Miten pullukka laihtui?

Olipa kerran vuosi 2014 ja 34-vuotias Ketlin. Pituutta 156,5cm (HUOM! Tämä puolikas on todella tärkea!:)) ja painoa lähelle 70kg.

Kaksi lasta pyöräytetty ja työelämään heidän jälkeen palattuaan, jotenkin se peffa oli päässyt kasvamaan. Miten pyöreähkö yli 30v. Pääsi takaisin kuntoon? Ajattelin avata tätä kanssanne hieman. Heitän nimiä, ei ole mainostusta vaan avoimuutta askeleissani, kenen kanssa mitä ja miten.

Lasten jälkeen vedin sellaiset 6kk tyhmää nälkädieettiä. Söin voileivän päivässä ja join paljon vettä. Juu, laihduinkin 15kg 6kk aikana, mutta heti vanhempainvapaaltani palattuani takaisin työpäydän ääreen istumaan ja säännöllisiin lounastaukoihin kollegojeni kanssa, peffa alkoi kasvamaan ja 2 kuukaudessa tuli kiloja lisää 16kg eli enemmän kuin mistä lähdin. Ja paisuin vielä paisumistani.

Pahin shokkini oli ehkä Etelä-Koreassa Jeju saarella ollessani, kun siellä tuli räpsittyä itsestäni pari kuvaa: näytin niin tantalta, näyin itseäni ainakin 10 vuotta vanhemmalta.

Mistä tämä meikäläisen treenielämä sitten taas alkoi, treenitaustaahan minulla kuitenkin ennen lapsia oli…. siinä vaan, no, joilla lapsia on ja varsinkin jos vauva-aika on ollut vähän haastavampaa, niin ymmärtää, ettei sitä välttämättä heti ”poksahduksen jälkeen” jaksa ihan itseensä keskittyä, eikä pidäkään, siinä vaiheessa pikkuset ovat numero uno!

Anyway, silloinen työnantajani, vuonna 2014, otti Tomi Kokon Lean In Five Weeks  – viiden viikon treenin. Markus Pöyhönenkin oli projektissa mukana. Viiden viikon ajan vedin todella tiukkaa hiilaritonta ja maidotonta ruokavaliota, ja hupsista, 3kk myöhemmin huomasin, että olin jatkanut tajuamattani sitä melkein samanlaisena vaikka maitotuotteet olivatkin tulleet takaisin ruokavalikoimaani. Mutta se 5 viikkoa oli helppoa vetää täysii, projektilla oli alku ja sillä oli loppu. Vedinkin täysii. Nestettä lähti ja kyllä siinä tuolla treenimäärällä muutakin tapahtui. Kahdet F2F yhteistreetreenit sekä tiukat HIIT treenit 3 kertaa lisäksi kotona…. jeps, muutosta tapahtui. Kun 5 viikkoa loppui, olin ihan paniikissa että mitä nyt sitten? Jatkoin itsekseni treenaamista ja ensin kerran viikossa F2F treeniä lisäksi ja vuodenvaihteen jälkeen alettiin treenaamaan Markuksen kanssa 2 x vk pienryhmässä ja Tomin kanssa oli lauantaireenit. Näiden lisäksi jäi vielä ne omat treenit kotona. Burner400 will never die!!!

Kuva: John Tackman Photography

Paljon HIIT:iä, paljon treeniä omalla kehonpainolla ja sitten kun yhtäkkiä ympärillä pyöri samanmielistä porukkaa, treenattiin vapaapäivinä kavereiden kesken pikku porukoissa esim. Hietsun rantsussa kahvakuulaa tai vedettiin Paloheinässä ja tai muualla erilaisia ylämäkivetoja. Hauskaa oli!

Kerran LIFW aamutreeneissä, kun alkoi näyttää siltä ettei pelkät kyykt ja punnerrukset enää riittäneet, Coach Krisu mainitsi, että vie mut vielä seuraavalle tasolle. Muistin tämän ja parin kk jälkeen pyysin hänet PT:kseni. Siitä lähti 1,5 vuoden kestävä PT- asiakassuhde, jolloin treenattiin Trainer4You:n salilla melko kovilla panoksilla 2 x vk!  Ruokavalio muuttui kokonaan, aloin vihdoinkin syömään myös aamiaista ja töissä aloin syömään myös välipalaa! Töissä sain ensin hassuja kommentteja ja hihittelyä osakseni, mutta kun tulokset alkoivat oikeasti näkymään, nämä hassut kommentit muuttuivatkin tsempeiksi ja arvostukseksi ja kehuiksi. Sain lihasta lisää, yläkroppaa kasvoi nätisti,enemmän kolmionmuotoiseksi, masussain alkoi näkyy lihaksia ja tuloksia tuli! Olin ylpeä varsinkin hartioistani. Tottakai oli hyviä ja heikompiakin jaksoja, jolloin työ, perhe ja oma jaksaminen vaikutti treenaamiseen, mutta parhaani tein. Vedin kolmannen salitreenin viikossa itsekseni ja kävin näiden lisäksi vielä lenkeillä ja vedettiin kavereiden kanssa myös rappustreenejä.

Yrittäjäksi kun aloin, nooo… rahat loppui ”yllättäen” ja PT:hen ei ollut enää varaa. Voimatreenit loppui melko lailla siihen, Keskityin hetkeksi täysin uuteen elämääni, yritin treenata salilla, mutta pää ei kestänyt. Vuosi sitten kesällä aloin vetää Erimoverin tiimissä ryhmäliikuntaa eli erilaisia jumppia eri kuntokeskuksissa, vedän niitä edelleen! Oman PT-työni lisäksi tuli Erimoverin tiimin ryhmäliikuntaohjaajana syksystä kiinnitykset tiettyihin paikkoihin ja kaikkea omaakin siihen lisäksi. Treenimuoto muuttui, raskaasta lihaskuntotreenistä aerobisempaan. Hyvää vaihtelua! Rasvaprosentti oli parhaimmillaan alle 20%. Mutta jummpia olikin viikossa parhaimmillaan yhteensä 12 tuntia plus PT työt päälle.

Näin siinä kävi. Kaikenlaista on tapahtunut viime syksynkin jälkeen; uudet osamaksutissit pois sulaneiden tilalle, 6kk treenitaukoa niiden takia, lisätöitä ja 13-14h työpäviä. Yllättäen omat treenit ovat taas vähän jääneet ja ravintopuoli täytyy saada takaisin kuriin. Uni ja palautuminen, nämäkin vaatii huomiota! Nukun hyvin, mutta palautuminen… noo, osaan mä mukavasti löhöillä välillä sohvallakin 😊 Ryhmäliikunnassa tuurailen ja tunteja on tullut nyt kesää kohti mukavasti lisää vedettäväksi, siinä saan samalla omat treenitkin vedettyä sillä monia treenejä ei pysty vaan ohjaamaan vaan siinä täytyy olla aidosti mukana vetämässä. Nyt toivon vaan että kroppa pitää eikä hajoa, olenhan sentään kohta 40v! 😊

Painon pudottaminen ja lihaskunnon parantaminen vaatii paljon työtä. Se vaatii lihaskuntotreeniä se vaatii rasvanpolttoa, se vaatii oikeanlaista ravintoa sekä palautumista ja unta. Jotta tämän kaiken saa laitettua kuntoon, joutuu olemaan hieman itsekäs ja pistämään itsensä välillä etusijalle, mutta joskus se on vaan pakko tehdä! Pitää voida  hyvin sekä fyysisesti että psyykkisesti. Ylä- ja alamäkiä tulee meille kaikille…. kunhan aina sitten vaan kiipeää takaisin ylös!

Nykyään itse lisensoituna Personal Trainerina, ryhmäliikuntaohjaajana ja viimeisimpänä saavutuksena Trainer4Youn:n koulutuksesta valmistuneena Voimavalmentajana haluan tsempata kaikkia jotka tsemppiä ja apua kaipaavat ja joista koen, että pystyn ja osaan auttamaan! Tie voi olla pitkä ja kivinen, mutta se on sen arvoista!

Tsemppiä kaikille jotka haluatte saada itsenne kuntoon. Muistakaa, se on pidempiaikainen projekti. Ympäröi itsesi samanmielisillä ihmisillä, jotka ymmärtävät sinua ja tekemisiäsi. Se tsemppaa ja antaa voimaa. Ajattele itseäsi, kukaan muu ei tee sitä puolestasi. Viereinen kuva on ennen/jälkeen: 2014/2017. Kestihän siinä, mutta takaisin vanhaan en enää suostu palaamaan, ei ei ei!!

Terkut!

Ketlin – K. Tackman Personal Training / FitKit Training + Fit Espoo:n PT, Erimoverin ryhmäliikuntaohjaaja ja kaikkea muuatkin :)

 

 

 

 

Ketlin Tackman

Ketlin Tackman, FitKit Training

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *