Puurot -arjen pelastaja

*FoodinAmbassador -yhteistyö*

Tämä on nyt kolmas viikko kun meillä syödään etukäteen suunnitellun ruokalistan mukaan. Siis seuraavan viikon päivälliset on suunniteltu kahdeksi viikoksi etukäteen ja melkein kaikki aineksetkin hankittu ainakin seuraavaksi viikoksi eteenpäin. Miten en ole ennen tätä tajunnutkaan, kuinka hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ei enää päivittäisiä kauppakäyntejä ja arpomista, mitä tänään syötäisiin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

On kuitenkin aina pari muuttujaa tai muttaa matkassa. Jos en ole ehtinyt (lue: jaksanut) tehdä aamupäivällä ruokavalmisteluja ja yllättäen ollaankin kaikki koko päivä menossa ja kotiudutaan vasta illalla treenien jälkeen. Silloin laitetaan puurokattila porisemaan! Puurohiutaleet kiehahtavat ja hautuvat nopeastikin lämmittävän herkulliseksi iltaruuaksi. Yleensä emme syö puuroa aamuisin, joten puurolla voi huoletta korvata arkiruuan. Kiireessäkään tai ei-nyt-vain-jaksa-kokata -fiiliksissä ei tarvitse kaupan eineshyllylle poiketa.

Puuron tuunausmahdollisuudet ovat loputtomat.

Puuron päälle voi laittaa mitä vain marjoista hedelmiin ja voisilmästä kaneliin.

Valmistusvaiheessa puuroa voi tuunata lisäämällä joukkoon hedelmäpaloja tai -raastetta, vaikkapa aprikoosia, omenaa, päärynää tai banaania.

Erilaiset pähkinä- ja mantelitahnat tuovat ihanaa kermaista täyteläisyyttä ja makua.

Valmistumisen loppuvaiheessa voi proteiinin tarpeen tyydyttää lisäämällä vielä raa’an kananmunan ja antaa puuron vielä hetken hautua.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Puurohiutaleista käytän kauraa, tattaria ja hirssiä ja uusimpana tuttavuutena Foodinin Kvinoahiutaleita.

”Kvinoa on pinaatille ja punajuurelle sukua oleva gluteeniton yrtti, jota on viljelty Andeilla jo viiden tuhannen vuoden ajan. Kvinoa, tai quinoa on Etelä-Amerikassa yksi keittiön perusraaka-aineista. 

Kvinoa sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja oikeassa suhteessa, paljon ravintokuitua, fosforia, rautaa ja magnesiumia. Siinä on myös huomattavasti enemmän proteiinia kuin muissa viljakasveissa.” (Foodin.fi)

Kvinoahiutaleet sopivat loistavaksi vehnämannaryynien korvaajaksi myös perinteiseen puolukkapuuroon. Keitettäessä hiutaleet pehmenevät erinomaisesti, eikä rakeisuudesta tai kokkareista ole tietoakaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kvinoa-Puolukkapuuro

1l vettä

4dl puolukoita

2dl Foodin kvinoahiutaleita

  • Huuhdo kvinoahiutaleet
  • Lisää puolukat ja kvinoahiutaleet kiehuvaan veteen.
  • Anna kiehua miedolla lämmöllä 10 minuuttia. Jäähdytä.
  • Vatkaa vielä sähkövatkaimella, niin saat lisää kuohkeutta.
  • Nautitaan kylmänä. 

Sokeria tai muutakaan makeutusta tähän ei ole laitettu, koska meillä tämä meni myös lasten lautaselle välipalaksi. 10 -vuotiaat ovat tottuneet puolukan happamaan makuun jo vauvasta ja hyvin maistui myös Voimalle. Halutessaan päälle voi lorauttaa vaikka luomu kuohukermaa tai maustamatonta jugurttia.

*FoodinAmbassador -yhteistyö*

Avainsanat: ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *