Kolme kuukautta vanhempana ja viisaampana? Eli kuntoprojektin päätös

Mika kertoi juuri kirjoituksessaan, mitä kannattaa ottaa huomioon personal traineria valitessa. Jos olet jo valmiiksi hyväkuntoinen, tuskin tiedät tarvitsevasi personal traineria. Varmaan se on käynyt usein mielessä, koska onhan se nyt tällä hetkellä niin pop ja hip, että salilla huhkitaan lempeän tiukka raippa vieressä viuhuen. Onhan se hienoa, että voi sanoa kaikille, että ”treenaan personal trainerin kanssa”. Mutta ennen kuin hankkii sen personal trainerin ja treenaa hänen kanssaa jonkin aikaa, ei voi tietääkään, miten hyvä sijoitus se on.

Personal trainerin hankkiminen on useimmiten rahasta kiinni. Tosiasia on kuitenkin, että projektiin personal trainerin kanssa ei riitä pelkkä rahallinen sijoitus, koska suurempi sijoitus tulee löytyä kalenterista. Vaikka laittaisit tuhat euroa talteen omaa valmentajaa varten, se itsessään ei kuitenkaan tuo sinulle parempaa kuntoa. Tarvitaan ne tunnit, jotka vietetään treenaten.

David Collection

Tavallaanhan netistä voi löytää kaikkia mahdollisia ohjeita, joilla omat treeninsä voi viedä uudelle tasolle – mutta se onkin helpommin sanottu kuin tehty. Kuka tarkastaa, että teet liikkeet oikein, teet niitä tarpeeksi, teet niitä niin, että kuntosi kehittyy, etkä vain junnaa paikoillasi? On nettivalmennuksia, Fitlandia ja muita sporttisia sivustoja, joilta löytyy paljon ammattitaitoisia vinkkejä ja inspiroivia neuvoja. Personal trainer on kuitenkin siellä vain sinua varten, edes sen tunnin viikossa, ja valitsee näistä vinkeistä sinulle sopivimmat.

Personal trainer on sijoitus sinuun itseesi. Siihen menee rahaa ja aikaa.

_MG_6107

Minä löysin personal trainerini cross-training-salilta. Sanoisin, että personal trainer kannattaakin etsiä juurikin sellaisesta paikasta, missä treenataan siihen tyyliin, mistä tykkäät tai tiedät, että kyseisellä salilla treenaa itsesi tyylisiä ihmisiä. Tai oikeastaan minulla kävi tuuri – personal trainerini oikeastaan löysi minut, eikä toisinpäin.

Kirjoitin blogiimme jutun siitä, kuinka treeni ei oikein kiinnosta ja kuinka en saa tuloksia aikaan. Tämän kirjoituksen myötä sain monenlaista palautetta, muun muassa ”en mä kyllä mee enää treenaamaan, jos se on kerta noin ankeeta”. Hirmu hyvä treenibloggaaja, kun inspiroinnin sijaan latistaakin lukijoiden intoa! Tosin, tiesin kyllä, että tällä urheilijalla oli pilke silmässä kommenttinsa kanssa. Mutta kyseisen kirjoituksen jälkeen sain kutsuja muutamille saleille – mutta niiden kutsujen joukossa oli yksi ylitse muiden, johon sitten tartuin. Tiesin silloin, että kyseessä on hirmu hyvännäköinen kaveri, joka on valmentajana selkeä, eikä varmaan mikään tiukkapipokaan, koska olin häneen kerran joskus yön pikkutunteinakin törmännyt. Vähän tosin epäilytti, koska olin jo vuosia aiemmin vannottanut itselleni, etten sekaannu enää yhteenkään laskuvarjojääkäriin. No, meenköön, ajattelin.

Pienen suunnittelupalaverin jälkeen löysinkin itseni seisomasta Esportilla kehonkoostumusvaa’alla ja huhkin salillatekemässä kuntotestejä. Nämä kolme kuukautta sitten tehdyt testit olivat minulle ensimmäiset laatuaan – kehonkoostumustani ei ollut koskaan tsekattu ja edellinen kuntotestini taisi olla lukioaikoina. En ole koskaan uskonut, että kun hyppäät jollekin laudalle, se voisi sen salaman sekunnilla kertoa mitä sinun sisäelinten ympäriltä löytyy. Tämä printterin syöksemä lappunen kuitenkin kovasti kohotti mielialaani, kun rasvaprosentti oli melko matala varsinkin tällä ruokahalulla ja lihasmassaakin oli ihan kivasti. Kuntotestissä testasimme maksimivoimaani etukyykyssä, maastavedossa, penkkipunnerruksessa, pystypunnerruksessa, leuanvedossa, turkkilaisessa ylönousussa ja punnerruksissa. Minulla ei ollut mitään vertailukohtaa, oliko tulokseni hyviä vai huonoja, mutta ehkä olin vähän pettynyt, enkä oikeastaan tiedä edes, että miksi.

Viimeisen kolmen kuukauden ajan treenasimme yhdessä noin kerran viikossa. Muutaman kerran jouduimme töiden takia jättämään yhteiset treenit väliin ja minä olin melkein kolme viikkoa välissä kipeänä. Mutta näihin kolmeen kuukauteen mahtui monenlaisia treenejä, onnistumisen ja epäonnistumisen tunteita, tuhat tarinaa ja monta haukotusta, koska treenasimme pääosin kuten opin…

David Collection

Epäonnistumisen tunteet tulivat lähinnä jakson alussa, kun huomasin omat heikkouteni alleviivattuina. Pilatesohjaajana mieltä ei kovinkaan lämmittänyt huomata, että keskivartaloni lihakset ovat surkeassa kunnossa, kyykkytekniikkani on juuri niinkuin jumppasalissa olen oppinut, enkä osaa punnertaa.

Kolmen kuukauden aikana minulla oli kaksi ohjelmaa, joita molempia tein noin puolitoista kuukautta. Ohjelmat sisälsivät kolme salitreeniä ja siihen päälle pari aerobista, pääosin juoksua. Saliohjelmat olivat aikalailla jokainen koko kropalle, ja niissä oli viidestä kahdeksaan liikettä per ohjelma. Juoksut olivat intervallityyppisiä, tosin useimmiten havahduin lenkkipolulla painelemassa samaa tasaisen tappavaa tahtia kuin yleensäkin. Yhtenä tavoitteenani oli kehittää juoksukuntoa, mutta sitä en ole varsinaisesti päässyt testaamaan vielä. Haluaisin edelleen juosta puolimaratonin johonkin reilusti alle kahden tunnin, mutta tulen aina kipeäksi pitkän lenkin jälkeen, niin en ole uskaltautunut osallistua mihinkään juoksutapahtumaan vielä… Tärkeimpänä tavoitteenani oli kuitenkin saada salitreeni rullaamaan ja tuntumaan – ja siinähän onnistuin.

IMG_6362

Kun kolmen kuukauden jälkeen eli viime viikon tiistaina oli aika tehdä niin sanotusti lopputestit, minua jännitti älyttömästi. Hyvähän siinä ei heilunut – aloitimme kehonkoostumusmittauksella, jossa tulokset olivat huonontuneet. Mitä hittoa! Tähän on varmaan miljoona syytä, mutta ehkä päällimmäisenä se, että vedin muutamia viikkoja aiemmin melko tiukkaa linjaa treenin ja erityisesti ruokavalion suhteen yhtien kuvausten takia, ja puolestaan sen jälkeen en ainakaan ruokavalion suhteen ollut yhtään tiukka. Mutta, koska en ole koskaan uskonut tuohon kehonkootumusmittaushommaan, kun se ei vaan istu järkeen, että seison sekunnin jollain laudalla ja sitten joku voi kertoa mulle, mitä minun sisäelinten ympärillä on, en aio niitä lukuja tarkasti tuijottaa muutenkaan.

IMG_8163

Kehonkoostumustulos jäi ehkä vähän kaivamaan mieltä sitten kuntotestin ajaksi ja olinkin ehkä tavallista hiljaisempi koko testin ajan. Mietitytti, jos kuntotestikään ei yhtään näytä parempia tuloksia! Mutta sehän näytti ja saan olla tyytyväinen kolmen kuukauden tehotreeniin.

Laitetaan lukuja sen verran peliin, että tässä kehitysprosentit liikkeittäin:

Etukyykky 15.7894737%
Mave 12.5%
Penkkipunnerrus 20%
Punnerrukset 800%
Leuanveto 150%
Pystypunnerrus 30%
Turkkilainen 25%

IMG_9349

Tästä kirjoituksesta tuli vähintään tuplasti pidempi kuin olin ajatellut. Joo joo, kunto kehittyi ja osaan käydä salilla, mutta siisteintä tässä kolmessa kuukaudessa oli se, että sain uuden supertyypin elämääni. Jussi, olet ihana ja selkeä valmentaja ja ehkä yksi kärsivällisimmistä ihmisistä, mitä maa päällään kantaa! Vielä minä sulle ne leuanvedot näytän ja kerron pari tarinaa lisää.

Jos teille ikinä tarjoutuu tilaisuus treenata personal trainerin kanssa, tarttukaa siihen. Älkää epäröikö, koska se voi olla teidän elämän paras juttu. Yksi rakas ystäväni aloitti juuri treenaamisen personal trainerin kanssa, vähän niinkuin sattuman kautta. Hän oli jutellut personal trainerin kanssa ihan vain uudelle salille vaihtaessaan ja päätyikin kotiin 10 kerran PT-paketti kainalossa – nimimerkillä ”Heräteostosten tekoa jo vuodesta -84”. Luottakaa intuitioon ja antakaa mennä! Heräteostokset kannattaa tehdä kuntosalilla eikä kauppakeskuksessa.

Tähän päättyy tällä erää säännöllinen kirjoitteluni Fitlandiassa. Minun ja meidän meininkiä voi edelleen seurailla Ny reenataan -blogin puolella. Kiitos ja hei!

<3 Anne

Avainsanat: , , , , , , ,

Anne Teräväinen

Anne Teräväinen

Anne on 27-vuotias markkinoinnin ammattilainen, joka treenaa Fitlandian opeilla kohti parempaa kuntoa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *