Rohkeutta raskausajan liikuntaan

Keskiraskauden ihanuus. Kolme kuukautta takana ja kuusi edessä. Pahin väsymys on ohitse, ei enää pahoinvointia ja aineenvaihduntakin toimii paremmin. Vatsa on kasvanut, mutta on vielä sen kokoinen, että liikkuminen ei ole yhtä tuskaa. Nyt edessä olevaan palloon on jo tottunut ja liikkumisessa ja kehonhallinnassa on tullut jopa rohkeammaksi.

Alkuraskaudessa olin kieltämättä vähän hukassakin, kun yhtäkkiä vatsalihakset erkanivat ja jotain alkoi kasvaa tilalle. Keskivartalon hallinta oli hukassa ja useat liikkeet CrossFit salilla pelottivat. Ilokseni olen viime viikkoina huomannut, että nyt pystynkin niitä taas tekemään. Tulee ihan mieleen aika kolme vuotta sitten, kun aloitin CrossFitin. Tuolloin alussa kehitys oli nopeaa ja melkein joka treenissä tuli uusia asioita ja pystyin uusia liikkeitä tekemään ja oppimaan. Nyt saan sen saman onnistumisen fiiliksen, että pystyn vielä tekemään jonkin liikkeen tai metconin kasvavasta vatsasta huolimatta. Samalla tavalla myöskin uskallan myöntää omat heikkouteni ja skaalaan treenejä tämän hetkiseen tilaan sopiviksi. Väkisin ei siis väännetä enää metconeita rx:änä.

Kesäkuun ensimmäisellä viikolla treenasin CrossFittiä maanantaista perjantaihin joka päivä. Tein mm. etu- ja takakyykkyjä 5×10 sarjoja n. 50% ykkösmaksimista, penkkipunnerrusta ja rengassoutuja sekä pk-treenejä vaihtelevilla liikkeillä. Kevyen lepopäivän treeninä soudin soutulaitteella 10km, aikaa meni rauhalliseen tahtiin 55minuuttia. Hyvän treeniviikon kruunasi perjantain ”Deck of Cards” -korttipakkatreeni.

Korttipakkatreeniin tarvitaan pelikorttipakka. Jokaisella maalle arvotaan ennen treeniä liikkeet, lisäksi jokerikortille oma liike. Kun treeni alkaa, korttipakasta käännetään päälimmäinen kortti esiin ja sen mukaan tehdään kyseistä liikettä numeron tai kuvan osoittama määrä, eli 2-14 toistoa. Koko pakka jumpataan läpi ja tietenkin kelloa (ja kavereita) vastaan. Meille arvottiin liikkeiksi: OHS-valakyykky tangolla, Batman Sit Up- istumaan nousu, Pull Ups -leuanveto, Boxi hypyt. Jokerista tuli tehdä 3 x wall climb.

Ohs -valakyykyt olivat helpot. Istumaan nousut korvasin kahvakuula sivutaivutuksina, tämä on muuten erittäin hyvä liike sekä vinoille vatsalihaksille, kyljille että selälle. Leuanvedot tuntuivat alkuraskaudessa inhottavilta ja korvasin niitä rengassouduilla. Nyt kuitenkin kokeilin taas vetää leukoja ja yllättäen ne tuntuivatkin ihan hyviltä. Tein tässä sitten kaikki kortit kymppiin asti leukoina ja kuvakortit rengassoutuina. Samoin boxihypyt olin korvannut aiemmin askelluksilla, mutta nyt uskalsin hypätä ylös ja askelsin vain alas. Jaksoinkin ja pystyin vielä vetämään leukoja ja uskalsin hypätä boxille, onnistumisen tunteita. Samoin wall climbit meni seinälle asti, mikä vielä vähän aikaa sitten tuntui olevan hukassa koko liikkeen hallinta. Koko jumppaan meni aikaa 39:14. Erinomainen treenimuoto ja helppo toteuttaa myös kotioloissa, kun valitsee liikkeet saatavilla olevien välineiden mukaan. Ollaan tehty tätä onnistuneesti myös lasten kanssa. Ja korttipakaksi voi soveltaa vaikka UNO-kortteja.

FullSizeRender

Tässä kyllä oppii kummasti tuntemaan itseään ja kuulostelemaan omaa kroppaansa ja sen jaksamista. Nyt parin viimeisen viikon aikana olen löytänyt sitä sopivaa rasitustasoa ja kuormitusta mitä pystyn tekemään. Kyllä sen vain tietää mitä uskaltaa, mikä tuntuu hyvältä ja mikä kannattaa jättää tekemättä. Rohkeutta ei saa kuitenkaan menettää, eikä liian varovaiseksi alkaa. Se mikä tuntuu tänään pelottavalta tai mahdottomalta voikin jo huomenna onnistua ja tuottaa valtaisan onnistumisen tunteen.

Avainsanat: , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *