Leipä viljasta, vilja valosta, valo auringon talosta

Olemme syöneet terveellisen puhtaasti jo noin vuodesta 2005, olematta kuitenkaan fanaattisia tietyn ruokavalion kannattajia. Olin aina kärsinyt huonosta ihosta ja kokeillut vaikka mitä kasvohoitoja ja kun sain ihon tulehdukseen pidemmän antibioottikuurin, päätin kokeilla jotain muuta. Vierailu homeopaatin luona vuonna 2005 oli ratkaiseva tekijä. Löydettiin elimistöni heikot lenkit ja aloitettiin kehon puhdistaminen. Olen aina ollut todella terve, olen harvoin kipeänä, enkä ole kyllä montaa lääkekuuria elämäni aikana syönyt. Iho-ongelmat olivatkin se pahin ja ikäväkseni myös näkyvä oire. Vatsa oli heikko kohtani ja selvitimme mistä vatsan ongelmat johtuvat ja aloimme tekemään töitä sen kuntoon saattamiseksi. Vatsan suolisto- ja hiivaongelmat nousivat esiin, ollen iho-ongelmieni taustalla.
Kiinnostuin elimistön ph-tason vaikutuksesta kehon hyvinvointiin ja aloimme välttämään ruoka-aineita, mitkä aiheittavat elimistön happamuuteen ja syömään ruokia, jotka auttavat saavuttamaan ph-tasapainon. Puhdasta, mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa. Paljon kasviksia, vihanneksia, marjoja sekä kalaa ja riistaa. Vältetään valkoista vehnää, sokeria, punaista lihaa, maitotuotteita, lisä- ja makeutusaineita. Leipä hiivatonta, oikeaa taikinajuureen leivottua ruisleipää. Valitaan mielummin täysjyväpasta ja täysjyvä riisi. Tutustuimme spelttiin, tattariin ja hirssiin. Elimistön puhdistumisen alku oli pieni shokkikin, iho alkoi todella puhdistua, aineenvaihdunta toimia ja tuli mm. selkävaivoja. Olo alkoi kuitenkin helpottua, olo ja ihokin parantua. Aloin vakaasti uskoa siihen, että oikeilla ruoka-ainevalinnoilla on todella merkitystä ihmisen hyvinvointiin.
Sain tietoa paitsi homeopaatiltani, myös netistä: mm. Paula Heinosen teksteistä.
Kiinnostuin myös luonnonmukaisista keinoista sairauksien hoidossa. Pitäisi selvittää sairauksien ja ongelmien syyt ja hoitaa niitä, eikä vain hoitaa oireita pois. Uskon homeopatiaan ja luonnollisiin keinoihin sairauksien hoidossa, sen verran monta hyvää kokemusta on ollut. Sain kaksospojat vuonna 2006 ja raskausajan vaivat hoituivat pitkälti ruokavalion ja homeopatian avulla. Lasteni terveydestä ja sairauksien hoidosta voin kirjoittaa joskus ihan oman tekstin, siitä riittää asiaa.
                                    

Aloitin Crossfitin elokuussa 2012 ja pikkuhiljaa tutustuin paleoon ja viljattomaan ruokavalioon. Päätin kokeilla ensin lopettamalla ruisleivän syönnin, jota söin aiemmin todella paljon. Ruisleipä oli kyllä muka terveellistä, taikinajuureen leivottua, 100% ruista enkä koskaan ajatellut että jatkuva huono olo vatsassa voisi johtua osaltaan ruisleivän syönnistä. Olo on nyt huomattavasti kevyempi, vatsa oireettomampi ja myös iho voi hyvin. Marjasmoothie oli kuulunut aamupalaan jo pidemmän aikaa, kiitos mieheni vanhempien, jotka tämän tavan meille opettivat ja meille marjat keräävät. Söimme melko paljon täysjyvä- ja speltpastaa, mutta nyt ne ovat vaihtuneet vihanneksiin ja riisiin. Maustamatonta jugurttia ja viiliä syömme jonkin verran.
Pähkinät, siemenet, erilaiset öljyt ja superfoodit kuuluvat ruokavalioon. Näitä testailemalla ja kokeilemalla säilyy mielenkiinto ruuanlaittoon ja erilaisiin makuyhdistelmiin.
Treenimäärien kasvaessa huomasin, että elimistö kaipaa lihaa, jotta jaksaa. Pääasiassa syömme laadukasta nautaa, karitsaa ja poroa. Crossfittharrastajan ruokavalioon tuntuu monesti kuuluvan munat ja pekoni. En kyllä edellenkään ole sitä mieltä, että porsaanliha olisi hyväksi, vaikka pekonimunakas todella hyvältä maistuukin. Erilaiset munakkaat ovat helppoa, nopeasti valmistuvaa ja maukasta ruokaa ja variaatiot loputtomia.
Mutta kuka nyt voisi elää ilman jauhelihamakaronilaatikkoa?
Sen teen seuraavista aineksista:
– maissipasta
– luomu jauheliha
– luomu kananmunat
– raakamaito
– mausteet
Hyvillä valinnoilla perusruuasta saadaan se terveellisempi vaihtoehto.
Miten kävi perinteisen pizzaperjantain?
Hyvin kävi. Ensimmäinen tekemäni gluteeniton, jauhoton, superhyvä PIZZA! Pohjan ohje löytyi Monkeyfoodista. Siis 5 luomukananmunaa ja merisuolaa, Kitchen Aid hoiti sekoituksen, helppoa kuin heinänteko! Leivinpaperi voideltiin oliiviöljyllä. Täytteeksi: luomutomaattisose, laadukas jauheliha, luomutomaatti, luomumozzarella ja luomugoudajuusto. Valmiin pizzan päälle vielä parmankinkkua, rucolaa, valkosipulia ja oliiviöljyä.

                                                  

Käsittelemätöntä raakamaitoa haemme kerran viikossa Oravan luomutilalta Haukiputaalta. Maitoa menee vaihtelevasti mm. aamusmoothieen ja riisipuuroon. Tällä viikolla tein siitä itse hapattamalla myös jugurttia.

Hyviä, mielenkiintoisia sivustoja, joista olen viime aikoina ammentanut tietoa:

Pidän tärkeänä sitä, että ei fanaattisesti lähde minkään suuntauksen mukaan, vaan kokeilee ja löytää ne itselle sopivat keinot parempaan oloon. Ruuasta pitää nauttia, sitä pitää maistella ja sen pitää olla hyvää! Arvostan kuitenkin myös toisten ihmisten vaivannäköä, jos he ovat tehneet minulle ruokaa. En vie kylään omia eväitä vaan syön sitä mitä on tarjolla. Päivän hienoimpia hetkiä on, kun keittiön pöydälle sytytetään suolakynttilälyhty ja koko perhe kokoontuu pöydän ääreen syömään, nauttimaan ja vaihtamaan kuulumisia. Tämä kynttiläperinne tuli meidän perheeseen päiväkodista, jossa ruokailuhetkiin liittyi myös ihanat runot. Ne kuvastavat mielestäni hetken tärkeyttä ja puhtaan alkuperäisen ruuan arvostamista. Ironista kyllä, runossa puhutaan leivästä ja viljasta :)

”Pienen kynttilän sytytän, sytytän, sytytän. Pienen kynttilän sytytän, iloksi kaikille”

”Maasta versonnut on vilja tämä, armaan aurinkoisen kypsentämä. Leipä viljasta, vilja valosta, valo auringon talosta. Hyvää ruokahalua kaikille!”

Avainsanat: , , , , , , , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *