Puolipakollinen urheilutavoitepostaus vuodelle 2014

Ehdin ja viitsin nykyisellään lukea melko vähän muita treeniblogeja, mutta minulla on sellainen tunne, että viime päivinä eetteriin on putkahdellut aika tavalla treenitavoitteita vuodelle 2014 listaavia postauksia, joten minä ja!

En tee uuden vuoden lupauksia. Nn ole kokenut tarvetta moisiin, koska jos haluan muuttaa jotain elämässäni, parempi lienee ryhtyä saman tien tuumasta toimeen eikä odotella sinänsä melko arbitraarista vuoden vaihtumista. Toisaalta treenikehityksen seuraaminen on aika mielenkiintoista, ja vuosi siihen hommaan aika passeli sykli, joten pistetäänpä nyt jotain lähiaikojen tavoitteita.

Motivational speaker Frank N. Further

1. Leuanveto. Perimmäisenä tavoitteena vetää vuoden päästä viisi tiukkaa leukaa (no saa niitä enemmänkin tulla jos on tullakseen). Leuanveto on minulle törkeän hankalaa voimatasojen, tekniikan ja vartalonmuodon falskatessa, mutta hyvänä kirittäjänä toiminee salillamme parin viikon päästä starttaava leuanvetokoulu. Myös kippileuan oppiminen kuuluu tähän kategoriaan. Parin kilon painonpudotus saattaisi edesauttaa leukoja, mutta en nyt tältä istumalta lupaa ryhtyä mihinkään dieettihommiin kyllä.

2. Kippaamisen oppiminen ylipäänsä: erityisesti toes-to-bar-liikkeen kunnolla hanskaaminen.

3. 10 metriä käsilläkävelyä (pari metriä menee jo, aina joskus, vahingossa). Välitavoite on kesään mennessä päästä viisi metriä.

4. Enemmän kiipeilyä. Etenkin boulderointia variaation ja gripin vahvistamisen vuoksi. Hakusessa myös muutamia kiipeilykavereita.

5. Surffilomahaaveen toteuttaminen. Tällä hetkellä ykkössuunnitelmana on lähteä keväällä viikoksi Portugaliin opettelemaan surffihommia, mutta kyseeseen voi tulla jokin muukin kohde ja ajankohta. Surffaaminen kiinnostaa melko tavalla.

6. Takakyykky 85 kg. Välitavoite matkalla sataseen. Mikäli tulkitsen ohjelmointia oikein, muutaman viikon päästä salilla tehdään 3×1 toistoa, ja siinä voisi olla sauma saada rikki ainakin viime kesän ykkösmaksimi 72,5. Boksikyykkyjä tein jo 80 kg:lla, joten ei se kauhean kaukana voi olla.

7. Clean & jerk 60 kg. Kymmenen kilon nosto nykyiseen ykköseen tuntuu nyt tosi kovalta, mutta hei, you gotta dream big.

8. Osallistuminen johonkin urheilukisaan tai -tapahtumaan. En ole juuri lainkaan kilpailuhenkinen, enkä muutenkaan erityisen kiinnostunut kilpailemisesta, mutta tässäkin asiassa olisi ehkä hyvä käydä katselemassa oman mukavuusalueen ulkopuolista maailmaa. CrossFit-kisailuun ei taida vielä allekirjoittaneen general physical preparedness riittää, mutta jonkun juoksutapahtuman tai vaikka Helsinki city triathlonin voisi käydä koettamassa.

Piti keksiä kymmenen tavoitetta, mutta en sitten oikein keksinytkään enempää. Kaivelin kuitenkin myös vähän internetin sisuksia ja totesin, että olenpa sitten melkein asettanut tavoitteekseni täyttää salin ns. kisaryhmän epäviralliset ”pääsyvaatimukset”. Ne voidaankin sitten listata kohdiksi yhdeksän ja kymmenen.

9 & 10. CF Hertsikan kisaryhmän vaatimusten täyttäminen. Tällä hetkellä vaatimuksista täyttyy  20 tuplanaruhyppyä. Takakyykkymaksimi on korkeintaan 7,5 kg:n päässä vaatimuksista, shoulder pressissä sama erotus. Cleaniin on matkaa 10 kg (tosin en ole edes kokeillut pelkkää cleania suuremmilla painoilla, vaan se on aina tullut suoritettua jerkin kera), kaukaisin haave ovat leuat.
Back squat miehet 120 kg / naiset 80 kg
Shoulder press miehet 70 kg / naiset 40 kg
Strict Pull-ups miehet 10 kpl / naiset 5 kpl
Clean miehet 90 kg / naiset 60 kg
DU:t 20 kpl

Motivational speaker Yoda

Sellaisia tavoitteita siis täällä. Neljänteen kohtaan kohennusta alkoi tulla jo lauantaina, kun kävin Konalassa boulderoimassa kavereiden kanssa. Tein myös diilin ystävän kanssa, että käymme kerta viikkoon boulder-hommissa koko tammikuun. Sitten kyseinen ystävä muuttaa Peruun, joten joutunen kehittelemään uusia kiipeilykaverikuvioita. Ilmoittauduin tänään myös parin viikon päästä Helsingin aikuisopiston järjestämälle aikuisten akrobatian intensiivikurssille. Ehkä käsilläkävelyhaave saa sieltä sitten uutta potkua!

Avainsanat: , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *