Liikuntaa hyväntekeväisyyden varjolla, tai päinvastoin

Viime viikolla boksin treeniohjelmassa oli vähän raudannostelua hyväntekeväisyystarkoituksiin, kun lukuisten muiden espanjalaisten crossfit-boksien tavoin allekirjoittaneen kotisalikin osallistuu Un millon de toneladas por Marc -kampanjaan. Alicantessa sijaitsevan salin alkuunpaneman kamppiksen tarkoituksena on kerätä varoja erään sikäläisen pikkupojan kalliisiin hoitoihin (ko. Marc sai syntymänsä yhteydessä jonkinlaisen aivovaurion, ja tarvitsee kallista terapiaa). Periaatteessa olen oikeastaan sitä mieltä, että veroja maksetaan mm. juuri siksi, että kaikille voidaan taata tarvitsemansa laadukas sairaanhoito, eikä pikkulasten sairaanhoitoon pitäisi tarvita kerätä varoja hyväntekeväisyydellä (tai sen enempää aikuisillekaan). Toisaalta en itsekään maksa tällä hetkellä verojani tänne (vaan Suomeen), eikä kampanjassa pyydetty viitonen kauheasti omaa kukkaroani keventänyt, joten päätin osallistua. Etenkin, kun tiedän, ettei hyvinvointivaltio ole täällä edes ihan siinä kuosissa, mitä se on Suomessa.

Ajatuksena oli siis kymmenen minuutin aikana nostaa mahdollisimman suuri kilomäärä maastavedossa, takakyykyssä ja/tai penkkipunnerruksessa. Koska on tehokkaampaa nostaa kevyempää kuormaa useasti, tehtiin toistot aika pienillä painoilla, joten kyseinen kymmenminuuttinen taisi mennä aika lailla lihaskestävyysharjoitteeksi. Itse tein keskiviikkona takakyykyt 15 kilon tangolla ja maastavedot kolmellakympillä, nostaen yhteensä 3900 kg. No jälkikäteen ajatellen jaloissa on puhtia sen verran, että olisi kannattanut kyykätä minuutit täyteen 20 tai 25 kilolla, en saanut tuolla setillä jalkoja edes kunnolla väsyksiin. Perjantaina väännettiin mavea ja penkkiä, maastavedin taas 30 kilolla ja penkissä heiluttelin 20 kiloa. Yhteistuloksena 4730 kg, joka sai siis olla osallistumistulokseni. Ihajjeez, takareisissä ja persiissä tuntui vielä sunnuntainakin, että tuli vedettyä maasta, ehkä myös siksi, ettei sitä nyt niin usein tule harjoitettua (paitsi muiden liikkeiden osana, joissa taas painot ovat suoritustekniikasta – ja heikkoudesta – johtuen vielä aika pienet).

Marc-kampanjan suorituksia

Noin muuten urheiluviikko (15.–21.4.) näytti tältä:
maanantai: crossfit 1 h 15 min, juoksu treeneihin n. 20 min, kävely takaisin
tiistai: puistojalkapalloilua n. 1 h
keskiviikko: crossfit 1 h 15 min
torstai: puistofudista n. 1 h, sitä ennen lämmittelylenkki 30 min, 4,1 km
perjantai: crossfit 1 h 15 min
lauantai: –
sunnuntai: –

Viikonloppu meni taas levon, tai oikeastaan ”levon” merkeissä. Suomalainen kaveri oli kaupungissa vieraisilla ja muutenkin viikonloppuu mahtui jotain juhlan aihetta, joten molempina iltoina saattoi mennä varsin myöhään (tai no, varhaiseen) Madridin yössä. Lauantaina ohjelmassa oli myös penkkiurheilua, kun kävimme Santiago Bernabeulla katsomassa, kun Real Madrid kohtasi Real Betisin (jälkimmäinen valitettavasti otti pataan). Lepäilyä täytynee jatkaa vielä tänään ja ehkä huomennakin, sillä olen saanut riesakseni yskän ja nuhan. Kärsivällisyys ei varsinaisesti ole hallitsevia luonteenpiirteitäni, mutta yritän nyt kuitenkin parannella itseni kuntoon ennen kuin säntään salille. Vaikka tämän päivän wodissa olisi kyllä pistoolikyykkyjä. Ah!

Noin muuten olen ilokseni todennut, että kunto on tosiaan kohoamissuuntainen, vaikka treenailenkin vain kolmesti viikossa. Tai no viidesti pyrin jotain tekemään, mutta nuo puistofudikset nyt esimerkiksi eivät ole järin kovatempoisia, enkä juoksentelussakaan noudata mitään järjestelmällistä ohjelmaa. Siitä huolimatta iloitsin esim. siitä, että viime maanantaina varsinaisen wodin päälle tehty core-tabata tuntui suorastaan piknikiltä. Olisin jaksanut helposti vielä toisen samanlaisen setin, mahtavaa (ja verrattain harvinaista). Muutenkin suoritukset ovat parantumaan päin, vaikka hyvin harvoin vieläkään pääsen tekemään wodia skaalaamatta.

Avainsanat: , , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *