Punttipirkon penkkitesti

Varoitus kaikille oikeille punttimimmeille ja -pojille! Seuraavana tulevana tunnustus ja testitulos saa teidän todennäköisesti tukehtumaan aamukahveihinne.

Kävin nimittäin tiistaiaamuna tekemässä salilla penkkipunnerrustestin, jossa halusin kokeilla, paljonko yhden toiston maksimini on tällä hetkellä. Tällaisen testiin ryhtymisen taustalla ovat erinäisistä ”hiihto-oppaista” luetut voimajutut sekä toisaalta jo nuorena pikkuhiihtäjänä koetut nöyryytyksen hetket aluevalmennusryhmään hakiessa. Olen, jos ei vielä ole käynyt ilmi, siis aina ollut hiihtäjänä varsin jalkapainotteisesti etenevä ja sauvat ovat seuranneet mukana lähinnä pystyssä pysymisen tukena.

Kun 16-vuotiaana hain hiihdon aluevalmennusryhmään, en ollut vielä koskaan tehnyt voimaharjoittelua ellei kotona tehtyjä vatsa- ja selkäliikkeitä sekä erilaisia loikkaharjoituksia lasketa. Melkoisena shokkina hakutesteissä oli vastassa penkkipunnerrustesti, jossa piti tehdä minuutin aikana mahdollisimman monta toistoa tangolla, johon oli lastattu rautaa puolet omasta painosta eli minulle tuolloin 27,5kg. Minuutin aikana yritin ja yritin, ähisin ja puhisin, mutta lopultakaan en saanut aikaan yhtään hyväksyttyä nostoa. Vatsalihastestissä sekä mattojuoksutestissä suoriuduin vähintään muiden tasolla, jopa keskimääräistä paremmin, mutta ilmeisesti tuolloin käsivoimien merkitys hiihdossa katsottiin 16-vuotiaalla tytöllä suuremmaksi kuin kestävyyskoneen ja kohtalonani oli jäädä tuon ryhmän ulkopuolelle. Jälkikäteen tapahtunut ja eritoten oma tulokseni hymyilyttää, mutta tuolloin homma tuntui melko epäreilulta ja katkeralta.. Ja päättyi lopulta siihen, että loppukesästä minua alkoi kiehtoa enemmän ajatus pyöräilijäksi tulosta kuin hiihtäjäksi tulosta.

Tosipyöräilijähän ei puolestaan tunnetusti juokse, eikä myöskään treenaa käsiä, joten tuota kesää seuranneiden n. 8 vuoden aikana ei lenkkitossujen pohjat paljoa kuluneet, eivätkä myöskään pulkannaruja muistuttaneet kädet juuri vahvistuneet. Polvionnettomuutta seurasi n. 8kk aktiivisempi salilla käynti, josta siirrryin uima-altaaseen, joten vasta ihan viime vuosina kädet ovat saaneet osakseen ympärivuotista aktiivista harjoittelua, vaikkakaan varsinaista yläkropan/käsien punttitreeniä en ole käytännössä tehnyt.

Mutta nyt kun kootut selitykset ja onnettomien pulkannarujen taustat on käyty läpi, on ehkä aika paljastaa, paljonko rautaa nousi.

Uusi penkkiennätykseni, yhden toiston maksimi, on nykyään hurjat 40kg! Iloinen yllätys ja minusta hurjan iso painomäärä, muille varmaan lämmittelypainot :)

Kunhan vain saan koottua itseni lopullisesti kasaan 11 vuoden takaisesta pettymyksestä ja katkeruudesta, aion myös koittaa, millaisen tuloksen nykyään saisin tuossa 16-vuotiaan pikkuhiihtäjän kohtaamassa penkkitestissä. Maksimituloksen perusteella tulen saamaan tällä hetkellä puolet painostani ylös ainakin enemmän kuin nolla kertaa, vaikka nykyisin joudunkin latomaan painoa tankoon tasan 30kg (tai 29,5kg olisi ihan oikea määrä, onhan naisen oltava tarkka siitä, millaisia tietoja painostaan julkaisee).

Samalla haastaankin tätä lukevat samanlaisiin testeihin, olisi hauska kuulla, kuinka heikko olen teihin verrattuna! Vai onko kenties tuo 11 vuoden takainen hieman hämärryttänyt käsitystäni siitä, mikä on yleinen voimataso naisliikkujilla..

Avainsanat: , , , , , ,

Terhi Martikainen

Terhi Martikainen

Kirjoittaja on triathlonisti, moninkertainen pyöräilyn SM-mitalisti ja urheilukaupan ammattilainen.

Kommentit (6)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Iina Lumiaho

    Meillä on muuten sama penkkimaksimi.:) T. toinen joka ei ole paljoa käyttänyt aikaansa käsien voimaharjoitteluun. Pitänee joku kerta lähteä pikkusiskon kaveriksi salille ja kokeilla miten monta kertaa nousee tuo puolet omasta painosta. Mulla se tankoon ladattava kilomäärä on tosin 32kg, prkl. :D

    Vastaa
    • Terhi Martikainen Kirjoittaja

      Musta alkaa tuntua, että meissä on pelottavan paljon samaa.
      Itseasiassa yksi päivä säihkähdin, kun katsoin jossain (oisko ollut instagramissa) jotain sun kuvaa ja luulin ensin, että se kuva oli minusta :D
      p.s. Oletteko Kuopiossa paikalla vkolla 13? Meillä on silloin talviloma ja ollaan tulossa sinne varmaankin!

      Vastaa
  • Jana.

    Olen painonpudottaja – en siis painonnostaja! – joka käy salilla kolme kertaa viikossa kolmeen eri osa-alueeseen jaetulla ohjelmalla. Käsitreeniä tulee siten kerta viikkoon, samoin rintalihaksille. Minusta penkissä tarvitaan molempia, ja molemmat treenit palvelevat minusta sitä toista. Joka tapauksessa kun aloitin rapakuntoisena kuntosalilla käymisen, se 20 kilon tanko juuri ja juuri nousi ylös. Nyt en sitten ole maksimia koittanutkaan, mutta treeniä pystyn tekemään 40 kilolla (6-8 toiston sarjoja, riippuu vähän päivästä). Itse olen pitänyt vähäisenä sitä määrää, joten olen yrittänyt seurata toisten naisten punnertamia määriä, enkä ole siinä havainnut että mun punnertama määrä olisi jotenkin vähäinen, mutta toisaalta naiset heittävät selällensä penkkiin minusta harvoin! Ja muuten, nyt kun mietin, niin painan yhä sen 80 kiloa (-30 kiloa plakkarissa) niin meneehän se juuri tuohon kategoriaan, että nostan puolet painostani :D Maksimia olisi kyllä kiva testata, täytyypä pitää mielessä. Ja siinä vaiheessa kun painoa on vielä tavoittelemani 10-15 kiloa pois, niin jännä nähdä mitä sitten nousee.

    Vastaa
    • Terhi Martikainen

      Joo, eipä kyllä täälläkään päin paljoa näy salilla penkkipunnertamassa. Aika yksin saa naisena olla tuolla ”miesten alueella” minun salilla – mutta onpahan sitten apuvoimia, jos meinaa jäädä painot nousematta ;)

      Sinulla on kyllä mukavasti voimatasot nousseet, voi kunpa joskus minäkin saisin tehtyä sarjoja tuolla 40kilolla. Tänään ilokseni sain jo tehtyä 3*4 toistoa 32,5kg painolla, eli pieniä edistysaskeleita näkyvissä :)

      Vastaa
      • Jana.

        Minusta tuntuu, että tässä kovin hitaasti edistyy! Pitkäksi aikaa jämähtää aina siihen samaan painoon. Mutta eräs PT neuvoi, että pitää muuttaa sitä harjoittelua; lisätä tai vähentää toistoja ja vaihdella niitä painoja, eli ei yritäkään ollenkaan junnata sillä samalla painomäärällä samaa määrää toistoja, jos haaveilee lisäkiloista. Eli pitää antaa lihaksille erilaista ärsytystä, niin kehitystä tapahtuu. Pätee varmasti kaikkeen saliharjoitteluun tuo neuvo :) Tsemppiä!

        Vastaa
        • Terhi Martikainen Kirjoittaja

          Näinhän se on :)

          Kiitos tsempistä ja sitä samaa myös sinulle! Käyhän päivittämässä joskus, kuinka edistyt :)

          Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *