Kuka tahansa voi oppia uimaan!

Monella kuntoilijalla on haavena osallistua triathlon kilpailuun, mutta suurin kompastuskivi haaveen toteuttamiseksi on uintiosuus. Pyöräily ja juokseminen sujuu useimmilla hyvin, mutta uinti on yleensä laji, joka aiheuttaa mietintää. Uinti tuo haasteita lajin teknisyyden kautta ja lisäksi vielä pitäsi hallita omaa vartalonsa vedessä. Kuka tahansa voi kuitenkin halutessaan oppia tämän taidon, jos vain haluaa!

IMG_2284

Inspiraatiota voit hakea YLE:n ohjelmasta, ”Tähtäimessä triathon” jossa neljä sohvaperunaksi leimattua henkilöä alkavat harjoitella triathlonkilpailua varten. Heidän uintitaitonsa ei ollut maata mullistava alussa, mutta jokainen heistä suoritti triathlonkilpailun viime kesänä. Kannattaa tietenkin erityisen tarkkaan katsoa jakso nr 2, missä minä annan vinkkejä uintitekniikkaan.

Joulun aikaan minun lapsuuden ystävät näkivät ohjelman ja kysyivät voisinko pitää heille yhden tunnin uintiopetusta. Tytöillä oli paljon intoa, mutta osalta puuttui uikkareita ja uimalaseja ja kenelläkään ei ollut uimalakkia. Oma varustevarastoni on sen verran iso, että kaivoin tarvittavat välineet ystävilleni ja jouluna pidin heille tunnin mittaisen treenin. (Huomaa videossa upeat FINLAND uimalakit) Näillä tytöillä ei ole tavoitteena osallistua kilpailuihin. He halusivat vain oppia uimaan paremmin. Tunti alkoi 5min omalla lämmittelyllä. Kaikki kolme uivat mummorintauintia. Mummorintauinnissa on sellainen huono puoli, että siinä kipeytyy niskat nopeasti, koska siinä joutuu jännittämään päätä taaksetaivutukseen. Suosittelen välttämään tätä uintityyliä! Opettele ennemmin uimaan kunnon rintauintia tai vapaauintia, tai hae vaikka vesijuoksuvyö ja vesijuokse, muttä älä kuormita sun niskaa tällä tyylillä!

Minun ystävilläni suurin ongelma oli hengittäminen uidessa, joten harjoittelimme tätä paljon. Tytöille iski myös lievä paniikin tunne kun tehtävä oli pidättää hengitystä veden alla. Tietenkin se on inhottava tunne kun et voi enää normaaliin tapaan hengittää vapaasti. Pelon voittaminen ja sisäisen rauhan löytäminen ovat avainsanoja tässä vaiheessa. Jos panikoit jännität lihaksia ja kulutat enemmän happea ja tarve hengittää kasvaa. Jos rentoudut, hapen kulutus vähenee ja voit olla pidempään veden alla. Teimme hengityksen kontrolloimisharjoituksia veden alla, ja istuimme uima-altaan pohjalla rauhoittamassa mielemme. (Pienen opastuksen jälkeen kaikki pääsivät myös alas istumaan pohjalle)

Olen aivan yllättynyt miten nopeasti tytöt oppivat olemaan altaassa ja sisäistivät ohjeeni. Luulin myös, että ystäväni olisivat viihtyneet paremmin saunaosastolla kun altaassa, mutta yllätyin tässäkin siitä, miten innostuneita he olivat oppimaan uutta. Aivan kun he olisivat nyt oivaltaneet sen minkä itse ymmärsin 10-vuotiaana, miten mahtava elementti vesi on ja miten ihanaa siinä on liikkua.

Tässä videossa voitte nähdä pienen näytteen ystäväni oppimista taidoista yhden tunnin aikana. Melko uskomaton suoritus tältä triiolta ja mielestäni he todistavat tässä, että kuka tahansa voi oppia uimaan vapaauintia. Ei tarvitse olla urheilutaustaa kunhan on liikenteessä hyvällä fiiliksellä, ja tietenkin oppimista edistää se että on hyvä coachiopastamassa :D

Hyvää Uutta Vuotta teille kaikille ja mukavia treenejä!

Avainsanat: , , ,

Linda Laihorinne

Linda Laihorinne

Kirjoittaja on 29-vuotias kilpauimari, joka edelleen pistää nuoremmat kilpasiskot koville. Linda on kokenut arvokisakävijä, EM-kisoihin hän on osallistunut yhteensä 6 kertaa. Yhdet MM-kilpailut hän on myös nähnyt kisa-altaan puolelta. SM-kisa-altaasta reppuun on kertynyt lukuisia mestaruuksia sekä iso kasa himmeimpiä mitaleja.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • ninni

    No kyllä! Mä ilmottauduin triathlonille pikamatkalle ihan ilman minkäänlaista vapari uintikokemusta. Pääsin osallistumaan kotikaupunkini uintiseuran kurssille, josta sain kyllä kullanarvoiset opit! Nyt harmittaa etten ole aiemmin tajunnut kuinka hieno laji uiminen onkaan! Aion kyllä siirtää innostukseni lapsiini :-) ja opin kuin opin näin vähän yli 3-kymppisenä.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *