Merkityksellinen elämä

Oletko joskus pysähtynyt miettimään, elänkö elämää, jota oikeasti haluan elää? Miettinyt vaikka sairaspedissä omaa suhtaumista työhön, perheeseen, harrastuksiin.

 

Täyttyykö päiväsi niistä asioista, joita oikeasti haluatkin tehdä? Joskus tähänkin on hyvä pysähtyä. Kukaan ei oikeasti halua, että elämä lipuu ohitse ilman, että siellä on merkityksellisiä hetkiä, joihin tarrautua, joita vaalia.

 

Jokainen päivä on oikeasti lahja. On arvokasta saada herätä juuri tähän päivään. Mutta entä, jos heti aamusta kello herättää liian aikaisin, väsyttää eikä työkään juuri nyt houkuttele. Mitä, jos pohtisit oman elämän merkityksellisyyttä!

 

Mikä merkityksellinen elämä?

 

Kaikista meistä ei ole aamulla heti herättyä tekemään kiitollisuusharjoituksia tai miettimään elämänsä kolmea tärkeintä asiaa – vaikka niidenkin ajatteleminen pitkässä juoksussa tuo paljon hyvää elämään. Mutta pienilläkin asioilla voidaan vaikuttaa omaan asenteeseen omaa elämää kohtaan.

Lasten kasvattaminen on merkityksellistä, äitinä oleminen on yksi oman elämäni tärkeimmistä ja merkityksellisimmistä asioista, työ voi olla merkityksellistä ihan missä ammatissa tahansa. On työpaikkoja, joissa viihdytään erityisen hyvin, vaikka itse työ olisi raskasta ja kuluttavaa, kun ympärillä ja on hyvä fiilis ja työn kokee merkitykselliseksi. Ja kaikki työ voi olla sitä! Pääasia on, että kokee elämänsä tärkeänä ja merkityksellisenä.

 

Ristiriitaisuus raastaa

 

Jos elämä on ristiriitaista, siitä tulee raskasta. Jos viihtyisi parhaiten omissa oloissaan ja joutuu työskentelemään avokonttorissa, saattaa työstä tulla todella kuluttavaa. Joku oppilas oppii paremmin itsekseen, eikä hälisevässä luokassa. Toinen taas menehtyy ikävystykseen, ellei tapaa ihmisiä kaiken aikaa. Introvertit ja ekstrovertit siis. Tai joku haluaa ympärillään kaiken järjestykseen ja siistiksi, toiselle ne ovat täysin yhdentekeviä. Oman tilanteensa pohtiminen tekee joskus sietämisestäkin helpompaa. Kaikkea ei voi muuttaa, omaa asennettaan kyllä!

 

Mutta jos päivä tuntuu jo aamusta raskaalta ajatukselta, kannattaa välillä pohtia, miksi ajautui kyseiseen työhön, miksi on ehkä koulututtautunut alalle tai miksi alunalkaen hakeutui tehtävään, jota nyt tekee. Onko joku asia muuttunut? Miksi työ ei tunnu niin kiinnostavalta nyt? Voiko siihen löytää lisää innostavuutta oma näkövinkkeliään muuttamalla? Lisäkouluttautumalla tai tietoisesti enemmän johonkin asiaan keskittymällä? Voiko töissä jutella omasta työstä ja sen kehittämisestä? Kotonakin jonkun on aina tyhjättävä tiskikone huvitti se tai ei. Ei aina auta sanoa, että nauti laittaessassi omia mieluisia asioita kaappeihin, jotka ovat osa sinun kotiasi… Ei aina. Mutta työstäkin voi löytää paljon piirteitä, jotka auttavat löytämään siitä innostavuutta.

 

Teetkö niitä asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä?

 

Useimmiten kyllä, mutta usein myös en. Joskus pysähdy jakamaan päivä osiin ja tarkastele, teetkö asioita, joita haluaisit tehdä!

 

On olemassa lukuisia erilasia työkaluja ja tehtäviä, joilla voi pohtia oman arjen ajan jakautumista eri tehtäviin. Käytämme valmennuksissa niitä, jotta löydämme aikaa vaikkapa liikkumiselle tai jollekin muulle itselle tärkeälle asialle.

 

Mistä päiväsi muodostuu?

 

Helppoa on jakaa oma keskiarvoarkipäivä kolmeen osaan. Siellä on 8 tuntia unelle, 8 tuntia työlle ja vapaa-ajallekin 8 tuntia. Karkeasti. Sitten noita osia voi pilkkoa pienempiin osiin ja tarkempiin aikajaksoihin, pilkkoa siivuihin.

Tarkastelun tuloksena saattaa ilmetä vaikkapa autossa istumiseen kuluva aika tai somessa vietetyt tunnit. Jos itselle on merkityksellistä viettää paljon aikaa perheen kanssa ja aikalohkoista selviää, että oikeasti siihen jää aikaa vuorokaudessa vaikkapa tunti, voi itse miettiä, miten omaa ajankäyttöään voisi muuttaa, että lasten tai kumppanin kanssa jäisi enemmän aikaa. Tai jos ilta täyttyy sohvalla, vastaako se itselle merkityksellistä terveellistä elämää ja voisiko sitä toteuttaa jotenkin toisin. Joskus nämä pohdinnat avaavat isoja asioita. Huomaakin, että aika on oikeasti jaettavissa niin, että myös itselle oikeasti merkityksellisistä asioista tekemiseen riittää aikaa. Joku joka pitää lukemisesta, herää aamuisin 30 minuuttia aikaisemmin, keittää kahvin ja lukee tuon ajan. Joku, jolle lasten kanssa ulkoilu on tärkeää, valmistelee päivällisen etukäteen, jotta voi viettää aikaa ulkona ennen yhteistä ruokahetkeä. Ulkoilulle voi löytyä aikaa, jos organisoi arjessaan jotain toisin.

 

Pysähdy, tarkaste, pohdi ja toimi

 

Tärkeintä on, että pysähtyy pohtimaan, voiko jotain muuttaa! Tekee kaavion, miten arki nyt sujuu ja toisen kaavion, miten haluaisi sen sujuvan ja sitten vain palasia muokkamaan siihen suuntaan kuin toivoo. Ja tämä ei onnistu, jos vain vaikertaa kiirettä. Se vatii pysähtymisen, havaitsemisen, suunnittelun ja toiminnan. Oikeasti vielä myös seurannan – ettei se tärkeä tavoite unohdu!

 

Minä olen käyttänyt nyt elämäntapamuutoksen psykologian opinnoissa oppimiani työkaluja ja yllättänyt siitä, miten hyvin niillä löytää omaan elämään punaisen langan, mikä on tärkeää ja mikä vain toteutettava ja miten saada ne tasapainoon, niin että omaa elämää on hyvä ja merkityksellistä elää :)

Ja kannattaa muistaa, että positiiviset ajatukset tuottavat positiivisia kokemuksia ja negatiiviset negatiivisia! Opeta aivojasi näkemään asioissa hyvää :)

 

Ihanaa talvea – lupaa itsellesi ulkoilla ja löydä iloa lumesta ja valosta!

Tuija Silver-Lager

Tuija Silver-Lager

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *