Kuluneen viikon jumppahumpat: viikko 49

Elämä jatkaa puolijärjettömän kiireisellä radallaan. Kuluneen viikon yleisin kombo taisi olla mallia aamuherätys > töihin > (kokous) > treenit > ruokakauppaan/iltamenoon > nukkumaan. Koska treenaaminen on lystiä, salilla tapaa mahtavia tyyppejä ja raudan kanssa painiminen auttaa muutenkin melkein kaikkiin oman elämäni kuviteltavissa oleviin pulmiin, olen kuitenkin pitänyt rodin, että mieluusti ainakin neljä kertaa viikkoon ennätän salihommiin. Siltä osin meni tämäkin viikko nappiin.

Viikko 49: 9.–15.12.2013
maanantai: crossfit 1 h
tiistai: crossfit 1 h 45 min
keskiviikko: crossfit 1 h
torstai: –
perjantai: crossfit 1 h
lauantai: –
sunnuntai: crossfit 1 h

Picture is unrelated. Perjantain piparitalkoiden
lopputulemana talo, joka on gay as a
christmas cookie.

Luetteloa katsoessa tulee kyllä kieltämättä sellainen olo, että joskus voisi tehdä jotain muutakin kuin crossfittailla menemään. Esimerkiksi juokseminen, uiminen, luistelu ja boulderointi kaikki kutsuvat minua puoleensa. Toisaalta perustreenaaminenkin on niin hauskaa, ettei kyllä melkein koskaan treeneihin lähtiessä ole sellainen olo, ettei huvittaisi mennä. Motivaatio-ongelmia ei siis ainakaan ole (ajanhallintaongelmia sen sijaan jossain määrin kyllä). Eilen illalla esimerkiksi jätin väliin juhlat, koska halusin mennä skarppina aamupäivätreeneihin tekemään riveä ja työntöä (osin skippasin kemut tosin myös siksi, että olen tällä hetkellä pennitön).

Maanantain ohjelmassa oli minulle uusi liike, boksikyykky (tai siis tiesin kyllä liikkeen, en vain ollut koskaan tehnyt sitä) 3×5 toistoa. Tein 60 kilolla, ensimmäiset kaksi sarjaa varsinaisilla sarjapainoilla olivat aikamoista tekniikan hakemista, mutta kolmas tuntui sitten suht kevyeltä. Pidän silti enemmän tavallisista takakyykyistä. Metcon oli hauska 2 + 4 + 6 minuutin härveli, jossa tehtiin soutua, boksihyppyjä, wall balleja, kahvakuulaheilatuksia ja burpeita.

Tiistaina kävin tekemässä sunnuntain väliin jääneen treenin, jossa pääosassa oli vanha ystävämme penkkipunnerrus, 3×5. Pääsin 40 kiloon. Penkkitulokseksi tuo nyt ei ole kummoinen, mutta koska olen aina ollut varsin surkea penkkaaja, olen siihen ihan tyytyväinen. Päälle tuli vielä metcon ja melkein tunnin verran ylimääräistä häröilyä, kuten pistoolikyykkyharjoituksia ja mobbailua. Keskiviikkona vaihteeksi tehtiin tempausharjoituksia: snatch balancea ja tall snatchia, joiden väliin oli virkistykseksi ujutettu boksihyppyjä. Harjoitteista tuli vähän päiväni murmelina -olo, kun tuntuu, että kaikissa yllämainituissa jumitan samoissa lukemissa. Boksihypyssä uskallus loppuu 91 cm kohdalle (ja se meni jo keväällä) ja tempausharjoituksia askartelen iänikuisella 27,5 kg:lla. Puuh. Metcon oli puolestaan mallia lyhyestä virsi kaunis: 500 m soutua. Meni 1.48. Ihan kiva tulos, ehkä inasen nopeamminkin olisin päässyt.

Torstaina ohjelmassa oli töiden jälkeen yksi toimituspalaveri ja kahdet pikkujoulut, joten siihen väliin nyt olisi turha ollut mitään treenejä ujuttaakaan, ja muutenkin oli lepopäivän paikka. Pikkujoulujen jälkeen laadin vielä annoksen piparkakkutaikinaa seuraavan illan piparitalkoita varten, joka sinänsä olikin jo sellainen eeppiset mittasuhteet saavuttanut kikatusmaraton, että aiheesta voisi laatia vaikka oman postauksen. Hieman osviittaa saa Lotan blogista (jossa on myös käynnissä CrossFit-kirjan arvonta, menkää osallistumaan mars!), mutta todettakoon vielä, että enpä ollut aiemmin rakentanut piparitaikinasta crack-luolaa.

Kräkkitalo kuvassa etummaisena.

Perjantaina puolestaan oli ihan ihana treeni: tehtiin thrustereita (3×5), hip trusteja ja kirsikkana kakun päällä bear complexia. Ihan parasta! Lauantaina parisenkymmentä treenaajaa CFH:sta kokoontui brunssille Arabian Dylaniin (nam!), jonka jälkeen pidin loppupäivänkin lepoa (tai siis siivosin ja puuhasin muita rästihommia). Tänään kävin tekemässä aamupäivätreenin pitkästä aikaa Konalassa. Siellä oli hieman ruuhkaisaa, mutta jumppailu sujui oikein hyvin. Treenasin pitkästä aikaa fivefingerseissä, kun reebokit olivat Hertsikassa, ja tuntui mukavalta. Taidan ensi viikolla pistää ne jalkaan kotisalillakin.

Avainsanat: , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *