Liikkuvuusasiaa ja kehonhuoltohommia

Empiiristen havainnointieni mukaan liikkuvuutta lisäävät harjoittelut kuuluvat harvahkon salillakävijän vakituiseen repertuaariin (havaintoni perustuvat satunnaisiin käynteihin erilaisilla kuntosaleilla ja ovat siis tieteellisesti mitä pätevimpiä). Crossfit-hommissa liikkuvuusharjoitteet (ts. mobility eli mobbaus) ovat kuitenkin miltei jokapäiväistä leipää, ja niiden tekemiseen kovasti kannustetaan. Liikkuvuus, siis karkeasti kehon nivelten liikelaajuus, kun vaikuttaa monella tapaa ihmisen fyysiseen suorituskykyyn, ja usein kohentunut liikkuvuus tarkoittaakin kohentunutta tekniikkaa esimerkiksi painnonnostoliikkeissä. Ihan asiallista asiaa siis, tuo liikkuvuuden huoltaminen.

Ryan Gosling antaa (myös) mobility-motivaatiota.
Kuva Pinterestin kautta täältä.

Sanottuani nyt tämän lienee paikallaan myöntää, että voisin kyllä itse tehdä liikkuvuustreeniä ja kehonhuoltoa enemmänkin. Viime viikkoina olen kuitenkin hankkinut itselleni muutamia apuvälineitä puuhaan ja muutenkin koettanut ryhdistäytyä. Pääasiallinen syy laiskotteluuni taitaa olla se, että minulla on luonnostaan aika iso liikelaajuus nivelissä, olen siis notkeahko. Näinpä esimerkiksi prototyyppinen liikkuvuustesti, perusteellinen syväkyykky, on allekirjoittaneen lonkankoukistajilla helppoa kauraa. Pystyn tekemään kirjaimellisesti ass to grass -kyykyn sen ihmeemmin venyttelemättä. Säännöllinen liikkuvuustreeni ja kehonhuoltelu apuvälinein kuitenkin tuntuu ehkäisevän tulevia ja helpottavan jo syntyneitä lihasjumeja sekä tekevän myös treeneistä hippasen miellyttävämpiä. Lisäksi kehonhuolto tukee treeneistä palautumista (riittävän levon ja ravinnon sekä huolellisen alku- ja loppuverryttelyn lisänä, tietysti).

Parisen viikkoa sitten kirjoitinkin hankkineeni kotiin putkirullan. Samassa postauksessa haaveilin myös edullisesta kumipallosta, ja kiitos kommentoijan vinkin, sellaisen löysinkin Tigerista. Ostin saman tien kolme kumipalloa ja kaupan päällisiksi vielä piikikkään hierontapallon, jonka hienous ei ole minulle aivan täysin avautunut. Kaksi palloa sulloin sukkaan ”maapähkinäksi”, jolla erityisesti yritän lisätä selkärangan liikkuvuutta. Näillä apuvälineillä ja tavallisilla venytyksillä pääsee kotioloissa jo aika pitkälle, salilla käytössä on lisäksi vähän laajempi kokoelma putkia ja palloja sekä kuminauhoja ja bokseja, joita kaikkia tulee kyllä hyödynnettyä.

Karsean värinen rullani, hienon värinen palloni
sekä sukasta ja superpalloista tehty peanut-

Tällä hetkellä yleisluonteisen rullailun ja huoltelun lisäksi pyrin erityisesti panostamaan nilkkojen, ranteiden, olkapäiden ja yläselän liikkuvuuteen. Olenkin tässä iltapäivällä googlaillut erilaisia mobilityharjoitteita, jotta saisin hieman uusia ideoita. Siis sen lisäksi, että olen siivonnut, pyykännyt, parsinut villatakin, kiinnittänyt irronneen hihnan laukkuun, huoltanut fillaria ja kokannut makoisaa tofu-currya. Miksi jokainen päivä ei ole tällainen tehopäivä?

Googlaamalla ja vaikkapa Pinterestistä löytyy helposti kosolti erilaisia mobbailuvinkkejä, -ohjeita ja -videoita, esimerkiksi tällaista, tällaistatällaista tai tällaista. Lisäksi monet ovat suositelleet MobilityWODia, jonka sisällöstä tosin iso osa on saatavilla vain tilaajille, mutta joiden videoiden pitäisi olla oivallisia. Ja löytyyhän tuolta jotain ilmaissisältöäkin. Lisäksi Kelly Starrettin MobilityWOD videoita löytyy ihan kivasti YouTubesta.

Avainsanat: , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *