Mistä tunnistin ylirasituksen?

Edellisen kirjoitelun jäljiltä sain muutamalta kysymyksiä ylirasituksen tunnistamisesta. Ja tässä nyt hiukan tarinaa siitä..

Oireet: hemoglobiini laskee (olen labrassa töissä joten tämä on oma hlökohtainen varmin merkki), max.syke laskee, leposyke nousee, tehot laskee, tuntuu kuin henkisesti olisi stressitilassa; koko ajan pitäisi olla ajamassa ja tuntee huonoa omaa tuntoa lepopäivistä, väsymyksen takia tekee tyhmiä virheitä ajaessa, töissä ja kaikessa.

Jalkojen väsymystä en kirjannut listaan, koska jalat ei enää väsy kun muu kroppa on niin rikki että treeni jää sen takia kevyeksi. Omaan korkeahkon maksimisykkeen ja olen ottanut vakaan linjan tälle talvelle, että mikäli kovassa harjoituksessa en saa sykettä enää yli 190bpm, on aika levätä, mieluiten kaksi päivää. Tässä pystyy huijaan itseään epämääräisillä selityksellä hetkellisestä väsymyksestä, rankka työpäivä, ajatukset muualla… Kun leposyke on koholla, ollaan jo aika pitkällä, mutta sen tuntee herätessään; kuin ei olisi nukkunut kunnolla vaikkei herännyt yöllä kertaakaan, nukkumaan mennessä jä helposti kuunteleen tykytystä. Leposyke nousee myös flunssassa ennenkuin muita oireita tulee, joten aina voi huijata itseään ”olen varmaan tulossa kipeäksi”. Tehojen laskua voi seurata kerran viikossa tehtävällä samalla treenillä, esim. vkotempo, aikaa voi selitellä helpommin, kerran huonoilla tehoilla menneen treenin voi selittää väsyllä, rankalla päivällä, tms. mutta kahdesti perättäisellä viikolla toistunut laskusuhdanne kannattaa jo huomioida pidemmällä levolla. Alikunnosta palautuminen on nopeampaa kuin ylikunnosta. Hemoglobiinia olen seurannut jo kouluajoilta eli ensimmäisestä kunnon harjoitustalvestani lähtien. Olen saanut muodostettua omat viitearvot joista tiedä että nyt pitäs kulkea; ei ole kuin akasta kiinni. Tai että nyt neiti lepoa tai käy huonosti. Ylirasittuneen kropan hemoglobiiniarvoa ei niin vain korjata, ainakaan luonnollisin menetelmin. Sen enempää tieteellistä perustetta antamatta, mutta samaan perustuu siis veridopingin käyttö.

Vieläkään en ole sataprosenttisen varma että kroppa on täysin palautunut kesästä mutta tehot ovat mainiossa nousussa, tarkkailen maksimisykettä nyt suurennuslasin kanssa ja reagoin sen laskuun heti. Ja olen oppinut laittamaan päänuppini lepopäivä moodiin; laitoin uudessa asunnossani jopa television antennipiuhan kiinni televisioon!! :) En tosin kolmen viikon aikana ole sitä viittä minuuttia pidempään katsonut.. Lilli, tuo nuori kämppikseni pitää huolen että mamma osaa myös ottaa rennosti ja leikkiä välillä. Joskin myös Lillin kunto on vahvassa nousussa ja raapottaa pian mammaa pk-lenkeillä tuntitolkulla. Pienet juoksuspurtit kirittäjän kanssa tosin lienevät tällekin kangistelijalle vain hyväksi. Josko alkaisi se jalka nousemaan paremmin. :)

Tuolta hiukan makuja tämän syksyn viimeisistä ja ensi vuoden ensimmäisistä ulkokisoista, allekirjoittanut kuittasi SM-pronssin heti kahden huipputeknisen kuskin perästä. Täytyy myöntää että oma ajotekniikka oli hiukan koetuksella ja runttasin lähinnä voimalla nuo teknisemmät osuudet, mutta mutakylpy kerran vuodessa pitää motivaation radalle kunnossa. ;)

 

https://plus.google.com/photos/117573206809266489044/albums/6071910336745043217?authkey=CPnR786d2bPa5wE

 

 

Pia Pensaari

Pia Pensaari

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *