisestakin pitää muistaa huolehtia.

Treenaaminen onnistuu tietysti aina, jos haluaa. Lenkille täytyy lähteä aamuvarhaisella tai myöhään illalla ja pyöräillessä kuumuus ei tunnu ja avovesissä uiminen sujuu kerrankin! Salilla on mukavaa – ilmastointi tekee treenistä intensiivistä ja tehokasta.

Jos juoksuunlähtö kuopii vielä niissä lähtökuopissa, lukaise muutama käytännön vinkki juoksuun lähtemiseen tästä!

 

Kesäohjelman suunnittelu kannattaa

Jollakin on lomaa viikko, toisella jopa viisi tai vieläkin enemmän. Toiset suunnittelevat lomajaksolleen enemmän tai vähemmän tekemistä. Joku haluaa tarkan aikataulun, mitä tapahtuu ja milloin, toinen taas listaa tehtävät mielessään ja yksi haluaa vapauden valita ja tehdä, mikä milloinkin tuntuu hyvältä. Hyvät puolet kaikissa!

 

Minun kesässäni yhdistellään suunnittelemattomuutta ja aikatauluttamista – siellä on enemmän vapautta tehdä ja toteuttaa asioita sään ja mielialan mukaan. Autotallin siivous, tietyt maalausurakat tai joku mökkiprojekti. Niiden toteuttaminen kuitenkin on ollut ihan auringonpaisteen ja oman mielialan varassa. Ja siitä minä tykkään!

 

Jos suunnittelen lomaa, siellä löytyy aina aikaa liikkumiselle. Sillä ei sitten ole väliä, onko se lenkki vai HIIT-treeni vai joku ihan muu. Mutta treeniä sinne mahtuu, koska se nyt on osa elämää.

 

 

Lomalaisen treenivinkkejä

Tämä kesä ja kuuma sää ajavat sisätiloihin, joten silloin pitää ehdottomasti hyödyntää lomapaikkakunnan liikuntakeskukset, kuntosalit ja muut. Ja muutenkin niitä on kiva kokeilla.

Lämpimässä hellesäässä pyörälenkki on mukava toteuttaa, avovedet tarjoavat vihdoin meille suomalaisille vesiliikkumisen riemut ja juoksulenkkiin hyödyntää pitää viileämmät hetket.

 

1. Nopea lenkki ja mäkivedot

Lämmittele ainakin 10 minuutin rennolla lämppärivauhdilla. Sitten joko yhtä mäkeä tai ehkä käytettävissä oleva mäkinen reitti toimii hyvänä mäkivetopaikkana.

  • Juokse mäki ylös ja kävele tai hölkyttele alas
  • Loiki mäki ylös ja kävele alas
  • Ota mäkeen vaikka 10 tasahyppyä ja kävele alas
  • Askelkyykkykävele mäki ylös ja kävele alas

 

2. HIIT juosten, soutaen tai vaikka vesijuosten

Lämmittelyksi 5-10 minuutin rentoa menoa. Sitten viisi kertaa 1 minuutin tiukempia vetoja, joita seuraa aina vaikkapa minuutin palauttelu. Aikaa ja kertoja voi toteuttaa, mikä tuntuu itselle kivalta – minä pidän minuutista. Viisi vetoa, palauttelua ja uudelleen. Vaikka kolme kertaa. Siitä tulee jo 30 minuuttia. 2 kierrostakin toimii :) Jäähdyttelyt sykettä lasketellen loppuun, kevyet venyttelyt ja uimaan!

 

3. Lihaskuntotreeni HIIT vaikka laiturilla

Lämmittely hölkäten, hypellen, pyöräillen tai muulla tavoin. Sitten viiden liikkeen setti ympäri niin monta kierrosta, kuin tehokkaalta tuntuu 3-5 toimii varmasti! Kello toimii apuvälineenä tai voit laskea toistoja. 45 töitä ja 15 palautusta tai vaikkapa 20 toistoa.

  1. Askelkyykkyhypyt (tai askelkyykyt)
  2. Punnerrus
  3. Vatsarutistus
  4. Vuoristokiipeilijä
  5. Sumo-kyykky ja potku

 

Kyllä näillä kesän treenejä toteuttaa! Ja lisää tästä omaan treeniohjelmaasi joku – tai kokeile kaikki!

 

Ihana kesä onneksi näyttää jatkuvan – nautitaan siis :)

Avainsanat: , , , ,

Tuija Silver-Lager

Tuija Silver-Lager

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *