Petiin vai puntille?

Niin se sitten tuli – syysflunssa, joka kaatoi petiin ja keskeytti hienosti rullaavan treeniputken. Siitä on nyt kaksi viikkoa, kun vanha tuttu kysyi minulta, että olenko pysynyt terveenä. Tällaisen kysymyksenhän voi kysyä keneltä tahansa erityisesti näin kelien kylmentyessä, mutta minulla on puolestani hieman normaalista flunssaputkesta poikkeava sairastushistoria takana.

IMG_8415

Kaksi vuotta sitten lokakuun alussa kävin juoksemassa puolimaratonin, joka jostain syystä laukaisi kunnon sairastusputken. En tokikaan osaa sanoa, johtuiko sairastukset juurikin tästä juoksusta, mutta sen jälkeen kävin kerran jumpalla ja sitten treenasinkin seuraavan kerran seuraavana vuonna. En enää edes muista kuinka monta antibioottikuuria söin tuon syksyn aikana. Sen muistan kyllä aika karvaasti, että jouluaattona vuonna 2012 vietin iltapäivän terveyskeskuksen päivityksessä ja palasin sieltä kotiin keuhkokuumediagnoosin kanssa. Ei paljon maistunut ruoka silloin – tosin, jouluna 2013 söin sitten molempien vuosien edestä.

IMG_8475

Syksyllä 2012 olin siis jatkuvassa keuhkoputkentulehduksessa, kuumeilin, yskin ja nuhailin kolme kuukautta putkeen. Olin varmaan ainakin kuukauden päivät sairaslomalla. Tuon pedin pohjalla vietetyn joulun ja uuden vuoden jälkeen päätin, että nyt saa riittää ja sen jälkeen olenkin ollut terveenä, toki pieniä flunssia lukuunottamatta.

IMG_8470

Aina kun pienikin flunssa iskee, pieni kauhu jyskyttää takaraivossa, että taasko alkaa kuukausien sairastusputki. En kuitenkaan aio antaa taudille periksi. Tämä on vaatinut tähän mennessä jo kaksi viikkoa treenaamattomuutta, kaksi päivää sairaslomaa töistä ja lukuisia teehen sekoitettuja tippoja pakurikääpäuutetta.

Mitäs sitten, kun tauti alkaa olla ohitse? Milloin voi aloittaa taas treenaamisen? Se on selvä, etten yhtään puolikuntoisena lähde treenaamaan.

IMG_8411

Kaivoin esiin lääkäri Tanja Komulaisen vinkkejä, jotka on julkaistu Kauneus & Terveys -lehdessä viime vuonna, milloin oikein voi palata treenaamaan:

  • Kurkkukipu altistaa sydänlihastulehdukselle – ota se siis vakavasti äläkä treenaa, jos kurkku on käheä! Kurkkukivussa virukset kulkeutuvat helporti verenkierron kautta sydämeen.
  • Jos olet kipeä, mutta vointi sen sallii, voit tehdä kevyitä arkiaskareita. Mutta ei siis vielä treeniä.
  • Kuumeen jälkeen muista pitää yhtä monta lepopäivää kuin kuumepäiviäkin oli.
  • Aloita treenaaminen sairastuksen jälkeen rauhallisesti: juoksija voi kävellä ja jumppaaja venytellä.
  • Kunnon palautuminen vie suurin piirtein yhtä kauan kuin sairastaminen. Jos olit kuumeessa kolme päivää ja sen jälkeen terveenä kolme päivää, vaaditaan myös noin kolme treenipäivää, että kunto normalisoituu.
  • Jos et ole parantunut kunnolla ennen treenaamisen aloittamista, luultavasti tauti uusiutuu tai ainakin pitkittyy.

Komulaisen mukaan on normaalia, että liikkuja sairastaa kolmesta neljään lenssua vuodessa.

Hyvä kunto sekä monipuolinen ja ravintorikas ruokavalio ovat ykkössijalla, jos haluaa pysyä terveenä. Joten marjoja ja hedelmiä ääntä kohti ja villasukat jalkaan!

IMG_8410

Anne

 

Avainsanat: , , ,

Anne Teräväinen

Anne Teräväinen

Anne on 27-vuotias markkinoinnin ammattilainen, joka treenaa Fitlandian opeilla kohti parempaa kuntoa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *