Kuukausi ilman CrossFittiä – miltä nyt tuntuu

Nostokengät ovat tauosta huolimatta olleet jaloissani useammin kuin juoksukengät.

Olen tässä pitänyt koko elokuun taukoa CF-treeneistä. Tauko on pisin sitten syksyn 2013, jolloin pidin muuton ja muiden kiireiden takia myös kuukauden taukoa. Tällä kertaa pistämään CrossFitin katkolle, koska ilmoittauduin kahdesti viikossa pidettävälle uimahyppykurssille, jonka lisäksi elokuulle tuli paljon muitakin menoja. Tuumin, etten kuitenkaan ehtisi treenaamaan paljoakaan, joten voisin ottaa tilaisuudesta vaarin ja antaa kropalle lepoa.

Ihan täysin en kuitenkaan ole laakereillani lojunut, vaan uimahyppyjen lisäksi olen tehnyt yhden tai kaksi painonnostotreeniä viikossa, käynyt muutaman kerran juoksemassa ja osallistunut triathlon-kisoihin. Treenejä on kuitenkin tullut määrällisesti normaalia vähemmän eikä intensiteettikään ole ollut järin suurta, en ole tehnyt ollenkaan metcon-tyyppisiä hikijumppia enkä myöskään kovin raskasta voimailua (painonnostossakin lähinnä kakkosia ja kolmosia sekä komplekseja noin 70-80 % painoilla sekä erilaisia tuki- ja osaharjoitteita kuten pulleja ja maveja).

Miltä nyt sitten tuntuu? Pääasiassa siltä, että kroppa on saanut ihan hyvin lepoa, vaikka päivät ovatkin täyttyneet kaikenlaisesta touhusta. Toisaalta tuntuu myös siltä, että olen istunut liiaksi (lähinnä töiden takia) ja kroppa tuntuu jähmeämmältä ja väsyneemmältä, kun en ole liikuttanut sitä ihan entiseen tahtiin. Ruokahaluni tuntuu myös olevan aika lailla sidottu treenin määrään, ja etenkin aluksi tuntui siltä, ettei ruoka oikein maistunut, ei ollut samanlainen huutava nälkä, mihin on treenin jälkeen tottunut.

Motivaation kasvattajana tauko on myös ollut omiaan, en oikein malttaisi odottaa normaaliin treenirytmiin palaamista.

Ajattelin mennä tänään tekemään illalla nostotreenin ja huomenna sitten ihan sitä itseään CrossFittiä Helsinki Showdownin ensimmäisen karsintalajin merkeissä. En aio viralliseen karsintaan ilmoittautua (olen menossa kisoihin joka tapauksessa tuomariksi), mutta soudusta, tuplanaruhypyistä ja tempauksista koostuva avauslaji vaikutti sen verran hauskalta, että voisin sen joka tapauksessa tehdä. Kokemukseni mukaan koviin vetoihin tarvittava ns. metcon-kunto rapisee jo parinkin viikon tauon aikana, joten saa nähdä, miten raato olen sitten huomenna.

Noin muuten vielä tässä syyskuun ajan ajattelin treenata aika painonnostopainotteisesti. Minulla on työn alla Catalyst Athleticsin etukyykkypainotteinen viiden viikon nosto-ohjelma, jonka ajattelin tehdä loppuun ja yhdistää siihen korkeintaan pari metcon-vetoa viikossa. Lokakuussa sitten varmaan palaan taas toistaiseksi tekemään ihan oman salin ohjelmoinnin mukaista treeniä.

Avainsanat: , , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *