Lasten ja nuorten voimaharjoittelu -voiman polku

Olin viikko sitten viikonloppuna Varalan urheiluopistolla seminaarissa, jonka aihe oli Lasten ja nuorten voimaharjoitteluTämän seminaarin mainos osui joskus alkuvuodesta silmiini ja herätti mielenkiinnon, että aloin heti laskemaan minkä ikäinen Voima on toukokuussa, että olisiko mahdollista kenties osallistua. Ilmoittauduin mukaan ja onneksi lähdin, oli nimittäin melko innostavat kaksi päivää.

voimaseminaari

Seminaari oli ihan super. Olen nyt viikon verran sulatellut kuulemaani, näkemääni ja kokemaani. Sain sekä vahvistusta omille näkemyksille, että paljon uutta rohkeutta. Aiheita oli niin paljon, että mitenkään en niitä yhteen postaukseen saa mahdutettua. Saattekin nauttia seminaarin annista minun kokemana useamman postauksen verran.

Seminaarin avasi kiekkovalmentaja Jukka Rautakorpi, joka johdatteli voimavalmennukseen heittämällä ehkä sen lasten ja nuorten voimavalmennukseen yleisesti liitetyn kysymyksen: ”Milloin niitä puntteja voi alkaa nostaa?” Voimaharjoittelu on mennyt viime vuosina Rautakorven sanoin Tonneista Toiminnallisuuteen, mikä tuli kyllä todettua viikonlopun aikana useampaan otteeseen.  Rautakorpi jatkoi hehkuttamalla ansaitusti legendaarista Jaakko Kailajärveä fysiikkavalmennuksessa: ”En olisi saavuttanut tätä asemaa suomalaisessa jääkiekossa ilman Jaska Kailajärven mentorointia”. Mielenkiinnolla jäinkin odottamaan seminaarin päätös luentoa ja käytännön harjoitusta, jossa Kailajärvi päästettiin ääneen.

Voimakeskus Kuntoon. Voimakeskus oli päivän sana ja toistui useammankin luennoitsijan esityksissä. Yksinkertaisesti voimakeskus tarkoittaa sitä, että kaikki lähtee keskivartalon hallinnasta. Kaikki liike, kaikki voima, tulisi lähteä keskivartalosta. Se on meidän voimakeskus. Voimakeskus ajattelun kautta on siis aivan ilmiselvää, että lasten ja nuorten voimaharjoittelun tarpeellisuutta ei tarvitse kyseenalaistaa. Punttien nostamista voidaan harkita, kun hallitaan oma voimakeskus. Tämä tulisi muistaa paitsi lasten, myös aikuisten kohdalla.

IMG_5381

IMG_5384

Jos CrossFit on vienyt mennessään ja olen ollut todella vakuuttunut lajin hienoudesta ja sopivuudesta myös lapsille ja nuorille. Seminaari vahvisti tätä entisestään. Voimaharjoittelu on olennainen osa CrossFittiä ja lapsilla voimaharjoittelu on parhaimmillaan monipuolista, hauskaa ja kehittävää kehonpainoharjoittelua. Toivon todella, että seminaarin opit siirtyvät mukana olleiden valmentajien vieminä eri lajien valmentajille, lapsille ja nuorille. Osallistujia oli lähes 200, joten lasten ja nuorten voimaharjoittelu kiinnostaa. Se jos mikä on hyvä asia!

FullSizeRender  IMG_5387

Psykologi Tiina Röning luennoi junioriurheilijan motivoinnista ja tavoitteen asettelusta. Tästä nostaisin tiivistetysti sen tärkeimmän: lajirakkaus, ensirakkauden syttyminen. Innostetaan lapsia niin, että rakkaus liikkumiseen syttyy. Se tunne jää sinne pieneen ihmiseen itämään ja jos vanhempana tulee vastaan haasteita motivaation suhteen, pystytään tuo tunne kaivamaan taas esiin.

Lasten ja nuorten selkävammat ovat lisääntyneet jatkuvasti. Näiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta tulikin mielenkiintoista asiaa ja erityisen mielissäni olin, että luennoinut lääkäri nosti esiin ravitsemuksen ja levon merkityksen harjoittelun rinnalle. Toivottavasti lasten ja nuorten valmentajilla on rohkeutta ottaa asia esiin vanhempien kanssa.

IMG_5360

Tässä lyhyesti mitä jäi päällimmäisenä mieleen. Vilkaise vielä tuo seminaariohjelma linkin takaa, niin näet miten monipuolinen kattaus oli kyseessä. Kommenttiboxiin voit toivoa, jos haluat että kirjoittelen juuri jostain tietystä aiheesta lisää tai että miten asiat voisi viedä käytäntöön.

Varalan urheiluopistolla olin ensimmäistä kertaa ja olihan se vaan upealla paikalla. Mitkä maisemat ja lenkkeilymaastot! Luento- ja liikuntatilat olivat hyvät, huoneet riittävää perustasoa ja ruokakin maistui.

IMG_5379

Salillekin ehdittiin sunnuntai-aamuna kun jäätiin vielä ylimääräiseksi yöksi lauantaista sunnuntaihin. Sieltähän löytyi hyvinkin riittävä varustus CrossFit metconia varten. Salilla ei sunnuntai-aamuna paljon ruuhkaa ollut, saatiin olla ihan keskenään. Voima vetäisi ensin aamupäikkärit meidän treenin aikana ja viihtyi sitten vielä lattialla sätkien voimakeskustaan kehittäen ja renkaita tutkien.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tosi jumppaajalla on aina vähän magnesiumia nenässä:)

Avainsanat: , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (2)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Katja

    Jos vain jaksat kirjoitella seminaarin aiheista, niin kaikki vaikuttavat mielenkiintoisilta. Mahtaakohan vastaavaa seminaaria tulla vielä?

    Vastaa
    • Hanna Uusitalo Kirjoittaja

      Painonnostoliitolla on painopistealueena nyt lapset ja nuoret, joten luulisi että jotain vastaavaa olisi tulossa vielä jossain vaiheessa. Aihe tuntui kiinnostavan väkimäärästä päätellen, joten tilausta varmasti olisi.

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *