Kotimindfulnessiä ja kiitollisuusharjoituksia

Sinä päätät, millainen päivä tästä tulee. Kyllä, sinä ihan itse. Ei pomo, perhe tai pienellä käsialalla täyteen kirjoitettu kalenteri. Ajatuksen voimalla asennoidut tulevaan päivään joko niin, että se on hyvä tai sitten huono.

Huonosti nukutun yön jälkeen seuraava päivä ei lupaa hyvää. Mietit aamulla hampaita harjatessasi, miten jaksat iltaan asti. Tai jos illalla on tiedossa treffit ystävän kanssa, sujuu päivä kevyin askelin aamusta saakka ja ohitat pikkuongelmat olankohautuksella. Onko näin?

Minä löysin arkeen kiitollisuusharjoitukset. Välillä niitä muistaa käyttää useammin ja välillä harvemmin, mutta kun ne on kerran tiedostaen löytänyt, on niiden voimaannuttavaa vaikutusta helppo käyttää silloin, kun se tuntuu tarpeelliselta. Niin hyvänä kuin huononakin hetkenä.

 

Aamuharjoitus hyvään päivään

Kello soi. Sillä samalla hetkellä tulevan päivän ohjelma räjähtää tajuntaan. Bäng – kokous, vieraat, siivous, kiireinen aikataulu, sairas lapsi – mitä ikinä. Sydämen syke kiihtyy ja vatsassa muljahtaa. Tee tästä nyt hyvä päivä!

Hei, peruutus! Otappa takaisinpäin. Se ohjelma räjähtää tajuntaan ja olet jo valmis syöksymään ylös sängystä. Tähän seis. Jää tajunta jo heränneenä vielä minuutiksi sänkyyn. Hengitä – pakota hengitys paniikkihengityksestä rauhalliseksi, syväksi hengitykseksi. Ja syke laskee.

Samalla kun hengität, löydä tulevasta päivästä ainakin yksi hyvä asia, asia, josta aidosti tunnet kiitollisuutta, jota ajattelemalla päivä näyttää jo aavistuksen helpommalta. Löytyykö?

Joskus niitä voi ajatella useita, kolme on loistava määrä. Kahvitunti, ruokatunti ja iltapäiväkahvi? Tai ajatus eilen ostetusta uudesta leivästä aamupalalla; päälle kinkkua, juustoa ja kurkkuviipaleita. Vai kiva työkaveri, puhdas auto tai ne keltaiset kumisaappaat, joissa jalat säilyvät aina kuivina ja joiden näkeminen jo piristää? Jotain tällaista ehkä.

Terveyskin toimii silloin jos lähellä on sairautta, valoisa aamu tai raikas sää. Mutta löydä se tai ne asiat, jotka aidosti siihen hetkeen positiivista energiaa. Ja vasta sitten nouse ylös. Jos koululaiset kiukuttelevat, laita heidätkin löytämään joku kiva asia tulevasta päivästä. Asia, jota odottaa. Toimii lapsillakin :)

 

Iltaharjoitus, joka rauhoittaa mielen yöksi

Meillä on usein kiire. Ja se on sana, jota käytän harvoin, koska kiire on minulle sitä, että olen suunnitellut aikataulut huonosti tai jokin on mennyt vikaan. Kiire on vähän jotain pieleen mennyttä. Positiivinen kiire taas on sitä, että elämä on aikataulutettua, mutta se ei pursua yli. Tai tekee sitä vain ajoittain, ei aina. Meillä on siis usein aikataulutettu arki, jossa ei ehdi pysähdellä ihastelemaan ensimmäisiä leskenlehtiä tai sadepisaroiden kaunista muotoa. Kello vie meitä eteenpäin eikä sitä voi pausettaa. Multitaskataan – tehdään useita asioita samanaikaisesti tekemättä sitten kuitenkaan oikein kunnolla mitään. Muistamatta niistä hetkistä juuri mitään.

Tämä kiireen tai aikataulutuksen rullaus pitää saada pysähtymään. Viimeistään illalla. Muuten uni ei riitä tai se ei tehoa. Mieli pursuilee mennyttä päivää ja kelaa tulevaa. Laita sille piste. The End.

Pysähdy makuuasennossa ennen unen tavoittelua silmät suljettuina. Ajattele kehoa, miltä asento tuntuu, sattuuko johonkin, missä tuntuu hyvältä. Aisti, miltä hengittäminen tuntuu. Syvä ja rauhallinen hengittäminen. Tunne vatsan pullistuminen sisäänhengityksellä ja sen palautuminen paikalleen uloshengityksellä. Sitten ajattele mennyttä päivää. Löydä vähintää yksi asia, josta olla tässä kuluneessa päivässä kiitollinen. Tai vaikka kolme. Muistele hetkiä ja tartu kiitollisuutta herättäviin asioihin tai hetkiin ja tarkastele niitä. Tule tietoiseksi hyvistä asioista. Ja aisti niitä ja niistä tulevia tuntemuksia. Päiväkodin ovella juteltuja mukavia asioita, työpäivän aikana tehtyä onnistumista tai lenkillä kulkenutta kevyttä askelta.

 

Mitä kiitollisuudella tai pysähtymisillä sitten saa?

Sillä saa positiivisemman olon. Olon, että tästä voi selvitä voittajana ja että tässä elämässä on niin paljon hyvää. On arkea, jossa kukkii leskenlehtiä. On hyviä ihmisiä. Kohtaamisia, joista saa voimaan. Positiivisuutta. Hyvää mieltä. Ja sitä, että elämä alkaa vähitellen näyttää siltä, että siinä on paljon hyvää. Paljon syytä olla kiitollinen!

Kiitollista päivää just sulle :)

 

Tuija Silver-Lager

Tuija Silver-Lager

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Tuula

    Tuossa on hyvältä kuulostava juttu. Eikä ole kenellekään liian vaikeaa tai aikaa vievää!
    Meillä kaikilla löytyy varmasti ainakin yksi asia aamuun ja iltaan:) ei kun kokeilemaan.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *