Luovasti juosten

Arpaonni suosi minua ja sain olla ensimmäinen juoksukoululainen, joka kirjoittaa tähän uuteen blogiin. Tapasimme juoksukoululaisten kanssa ensimmäisen kerran viime viikolla. Valo-talolla ohjelmassa oli esittelyä, aikatauluun tutustumista sekä Samuli Vasalan innostava luento puolimaratonharjoittelusta.

Meitä on porukka naisia, jotka vuorotellen kerromme kuulumisia täällä blogissa liittyen juoksuun ja juoksukouluun. Itse ole 33-vuotias espoolainen kolmen lapsen äiti. Tällä hetkellä elämäni on täyteläistä ja tiivistä. Kotiäitiyden lisäksi teen osa-aikatöitä ja opiskelen. Viimeisen vuoden aikana liikunta on tullut uudella tavalla elämääni. Olen haaveillut, että voisin käyttää liikuntaa työvälineenä myös työssäni mielenterveys- ja päihdetyön parissa. Syksystä 2013 olen opiskellut liikunnan ammattitutkintoa Kisakalliossa ja olen superinnoissani uusista asioista, joita opin ja pystyn hyödyntämään elämässäni ja työssäni.

IMG_0080

Juoksua olen harrastanut epäsäännöllisesti n.20 vuotta. Välillä on ollut vuosienkin taukoja. Muutamiin juoksutapahtumiin olen osallistunut, mutta lasten syntymän jälkeen juokseminen on jäänyt vähemmälle. Parin vuoden elämäntaparemontin aikana olen saanut karistettua kolmen raskauden aikana kertyneet ylimääräiset 35 kiloa. Nyt on juoksu sujunut hyvin, kun olen normaalipainossa ja polviin ei ala sattumaan enää niin herkästi. Olin onnellinen, kun pääsin mukaan juoksukouluun, sillä en ole koskaan hankkinut mitään opastusta juoksuun. Juoksukengät olen valinnut värin tai tarjouksen perusteella, sykemittaria en ole osannut hyödyntää harjoittelussa, juoksemaan olen lähtenyt, kun siltä tuntuu, ilman mitään suunnitelmia.

Minulla ei ole juuri sääntöjä eikä ohjenuoria liikunnassani. Juoksuakin harrastan välillä omalla tyylilläni. Lempilajikseni on muodostunut juoksutanssi. Eniten nautin luonnossa juoksemisesta, käyn usein poluilla ja kuntoradoilla juoksemassa ja kuuntelen erilaista musiikkia, jonka tahdissa siis tanssin ja juoksen. Kokonaisvalaista liikuntaa, joka saa itseni hyvälle tuulelle ja usein ohikulkijatkin hymyilevät . Suosittelen kokeilemaan, vaikka keskellä metsää ☺

IMG_0050

Luovimista ja kekseliäisyyttä tämä juoksuprojekti vähän vaatii. Mistä löytää aika ja tapa liikkumiseen. Tavoitteena olisi päästä 4 kertaa viikossa juoksemaan. Vaunujen kanssa lenkkeilyä on tullut jo kokeiltua. Työmatkoja olen ajatellut myös kerran viikossa juosta. Aikaisin aamulla juoksu tuntuu pieneltä haasteelta, mutta ehkä keväämmällä jaksaa. Mietin myös, että voisiko tehdä vauhdikkaita spurttilenkkejä leikkipuiston ympäri samalla, kun lapset leikkivät. Entä jaksaisiko sitä lähteä juoksemaan illalla kun on saanut lapset nukkumaan. Kevätkin jo kolkuttelee ja kohta pääsevät lapset pyöräilemään ja vauhdittamaan äidin lenkkeilyä.

Juoksukoulun kautta saan varmasti uutta ryhtiä ja tavoitteellisuutta liikuntaani. Olen enemmän kuin innoissani ja minulla on paljon opittavaa. Juokseminen tulee kerralla nostettua uudelle tasolle, vielä kun tällä viikolla saamme käyttöömme uudet hienot Suunnon sykemittarit ja kunnon opastuksen niiden käyttöön.

-Hyvällä mielellä ja sopivalla sykkeellä kevättä kohti –

Elli

 

Avainsanat: , , , ,

Kohti HCRää!

Kohti HCRää!

Kohti HCRää -blogi seuraa 10 juoksukoululaisen matkaa kohti Helsinki City Runia, joka juostaan 10.5.2014.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *