Lähde mukaan Paleokuukauteen

Yhteistyössä Paleokuukausi verkkovalmennus

Ruoka, Uni ja Liike

Näihin kolmeen asiaan kannattaa kiinnittää huomiota, kun haetaan jaksamista ja hyvää oloa, parempaa fiilistä. Ihannehan olisi, jos nuo kaikki kolme olisi koko ajan balanssissa. Näin ei kuitenkaan aina ole. Nämä kolme ovat asioita, jotka haastan sinut nyt laittamaan kuntoon.

Itsekin kaipaan tähän pientä tarkastelua, tilanteen päivitystä ja tsemppausta.

Miksi?

Minulla on tätä raskautta jäljellä noin 10 viikkoa. Olen voinut raskauden ajan erinomaisesti. Ensimmäiset kuukaudet nukuin väsymyksen takia todella paljon. Liikunta väheni huomattavasti huonon olon ja muuttuvan kehon ihmettelyn vuoksi. Vähentynyt liikunta ja yleinen väsymys vaikuttivat minulla myös niin, että epäterveellisempi ruoka alkoi maistua yhä useammin. Raskauden toisella kolmanneksella alkoi treenit kulkea, löysin sopivan unirytmin ja niiden kautta myös ruokavalintoihin jaksoi kiinnittää paremmin huomiota. Nyt kun on menossa raskauden viimeinen kolmannes, on todennäköistä, että jotain muutoksia näiden kolmen tärkeän asian suhteen on taas tulossa. Treenit tulevat keventymään, toivottavasti eivät kuitenkaan kokonaan lopu. Unirytmi on jo pari viime yötä muuttunut katkonaisemmaksi, kun hyvää nukkumisasentoa joutuu aina hetken hakemaan ja kyljen kääntäminen on aina oma yöllinen liikuntasuorituksensa. Haluan löytää mahdollisimman hyvän tasapainon raskauden loppuajaksi sekä valmistautua vauvan syntymään ja siihen kun tullaan kotiin, jotta koko perhe jaksaa ja voi paremmin.

Pojat ovat nyt kolmannella luokalla koulussa, päivät ovat pidentyneet ja läksyjäkin on alkanut tulla enemmän. He pyöräilevät pääosin koulumatkansa 5,5km suuntaansa eli 11km päivässä. Harrastavat aktiivista liikuntaa sekä urheiluseurassa, että pihapeleissä ja -leikeissä päivittäin. Liikettä heidän kohdallaan tulee varmasti riittävästi. Ruoka ja uni ovatkin asioita, joihin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota lasten hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Varmasti monessa perheessä.

Eli: syö terveellisesti, liiku päivittäin ja nuku riittävästi! Yksinkertaista, eikö totta? Mutta miksi sitten niin kovin vaikeaa kuitenkin useimmille toteuttaa?

Tarvitaan joku liikkeelle paneva voima. Itse aloin vuonna 2005 eli 10 vuotta sitten kiinnostua ravinnosta enemmän ja tein merkittäviä muutoksia ruokavalioon. Vuonna 2012 eli 3 vuotta sitten aloitin CrossFitin, joka muutti elämääni melkoisesti, koska sitä kautta tutustuin myös paleoruokavalioon, josta sain hyvät suuntaviivat parempaan jaksamiseen. Pikkuhiljaa treenimäärien lisääntyessä olen myös ymmärtänyt levon ja unen merkityksen. Aika-ajoin joku näistä elämän tärkeistä palasista joutuu vähemmälle huomiolle, mutta jos kaksikin niistä on kohtalaisessa kunnossa, pysyn toimintakykyisenä ja terveenä.

Ota ensin vastuu itsestäsi, omasta hyvinvoinnista. Jos olet äiti tai isä, ota vastuu myös kasvavista lapsistasi. Ole esimerkki. Huolehdi että he saavat riittävästi liikettä ja unta sekä ravitsevaa ruokaa.

Tämän alustuksen kautta itse asiaan:

Sain huikean blogiyhteistyöpyynnön Helsinki Paleon perustajalta Jaakko Savolahdelta. Hänellä alkaa Paleokuukausi -verkkovalmennus maanantaina 21.9.2015 Pääsin etukäteen vilkaisemaan hieman sen sisältöä ja voin kertoa, että nyt lähdetään mukaan.

Paleokuukausi on kuukauden mittainen verkkovalmennus, jonka aikana saat tiedot ja taidot viedä paleoruokavalio pikkuhiljaa osaksi omaa arkea. Tämä ei ole mikään kuukauden ihmedietti, vaan selkeä neljän viikon kokonaisuus, jossa joka viikko saat yhden tehtävän muuttaa arjen valintoja. Tehtävät herättelevät miettimään, pohtimaan ja kokeilemaan. Asioiden muuttaminen kertarysäyksellä on vaikeaa ja ehkä sen vuoksi monet eivät lähde edes yrittämään. Ruuan lisäksi valmennuksessa nostetaan tärkeänä esiin unen merkitys ja siihen vaikuttavat asiat, kuten esimerkiksi kännykän plärääminen ja tv:n katsominen juuri ennen nukkumaan menoa (tunnustan). Kun syö ja nukkuu hyvin, on varmasti virtaa liikunnan harrastamisen aloittamiseen.

Toisaalta jos olet jo aktiiviliikkuja, mutta tuntuu että tulokset junnaa paikoillaan, tulee loukkaantumisia, sairasteluita ja/tai palautuminen on hidasta. Silloin lienee paikallaan kokeilla muutoksia ruokavalion ja unen kautta.

Puhumattakaan lukuisista muista vaivoista, joihin paleo- tai paleotyyppisellä ruokavaliolla on koettu olevan positiivisia, parantavia vaikutuksia. Omasta perheestä ja lähipiiristä voisin nostaa esiin mm. vatsa- ja iho-ongelmat, akne ja allergiat.

En ole aikaisemmin osallistunut  mihinkään verkkovalmennukseen ja ehkä hieman ajatellut, että saman tiedonhan saa kyllä luettua muutenkin. Ravitsemustieteen opinnoissa meillä oli kuitenkin paljon verkko-opintoja, luentoja, tehtäviä ja aktiivista kokemusten vaihtoa ja palautteen antoa. Koin nämä sekä opettavina että motivoivina työskentelytapapoina. Oli sekä aikataulujen puolesta tietyt deadlinet, mutta kuitenkin kiireiseen arkielämään sopiva vapaus tehdä tehtävät ja kommentoinnit silloin kun ne itselle sopivat.

Verkkovalmennukseen osallistuvat pääsevät mukaan myös omaan Facebook -ryhmään, jossa voidaan vaihtaa kuulumisia ja hakea vertaistukea. Tämä tulee olemaan varmasti antoisaa. Itse tulen varmasti kertomaan kokemuksia paleon toimivuudesta raskauden viimeisellä kolmanneksella sekä siitä, miten paleotyyppinen ruokavalio sopii myös lapsille. Luvassa varmasti myös kuvia ja reseptejä. ”Mitä minä sitten voin syödä?” -Lienee nimittäin se yleinen kysymys, jos paleota lähestytään vai ajatuksella, että vilja- ja maitotuotteet vain kielletään. Nyt ei kuitenkaan tehdä niin, sen voin luvata.

Paleokuukausi valmennuksen voit ostaa Jaakko Savolahden sivuilta tästä. Saat nyt verkkovalmennuksen hinnasta -15% alennuksen kun lisäät ”käytä kuponki” -kohtaan koodin: armasmainio

Myös lasten aamupala voi näyttää tältä: Chia-mansikka-banaani-kaakao-kookosmaito-vanukas. Pekoni-kananmuna. Jauhelihaa, kurkkua ja omenaa.

Myös lasten aamupala voi näyttää tältä: Chia-mansikka-banaani-kaakao-kookosmaito-vanukas. Pekoni-kananmuna. Jauhelihaa, kurkkua ja omenaa.

Yhteistyössä Paleokuukausi verkkovalmennus

Avainsanat: , , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *