Kyykkäilyjä

Vuosi on vaihtunut joulukuusta tammikuulle kyykkäillen lisää voimaa. Ohjelmassa on ollut thrustereita (=etukyykky+ylöstyöntö), takakyykkyjä ja OHSiä (=valakyykkyjä). Ensimmäisellä viikolla 5×10 ja toisella viikolla 5×8. Nyt tällä viikolla pitäisi tehdä 5×6, mutta tulevan lauantain kisojen takia teen vähän kevennettyä ohjelmaa. Ohjeena on ollut sarjojen lisäksi vain ”go heavy” eli viimeinen sarja pitäisi olla jo oikeasti itselle raskas.

Thrustereissa 5×10 tein 25/30/35/40/45kg. Näissä pitkissä sarjoissa, joissa tulee ylöstyöntöjä, itsellä on ollut aina hankaluutena saada toistot tehtyä sujuvasti putkeen. Eli niin, ettei tarvitse välillä pysäyttää ja hakea jokatoistoa erikseen. Nyt sain 10 toistoa tehtyä putkeen, mistä olin supertyytyväinen. Minulla tässä auttoi, että myös tankoa alas tuodessa on tärkeää pitää ns. pakettikasassa ja valmistautua seuraavaan suoritukseen jo siinä vaiheessa. 5×8 tein 25/35/40/45/50/50kg. Tuossa on kuusi sarjaa, kun tuo ensimmäinen 50kg nousi vain seitsemän kertaa. Siinä tein juuri sen virheen, että pysäytin muistaakseni kuudennen toiston jälkeen, kun tuntui niin painavalta. Sitten se viimeinen ei enää noussutkaan ylös asti. Kokeilin kuitenkin 50kg uudestaan ja sain 8 onnistunutta toistoa putkeen. Tällä viikolla tein nuo kutoset sitten kevyemmin tuolla samalla 50kg, en lähtenyt koittamaan enempää. Thruster ykkösmaksimi minulla on tällä hetkellä 60kg, joka toivottavasti on tämän voimajakson jälkeen enemmän.

Takakyykyissä 5×10 tein 65/65/70/75/75kg. Tein nämä kyykyt ilman painonnostokenkiä. Välillä on hyvä kokeilla kyykkyjä myös muilla kengillä, itse käytin luottopalvelijoita Reebokin Nano kakkosia. Painonnostokengän kantahan on korotettu ja todella jämäkkä eikä anna yhtään periksi. Itsellä ei ole nilkan liikkuvuuden ja kyykkyyn pääsemisen kanssa ongelmaa, joten välillä on hyvä muistuttaa kroppaa siitä, millaista on tehdä raskaita kyykkyjä ilman painonnostokenkiä. Ja jos ongelmia liikkuvuuden kanssa on, niin pelkästään kengän avulla ongelmia ei missään nimessä pidä lähteä hoitamaan. 5×8 kyykyissä meni 65/70/75/80/82,5kg. Nämä tehtiin aamutreeneissä ja näistä jäi kyllä hyvä fiilis. Meitä oli isompi porukka samalla paikalla kyykkäämässä ja tuli sellainen positiivinen ”kun tuo niin minäkin” tsemppi päälle. Minun ykkösmaksimi on 92,5kg, eli periaatteessa tuo 8 kertaa 82,5kg lupailisi siihen korotusta. Ongelmana on ollut noissa maksimiykkösten yrityksissä, että en oikein saa sitä räjähtävyyttä ja viimeistä rutistusta irti. Tuntuu, että jaksan tehdä sitten sillä samalla aina kakkosen tai jopa kolmosenkin. Auttaakohan tähän ongelmaan joku kikkakolmonen? Vai onko se vain päästä kiinni?

OHS valakyykyissä 5×10 tein 25/35/40/45/47,5kg ja 5×8 35/40/45/50/55kg. Tuo 55kg oli kyllä jo tiukka setti. En olisi sitä ehkä uskonut enää saavani, mutta tässäkin treenikavereiden seura ja tsemppi toi kyllä lisävauhtia. Välillä sitä menee liian varman päälle suorituksilla, eikä uskalla yrittääkään isompia rautoja. Unroken karsinnoissa tein ykkösmaksimi ennätyksen 62,5kg, joten lähdetään nyt siitä, että ennätys parenee ainakin 65kg asti. Tässä video tuosta 5×8 viimeisestä 55kg

Tekisi mieli ostaa jotain uusia treenivaatteita, koska kaikkia ihanuuksia on tullut nyt kaupalle. Päätin kuitenkin, että ne  seuraavan vaatteen ostan, jos saan seuraavilla ykkösmaksimi yrityksillä parannettua thruster, takakyykky ja ohs ennätyksiä. Motivaatiota treeniin minun ei tarvitse hakea uusilla vaatteilla, mutta onnistuneista suorituksista voi aina palkita :)

-hanna-

image

 

Avainsanat:

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *