Ruokapäiväkirja, ensimmäinen otos

Raapustelin joskus loppukesällä jotain ravintoon ja syömiseen liittyviä juttuja, ja lupailin silloin iskeä tänne jotain ruokapäiväkirjatyyppistä himmeliä. Koska yleensä en todellakaan pidä syömisistäni kirjaa, projekti on vähän jäänyt suunnitteluasteelle. Tänään ajattelin kuitenkin pitkästä aikaa katsoa, mitä sitä itseasiassa tuleekaan popsittua, makrojen selvittämiseen käytän nyt apuna kiloklubin ilmaista laskuria ja fineliä. Muistin ajatuksen vasta aamupalan jo vedettyäni, joten en ehtinyt punnita aamiaisruokiani, mutta ehkäpä ketään ei grammantarkat määrät kiinnostakaan.

Aamiainen:
Kaksi viipaletta Samsaran ruisvuokaa, päällä Pirkka välimeren-tahnaa, juustoa, tomaattia, avokadoa ja salaattia
Satsuma
Aamusmoothie (sis. n. 1/3  banaani, reilu desi mustikoita ja mustaherukoita, 1/2 purkkia maitorahkaa, pellavan- ja hampunsiemeniä, macaa)
Aamukahvi espressosta ja luomukevytmaidosta
Omega-3-kapselit ja d-vitamiinia

Palkkari purkissa lähdössä salille mukaan.

Välipala:
Palkkari salin jälkeen (tällä kertaa vajaa desi fastin hera80:ä ja pohjat fastin reco2 -pikkupussista, yhteensä 1 dl jauhetta).

Lounas:
Pienehkö kulhollinen eiliseltä jäänyttä linssipataa höysteenään turkkilaista jogurttia ja tuoretta korianteria (rakastan korianteria!) sekä viipale ruisvuokaa.
Jälkkäriksi mukillinen hunajateetä ja satsuma.

Linssipata, koristeltu korianterilla
 hieman esteettisemmäksi.

Illallinen:
Uunissa paahdettua lohta (maustettuna chilillä, inkiväärillä, valkosipulilla, limetillä, sweetchili-kastikkeella ja soijalla), riisiohraa ja parsakaalia. Ja korianteria!
Jälkiruoaksi/iltapalaksi: 1/2 purkkia rahkaa, pakastemarjoja, auringonkukansiemeniä, kuppi teetä.

Kokonaisenergiamääräksi tulee laskelmieni mukaan n. 1900 kcal (+- sata kilokaloria) ja makroravinnejakauma näyttää tänään menevän melkein tasan kolmasosiin, hiilareita 168g ja  36% päivän kokonaiskaloreista, rasvaa 64g ja 31% sekä proteiinia 152 g ja 33% (oho). En ole mikään kokenut kalorinlaskeskelija, mutta luulisin, että tuo energiamäärä on aika sopiva, tosin varmaan enemmänkin saisi tankata, jos reippaammin haluaisi kasvattaa lihasmassaa (ja tietysti vähän haluaisinkin, en vaan oikein jaksaisi alkaa suunnitella ja laskella ruokailuita).

Päivän ruokaostoksia: tarjouslohta, korianteria,
parsakaalia, omenaa, lehtikaalia ym.

Sen verran on kyllä myönnettävä, että päivän ruokailut ovat epätavallisen ihanteelliset, ja luulisinkin, että useimpina päivinä prodea tulee vähemmän ja hiilareita enemmän. Aamiainen on nyt viime aikoina ollut aika runsas setti, kun olen ajoittanut salitreenin aamiaisen ja lounaan väliseen aikaan, ja pitäähän sitä nyt jaksaa nostaa rautaa. Läheskään joka päivä en myöskään syö kahta lämmintä ruokaa, mutta tänään päädyin laatimaan tarjouslohesta illallista. On myös tunnustettava, ettei ateriavälini ole juuri koskaan suositusten mukainen (siis pieniä aterioita neljän tunnin välein vai miten se nyt meneekään), ja harvoin syön viittä ateriaa päivässä. Yleensä kolme, tai maksimissaan neljä.

Hieman erilaisempi esimerkkipäivä olisi ollut esimerkiksi sunnuntai, jolloin suht mallikelpoisen aamiaisen (sämpylä, kahvia, kananmuna, smoothie) ja kelvollisten kiipeilyeväiden (banaania, pähkinöitä) jälkeen päivän pääateria koostui pizzasta ja kolmostuopista.

Avainsanat: ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *