Lähtöruudussa

Tässä kohtaa projektia (ts. alussa) on paikallaan hieman kartoittaa lähtötilannetta, kehitysnäkymiä ja tavoitteita*. Tavoitteena on saavuttaa täpäkkä kunto, jonkinlainen henkilökohtainen fyysisen suorituskyvyn huippu, tai vähintäänkin kehityskelpoinen välitila ennen kolmattakymmenettä syntymäpäivää. Kyseinen päivä koittaa heinäkuussa 2013, joten aikaa tavoitteiden saavuttamiseen on suunnilleen kolmetoista kuukautta. Matkan varrella toivon kehittäväni hieman konkreettisempia tavoitteita, toistaiseksi hakusessa on tarkemmin määrittelemätön ”hyvä kunto”, jonka soisin ilmenevän kovempana kyykky- ja penkkituloksena, juoksuvauhdin ja -kestävyyden parantumisena ja kovempina greideinä kiipeilyseinällä. Lisäksi haluan pystyä vetämään edes pari leukaa!

Allekirjoittanut urheilun parissa, kesä 2011
 Costa Brava, Katalonia, alla maastopyörä.

Keinot tavoitteiden saavuttamiseen ovat ymmärtääkseni perinteiset ja hyväksi havaitut: paljon ja vaihtelevaa treeniä, tarpeeksi määrältään ja laadultaan kunnollista sapuskaa, riittävästi lepoa sekä kohtuudella huvituksia. Ryppyotsaisesta pinnistelystä ja kituuttamisesta en tule kuin pahalle tuulelle, ja tässä maassa on ihan tarpeeksi pahantuulisia kolmekymppisiä, joten oma huippukunto pitäisi saada aikaan leppoisalla meiningillä! Lajeina on tällä hetkellä juoksu, pyöräily, punttisali, kiipeily (yläköysi ja boulderointi, myöhemmin toivottavasti myös liidaus) ja satunnaiset muut aktiviteetit.

Fyysinen kunto, ruokavalio ja lepo ovat nyt ihan siedettävällä tolalla, mutta korjattavaa on: treenille varattu aika lipsahtaa turhan usein koneella lorvimiseksi ja tyhjäntoimittamiseksi, säännölliset ruoka-ajat on aika vieras konsepti ja ruokia tulee korvattua voileivillä, pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys eivät kuulu hyveisiini, ja yökukkumiset ja liian tiukat aikataulut sotkevat hyvin alkaneet elintapafiksaukset usein heti alkuunsa.

Sitten jännä  ja potentiaalisesti nolo  osio, jossa pitäisi tuupata kaiken kansan näkyville nykyiset speksit, joita siis lähdetään kehittämään. Listaan tähän nyt mitä keksin, täydennän listaa sitä mukaa kun keksin sisältöä tai saan mittaustuloksia. Esimerkiksi juoksuvauhti on toistaiseksi hakusessa, koska sportstracker on kaatunut kaksi kertaa jo lenkin alkuvaiheessa.

  • Ikä: 28
  • Pituus: n. 172 cm (mitattu vuosia sitten, mutta ei kai tässä iässä vielä kutistu?)
  • Paino: n. 65 kg (olen vähän laiska käymään vaa’alla, lukema on otettu viime viikolla salikäynnin yhteydessä)
  • Ympärysmitat (mittaan näitä jahka löydän jostain mittanauhan). EDIT 6.6.2012, mittanauha löytyi ja tällaisia mittoja paljastui: vyötärö (kapein kohta) 71 cm, navanympärys n. 80 cm, lantio lantioluiden kohdalta 93 cm, persien leveimmästä kohdasta 99 cm, reisi (levein kohta) 57 cm, hauis 27 cm (tätä oli vähän vaikea mitata itse), rinnanympärys 91 cm, alta 73 cm.
  • Juoksuvauhti: täysin hatusta vedetty veikkaus n. 8 km/h normaalilla keskitehoisella lenkillä
  • Pisin juostu lenkki: Viime kesänä jotain 12 km, tänä vuonna n. 10 km, mitattu ulkoilukartan avulla
  • Punttisalin sarjapainoista pitänee tehdä tarkempi erittely, mutta tässä jotain viime kerran treenipainoja: SJMV 55 kg, syväkyykky 47 kg, penkki 25 kg (surkeaa!), kulmasoutu 15 kg käsipaino, hauiskääntö 8 kg käsipaino
  • Kiipeilygreidi: 6A 
Tästä lähtee! Laiskanpulskea turisti Nîmesin
amfiteatterin huipulla, kesä 2011.

Erittäin asiallinen homma olisi tietysti käydä jossain kehonkoostumusmittauksessa (InBody?), mutta en ole toistaiseksi jaksanut selvittää, missä kyseinen operaatio onnistuisi ja mitähän mansikoita sekin maksaa. Pidetään mielessä.

*helvetti, kuulostan ihan joltain keskiverrolta bisneskonsultilta. Kohta laadin varmaan swot-analyysiä ihan kuumissani.

Avainsanat: ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *