Less is more..

”Mallorcalla vietetyt kaksi ajontäytteistä viikkoa vaikuttavat edelleen rasittumiseesi..” Edellisen päivityksen jälkeen hieman ihmetytti kun treenit eivät menneet niinkuin piti ja vire oli todellakin ottanut suunnan alaspäin. Ehkä taas ensi kerran ymmärrän ottaa vähän kevyemmin joko Etelän viikon tai ainakin nyt ymmärrän että leirin jälkeen on oltava tarkkana rasitusmäärän kanssa koska se tuntuu paukkuvatn kovin helposti yli. Noh, nyt on sitten otettu lepoa ja levätty ja tuntuu että ehkä se fillari alkaa hiljalleen kulkemaan sitä vauhtia kuin olisi tarkoitus. Leposykettä tarkkailemalla tämäkin piti keksiä.. Monella tuntuu olevan se periaate että sykkeet on nyt out, eikä niitä tarvitse seurata, koska treenaamalla sykkeiden mukaan ei tiedä mitä tekee. Totta se onkin, tavallaan. Syke on aika huono treenimittari, koska sykkeen saa ylös niin monella tavalla, sekä fyysisellä että kemiallisella, se nousee ja laskee liian hitaasti kertoakseen tarkkaa tietoa juuri sen hetkisestä työstä. Mutta jos maksimisyke ei nouse, syke ei laske kun treeni loppuu tai sydän tykyttää niin että on vaikea nukahtaa, niin kyllä siihen silloin kannattaa kiinnittää huomiota.. Mutta ei tästä enempää, koska mielipiteitä aiheesta on niin monta, keskustelu kiivasta, eikä minulla ole kovin paljoa meriittejä tähän ajatukseen perustuvasta treenaamisesta tai valmentamisesta.

Datan kerääminen treeneistä on niin kovin hauska homma. Henkilökohtaisesti en ole pilkunkäätäjä, mutta toki arvostan sitäkin luonteenpiirrettä. Kerään harjoittelustani mielelläni dataa, jos siitä on jollekin hyötyä ja riemua, mutta silti itse olen ollut parhaimmillani kun olen keskittynyt vain itse ajamiseen, jättänyt treenin väliin jos siltä tuntuu tai mennyt ajamaan extraa, edelleen, jos siltä tuntuu. :) Ei kovin toimiva ajatusmalli, koska kaikki tietää että se on paras tapa huijata itseään. Tai sitten jumittuu helposti toistamaan samoja treenejä. Ja jälleen ei tästä enempää.. Treenatessa pitää kuitenkin muistaa mitkä ovat omat tavoitteet, kuinka paljon haluaa antaa treenaamiselle ja itselleen, mistä muusta on valmis luopumaan treenaamisen takia. Jos vaikka treenaamisen ja muun elämisen yhdistäminen on pois nukkumiselta, niin sehän on tunnetusti loistava ratkaisu! Tyyny eteisen lattialle ja untaa kuulaan ajokengät jalassa ettei aikaa mene suotta hukkaan. :)

Toivottavasti tästä kesästä tulee säiden puolesta loistava, talven routavauriot saataisiin kuntoon mahdollisimman pian ja kaikilla olisi elämän parasta aikaa pyörän päällä, vieressä, takana, edessä ja mahdollisesti välillä allakin. Toistaiseksi vaikuttaa hyvältä: toukokuu ja lyhkäsissä ajettuja lenkkejä Suomessa jo kaksi.

Omat työkuvioni onnistuin kesäksi järjestämään ilmeisesti kovinkin joustavalla menetelmällä. Siitä suuri kiitos eräälle laboratoriopalveluita tuottavalle yritykselle, jonka yrityksen periaatteissakin korostetaan henkilökunnan työpaikan ulkopuolisen elämän tukemista. :) Tästä aiheesta lisää sitten myöhemmin. Nyt ulos ja nauttimaan kevään lämmöstä ja eilen alkaneesta kansallisesta pyöräilyviikosta!

Avainsanat: ,

Pia Pensaari

Pia Pensaari

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *